به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ بحث در نوع کنش و رفتار ما در قبال سنتها است. در سالهای اخیر در دهم ماه مبارک رجب که ولادت حضرت امام جواد(ع) است مناسبت دیگری با عنوان ولادت حضرت علیاصغر(ع) اضافه شده است و در بنرها و اعلانهای هیات به چشم میخورد.
با تحقیقی در این زمینه مشخص میشود که این تاریخ ولادت برای حضرت علیاصغر(ع) نه در منابع اصلی و نه حتی در منابع متأخر هم ذکر نشده و گویا کسانی که این تاریخ را ذکر کردهاند با تخمینی سطحی این کار را انجام دادهاند که چون حضرت علیاصغر(ع) شش ماهه بوده و در دهم محرم به شهادت رسیده همان تاریخ را شش ماه عقب آورده و دهم رجب را سالروز ولادت ایشان تلقی کرده اند.
چند نکته:
اول: اصل سن حضرت علیاصغر(ع) که در مقاتل بیشتر با عنوان عبدالله رضیع(عبدالله شیرخواره) یاد شده، اختلافی است. قدرمتیقن در این زمینه نوزاد شیرخواره بودن ایشان است، هر چند که قول مشهور در میان ارباب مقاتل شش ماهگی ایشان است.
دوم: فربه شدن مناسک در قالب دهه سازیها و ولادت و شهادتهای غیر مستند لزوماً منجر به تقویت باور مردم نمیشود و اگر با دقت بنگریم در بلندمدت باعث عادی انگاری مراسم اصلی و مأثوره و آیینها و سنتهای اصیل ما شده و موجبات تشکیک در قطعیات و مسلمات دیگر را فراهم میآورد.
اگر علما و مؤمنین مقابل مطالب غیر مستند بایستند که این مواجهه سیره و سنت حسنه علما تاکنون بوده و خواهد بود باعث میشود دلها به این پاسداران دین خدا مطمئن باشد که اجازه هیچگونه تحریف و بدعتی در دین نمیدهند حتی در مواردی که ظاهراً به نفع دین باشد و آنچه دیگران در آینه میبینند، پاسداران فقاهت و دین در خشت خام میبینند.
سوم: در احادیث و سخنان بزرگان دین بارها تأکید شده که در شادی اهل بیت شاد و در حزن ایشان محزون باشیم. اما اصل این قضیه نه تنها مجعول است و ولادت امام جواد(ع) را به حاشیه برده بلکه گاهی اوقات مراسم جشن هم به عزا و روضه و سینه زنی تبدیل میشود.
با توجه به موارد ذکر شده پیشنهاد این است که محکم و قاطع در مقابل جعل تاریخ و ولادت سازی بایستیم و اگر هم میخواهیم بهانهای برای ترویج نام و یاد حضرت علیاصغر علیهالسلام داشته باشیم مراسم یادبود و نذر و توسل و مدیحهسرایی و تولید شعر و ادبیات در این زمینه را ترویج کنیم.
——————————-
حجتالاسلام وحید عباسی
——————————-