• امروز : چهارشنبه, ۳ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 January - 2025
1
طرح زیرگذر در بهار موجب واکنش مردم و مسئولان شد؛

تهدید زیرگذر برای اقتصاد بهار و لالجین

  • کد خبر : 233630
  • 03 بهمن 1403 - 8:54
تهدید زیرگذر برای اقتصاد بهار و لالجین
موضوع اجرای زیرگذر میدان سردار سلیمانی در ورودی دو شهر بهار و لالجین موجب واکنش مردم و مسئولان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ در آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان بهار که آخرین روز دی‌ماه برگزار شد، فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار کبودراهنگ برای چندمین بار در سخنرانی‌هایش به‌ موضوع طرح عمرانی مسیر گردشگری یا همان جاده همدان_بهار_گل‌تپه_علی‌صدر و تلاش برای به‌نتیجه رسیدن این طرح اشاره کرد.

وی از تلاش‌های خود برای أخذ اعتبارات به‌جهت تکمیل شدن طرح عریض کردن و چهاربانده شدن این مسیر اشاره کرد و گفت: مسیر ۶۵ کیلومتری مذکور نیاز به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جهت اتمام طرح را دارد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در تشریح طرح مذکور، به موضوعِ طرح زیرگذر در میدان سردار سلیمانی در ورودی بهار اشاره کرد و گفت: درباره موضوعی که اخیراً در فضای مجازی درمورد زیرگذر در ورودی بهار از سمت میدان سردار سلیمانی مطرح شده است، باید بگویم که بنده کارشناس نیستم؛ اما قطعاً کارشناسان طرحی را که باعث اختلال در عبور و مرور و مشکل آفرین برای مردم باشد را اجرا نمی‌کنند.

علت اشاره توسلی به این موضوع این بود که دو هفته پیش، حجت‌الاسلام رضا مصباح امام جمعه شهرستان بهار در پی بیان مطالبات در خطبه‌های نماز جمعه بهار گفت: اگر بخواهند برای مسیر همدان به گل‌تپه که از بهار و میدان شهید سردار سلیمانی عبور می‌کند، طرح زیرگذر را اجرا کنند، مسیر ورودی بهار و لالجین مغفول می‌ماند و دیگر گردشگران و مسافران، ورودی این دو شهر را در هنگام تردد به‌سمت غار علی‌صدر نخواهند دید و به‌همین سبب اقتصاد این دو شهر با اجرای زیرگذر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی افزود: از مسئولان تقاضا داریم که در اجرای طرح‌های عمرانی همه جوانب را در نظر بگیرند تا به‌لحاظ اقتصادی دو شهر مهم بهار و لالجین از مسیر عبوری گردشگران داخلی و خارجی بتوانند بهره ببرند.

مصباح با ذکر دو مثال در این موضوع گفت: شهر مریانج که با قرار گرفتن در مسیر گردشگران نتایج مثبت رونق اقتصادی را تجربه کرده است، و شهر فامنین که با اجرای اتوبان ساوه از مسیر گردشگری خارج و دچار ضرر و زیان‌های اقتصادی شده است، نمونه‌های بارز این مطلب هستند.

زیرگذرِ ورودی شهر مانع توسعه اقتصادی

در این بین، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در شهرستان بهار به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار اجرای طرحی دیگر به‌جای زیرگذر شدند تا بهار و لالجین از فرصت حضور و عبور و مرور گردشگران به غار علی‌صدر از ورودی بهار و لالجین بی‌بهره نباشند.

کاظم قنبری فعال اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: یکی از فرصت‌های مناسب اقتصادی و توسعه شهرها، راه‌های مواصلاتی است که از قرن‌های گذشته کشور ما به‌سبب همین مزیتِ قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داشت که در برهه‌ای از زمان این حرکت متوقف شد و کشور ما به‌لحاظ اقتصادی از دوران اوج خود و شکوفایی خود فاصله گرفت.

وی در ادامه افزود: اکنون نیز یکی از مولفه‌های توسعه هر شهری، مربوط به راه‌های مواصلاتی آن است.

قنبری گفت: هر شهری که در مسیر عبور و مرور مسافران و گردشگران قرار گرفته است، ناخودآگاه حرکتش به‌ سمت پیشرفت نسبت به شهرهای اطراف خود بهتر است.

این فعال اجتماعی افزود: استان همدان به‌سبب داشتن جاذبه‌های مختلف گردشگری و کسب عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، یکی از مقصدهای هدف گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: حضور گردشگران در استان همدان فرصت‌های اقتصادی مناسبی را فراهم می‌آورد که یکی از آن‌ها استفاده از فرصت‌های حضور گردشگران در طول مسیرهای گردشگری مثل مسیر غارعلی‌صدر است.

قنبری خاطرنشان کرد: مسیر غار علی‌صدر از بهار عبور می‌کند و اگر قرار باشد در تقاطع بهار با جاده غار علی‌صدر، اقدام به حفر و نصب زیرگذر شود، فرصت اقتصادی حضور گردشگران در بهار از ما سلب می‌شود.

وی گفت: تعداد گردشگرانی که از این مسیر در طول سال عبور می‌کنند نسبت به تعداد گردشگران عبور کننده از مسیر جاده همدان_کرمانشاه، کمتر است و ترافیک آن نیز نسبت به جاده همدان_کرمانشاه کمتر می‌باشد.

قنبری تصریح کرد: اما در آینده که ممکن است مدت‌ها طول بکشد، شهرستان بیجار استان کردستان توسط جاده چهاربانده به شهرستان بهار و استان همدان متصل می‌شود که باز در این شرایط هم نیازی به زیرگذر در میدان سردار سلیمانی بهار نیست؛ چراکه طول معبر در صورت چهاربانده شدن عریض است.

میدان سردار سلیمانی در ورودی شهر بهار از سمت لالجین است که مسیر اتصال همدان به بیجار نیز می‌باشد و به‌ سبب قرار گرفتن روستاهای متعدد در این مسیر و وجود غار علی‌صدر تردد بالایی دارد و برای یک جاده دو بانده بسیار زیاد است.

برخی نیز معتقدند که اجرای طرح زیرگذر در این مکان امری ضروری برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در این نقطه و عبور مرور آسان و همچنین کاهش خطرات و تصادفات است.

اما نگاه منتقدان این است که برای ساخت زیرگذر میدان سردار سلیمانی نیاز به فضای بیشتری در عرض جاده برای اجرای این طرح است که اگر همین فضا، به عریض کردن مسیر و میدان سردار سلیمانی اختصاص داده شود، مشکلی در تردد و ترافیک به‌ وجود نخواهد آمد و در هزینه‌های گزاف احداث زیرگذر نیز صرفه‌جویی می‌شود.

البته اجرای چند زیرگذر در شهرستان بهار مانند: اجرای زیرگذر نهالستان و زیرگذر شهرک صنعتی بهاران، چند سال به‌ طول انجامید و سال جاری قرار است که به پایان برسد و این نشان‌دهنده تجربه طولانی بودن اجرای طرح زیرگذر در بهار است که ممکن است دوباره تکرار شود.

اجرای یک زیرگذر دیگر در میدان سردار سلیمانی، احتمالاً سال‌های زیادی با روند معمول تخصیص بودجه، موجب سد معبر و اختلال در عبور و مرور و ایجاد بار ترافیکی سنگین در محل مورد‌نظر خواهد شد.

هم‌چنان که در اوایل سال گذشته، عنوان می‌شد که از میدان انصار‌الامام تا میدان حسن قشلاق در مسیر گردشگری که حدود ۳۱ کیلومتر است، جاده عریض و چهاربانده می‌شود، اما اکنون احتمال می‌رود در بهار سال آینده یعنی پس از دو سال از شروع کار، حدود ۷ کیلومتر آن افتتاح شود و اتمام طرح به‌زمانی نامعلوم موکول شده است.

تخصیص اعتبارات با روند کُند فعلی، طول عمر اجرای این طرح را افزایش خواهد داد و این موضوع باعث نگرانی و نارضایتی بیشتر اهالی و مسافران است، چرا که برای اجرای این طرح، مسئولان مسیر موجود را با نصب سرعت‌گیرهای متعدد و نزدیک به‌ هم، به مسیری پر از موانع تبدیل کردند و مسافران و اهالی از این موضوع ناراضی هستند.

از طرفی موضوع طرح ایجاد ایستگاه راه‌آهن بهار در نزدیکی میدان سردار سلیمانی که قرار است با قول مسئولان به‌زودی احداث شود، لزوم تردد آسان و قابل دسترس به بهار را از طریق میدان سردار سلیمانی به ایستگاه راه‌آهن را بیشتر می‌کند.

اکنون باید دید که مسئولان چه راهی را برای تردد آسان و کم‌خطر با در نظر گرفتن فرصت‌های اقتصادی بهار و لالجین را انتخاب می‌کنند.

لازم به ذکر است طول مسیر همدان تا شهرستان بیجار استان کردستان حدود ۱۵۰ کیلومتر به‌ صورت دو بانده است.

انتهای خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=233630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

1 × 2 =