• امروز : یکشنبه, ۲۵ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 15 December - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می دهد؛

همدان در تنگنای ترافیک

  • کد خبر : 230659
  • 24 آذر 1403 - 0:29
همدان در تنگنای ترافیک
رشد جمعیت، افزایش خودروها و نبود برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، ترافیک همدان را به بحران کشانده است، این وضعیت، علاوه بر اتلاف وقت شهروندان، به اقتصاد شهر نیز لطمه می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، معضلات ترافیک یکی از مشکلات جدی در همدان است و با افزایش جمعیت زیرساخت‌های موجود قادر به پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل همه شهروندان نیستند.

عدم وجود سیستم‌های مدیریت ترافیک کارآمد می‌تواند به ناهماهنگی‌های زیادی در جاده‌ها مانند چراغ‌های راهنمایی نامنظم و عدم کنترل صحیح رفت و آمد منجر شود.

طراحی ضعیف خیابان‌ها و جاده‌ها، تقاطع‌های پیچیده و نبود خطوط ویژه برای وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه‌سواران می‌تواند منجر به ازدحام و تاخیر در ترافیک شود.

اگر سیستم حمل و نقل عمومی کافی و کارآمد نباشد، افراد بیشتر به استفاده از خودروهای شخصی روی آورده که این خود به تراکم بیشتر کمک می‌کند.

رفتارهای نامناسب رانندگی مانند تجاوز به حریم سرعت، توقف‌های غیرضروری و بارگیری نامناسب می‌تواند ترافیک را بدتر کند.

مسلم مخفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با بیان اینکه به واقع ما در شهر همدان چیزی به نام ترافیک نداریم، اظهار کرد: شهرنشینی عوارض و ظواهری دارد که باید بپذیریم در کلان‌شهر تعداد قابل توجهی خودرو در شهر تردد دارد.

وی با تأکید بر اینکه اصلاحات هندسی و احداث روگذر و زیرگذر در ساعات اوج تردد به کاهش ترافیک کمک نمی‌کند، عنوان کرد: در شهر همدان ترافیک صبحگاهی را داریم که در اثر تلاقی زمان باز شدن مدارس و ادارات دولتی است که نهایتاً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در برخی از میادین و تقاطع همدان طول می‌کشد که گره کور نیست، و تردد کند است.

شهرداری همدان مسئول عقب‌ماندگی حمل و نقل عمومی

فرماندار همدان با اشاره به اینکه افزایش روزانه ۲۵ دستگاه خودرو به شهر همدان باعث ایجاد ترافیک می‌شود، ابراز کرد: در شهر همدان باید بر روی فرهنگ ترافیک اقدام کنیم؛ بخشی مردم و بخشی دستگاه‌های دولتی به خصوص شهرداری همدان باید عقب‌ماندگی قابل توجه در بهبود وضعیت حمل و نقل را جبران کنند.

وی با بیان اینکه باید به مردم آموزش دهیم و این فرهنگ را تعمیق دهیم که استفاده از خودرو تک‌ سرنشین آلودگی هوا و هزینه‌های خانواده را افزایش می‌دهد، مطرح کرد: در شهر همدان عموماً خودروها تک‌ سرنشین، توقف‌های دوبل و توجه‌نکردن به دستورات پلیس از علل ایجاد ترافیک است.

مخفی با بیان اینکه همدان از یک درد مطلق رنج می‌برد و آن عقب‌ماندگی شهرداری همدان از بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: ما در همدان با یک سیستم و ناوگان پیر و فرسوده حمل و نقل عمومی مواجه هستیم که متاسفانه در اولویت شهرداری نیست.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های فرسوده، تعداد کم وسایل نقلیه عمومی و وجود وسایل نقلیه بی‌کیفیت موجب می‌شود مردم از وسایل شخصی استفاده کنند، گفت: شهرداری همدان برای گسترش حمل و نقل ریلی هیچ اقدامی نکرده‌است.

لزوم آموزش فرهنگ ترافیک

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی شهری به شدت دچار عقب‌ماندگی است و هیچ برنامه‌ای ندارد، یادآور شد: در سطح شهر همدان تعداد ۲۵۰ خودرو ون فرسوده و معیوب وجود دارد که متأسفانه به علت عدم عمل به موقع شهرداری همدان این خودروها از رده خارج هستند و به مشکلات حمل و نقل عمومی همدان افزوده می‌شود.

مخفی مطرح کرد: پلیس با تمام عِده و عُده در خیابان‌های سطح شهر حضور دارد اما ارتقاء فرهنگ ترافیک مردم می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند.

رفع مشکل ترافیک اولویت‌ اصلی در همدان

وی با بیان اینکه طی دوماه اخیر وضعیت ترافیک میدان مدرس همدان به دلیل اصلاحات هندسی به صورت مسکن‌وار بهتر شده است اما باید تقاطع غیرهمسطح اجرا شود که شهرداری باید تأمین اعتبار کند، افزود: پروژه میدان شهرک مدرس باید بعد از شروع شدن خیلی سریع اتمام یابد و به مانند دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام چند سال معطل بماند و به یک معظل تبدیل شود.

فرماندار همدان با اشاره به ترافیک میدان امام حسین(ع) با بیان اینکه این معضل هم باید با مطالعه و تأمین اعتبار در کوتاه‌مدت اجرایی شود، خاطرنشان کرد: شهرداری همدان باید با اولویت‌‌بندی مشکلات شهر و مردم را درنظر بگیرید و وظیفه اصلی خود را انجام دهد.

مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان با طرح این سوال که آیا نیازهای رفت و آمدی و ترافیکی امروز شهر ما دقیقا همان نیازهای چند سال گذشته است یا تغییر کرده است، اظهار کرد: به لحاظ تعداد خودروها، فرهنگ و نوع نیاز مردم به استفاده از حمل و نقل، ما تغییرات بسیار زیادی را شاهد هستیم و امروزه بیشتر تمایل مردم و رغبت آن‌ها به استفاده از گونه‌های حمل و نقل دَر تا دَر است و در گذشته این مدل رایج نبود.

وی با تأکید بر اینکه امروز جنس نیازهای حمل و نقل مردم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ماهیت و کیفیت تغییر کرده است، گفت: این تغییر باعث شده که زیرساخت‌های ترافیکی شهر همدان به سرعت و ظرفیت نهایی خود برسد و دیگر جوابگوی نیاز عبور و رفت و آمد موجود نباشد.

 

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه در حمل و نقل چند مولفه وجود دارد و وقتی می‌توانیم بگوییم حمل و نقل بهتر شده که تأخیر شبکه کاهش یابد و هر نیاز سفری با کمترین زمان ممکن و هزینه پاسخ خود را دریافت کند، افزود: برای رسیدن به این هدف باید حمل و نقل عمومی تقویت شود، فرهنگ‌سازی ترافیک توسعه یابد، هوشمند‌سازی، نوسازی و بهسازی اتفاق بیفتد و اقدامات کالبدی نیاز دارد تقاطع‌های غیر هم سطح احداث شود که هر کدام وظیفه یک یا چند دستگاه است.

برای کاهش ترافیک همه دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود عمل کنند

وی با تأکید بر اینکه در حوزه ترافیک هر دستگاهی باید به اندازه وظایف قانونی خود پاسخگو باشد، گفت: نباید اینگونه باشد که یک دستگاهی هر کوتاهی هم کرد کسی کاری به کار آن نداشته باشد اما دستگاه‌های دیگر هر تلاشی هم کرد باز متهم باشد.

حیدری با بیان اینکه آیا در حوزه ترافیک و پشتیبانی ترافیک فقط یک دستگاه مسئول است یا چندین دستگاه مسئول است، عنوان کرد: در سطح کشور تصمیم‌گیری‌های کلان اسناد بالادستی ترافیکی باید به تصویب شورای عالی ترافیک وزارت کشور برسد؛ که اخیراً هم سند بالادستی ترافیک شهر همدان که یک اقدام موثری است نشان می‌دهد که ما در حوزه ترافیک کجا هستیم و باید به کجا برسیم؛ ما به یک دورنما، یک افق چشم اندازی نیاز داریم که در قالب طرح جامع ترافیک شهر همدان مبنی بر نیازها، مشکلات و راهکارها تا افق ۱۴۱۳ آماده شده که بعد از تصویب در شورای هماهنگی ترافیک استان به شورای عالی ترافیک ترافیک وزارت کشور ارسال شده و اخیراً بعد از اصلاحات لازم به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

وی بر اساس این چشم انداز تصمیمات ترافیکی در استان در شورای هماهنگی ترافیک گرفته می‌شود و وظیفه اجرا و پشتیبانی به عهده دستگاه‌های مختلفی اعم از راه و شهرسازی، پلیس راهور و شهرداری است، مطرح کرد: در این حوزه اقداماتی قطعاً صورت گرفته به عنوان مثال از ۱۹ تقاطع همدان ۱۲ تقاطع هوشمندسازی شده است که به روانسازی ترافیک کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان در حوزه کنترل مکانیزه رفتار رانندگی ۳۰ الی ۴۰ سامانه‌ مکانیزه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی رسیده‌ایم، ادامه داد: در حوزه مدیریت پارک حاشیه‌ای به صورت هوشمند با شرکتی قرارداد منعقد شده و منتظریم از فراجا مجوز صادر شود که با خودروهای گردشی پلاک‌خان کار را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه طبق تصریح قانون دولت در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه نوسازی اتوبوس‌ها وظیفه دارد، تصریح کرد: این وظیفه در قانون هوای پاک هم به این صورت آمده که ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع نوسازی را دولت باید تأمین کند که دولت در شرایط مالی خوبی نیست طبیعتاً نمی‌تواند این سهم را بپردازد و در حوزه نوسازی این مشکل خیلی حادتر دیده می‌شود اما باز با این وجود ما در همدان طبق آن چیزی که در طرح جامع بهش رسیدیم ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس نیاز داریم که در که در حال حاضر حدود ۱۰۰ دستگاه کسری داریم و این ۱۰۰ دستگاه بایستی تأمین شود که گام‌هایی طی شده با شرکت‌های تأمین اتوبوس که محصولات پرتقاضایی دارند رایزنی شده که قرارداد منعقد کند.

حیدری با بیان اینکه بخش دیگری که در حوزه ترافیک باید صورت بپذیرد اقدامات کالبدی مانند ایجاد پارکینگ عمومی و تقاطع غیر همسطح است که در این حوزه اخیراً دو تقاطع غیر همسطح میدان سپاه تقاطع شهید همدانی و تقاطع غدیر تکمیل شد در این دوره تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: تقاطع میدان مدرس هم در دست آغاز و کلنگ زنی است که فرآیند آن بخاطر مسائل فنی و تصمیم‌گیری زیرگذر یا روگذر بودن طولانی شده است.

لزوم مدیریت همزمانی سفرها در ساعت‌های پر‌تردد

وی مدیریت همزمانی سفرها را یک امر کم هزینه و پر‌فایده‌ و مهم در حوزه ترافیک دانست، عنوان کرد:مدیریت عدم همزمانی سفرها یعنی ما یه کاری نکنیم که سفرهای پر تعداد همزمان شود اتفاقی که الان در ساعت صبح ما داریم می‌بینیم و باعث می‌شود که تعدادی از معابر همدان به حداکثر ظرفیت خود برسند و حالت انسداد اتفاق بیفتد همین همزمانی سفرهای پرتقاضا است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه سفر کارمندان، کارکنان، دانش‌آموزان و دانشجویان با همدیگر همزمان شده است، گفت: این همزمانی را به راحتی با مدیریت و با تصمیم‌گیری در سطح استان می‌شود حل و برطرف کرد که حداقل سفرهای کارمندی از سفرهای دانش‌آموزی و دانشجویی فاصله بگیرد.
وی با بیان اینکه فرهنگ رانندگی به عنوان آموزش شهروندی باید توسط شهرداری و دیگر دستگاه‌ها مانند صدا و سیما ترویج شود، یادآور شد: در این حوزه تابلوهای هوشمند و بیلبوردهای سطح شهر پیام‌هایی را مخابره می‌کند.

حیدری با تأکید بر اینکه این تلاش‌ها وقتی جوابگو است که ما تصور و انتظار خود را از شرایط ترافیکی منطقی کنیم، بیان کرد: ما از یک طرف ورود بی‌ضابطه خودرو به ناوگان عمومی و خصوصی را در شهر همدان را داریم از طرف دیگر رفتار رانندگی ما این است که وقتی دانش‌آموز خود را به مدرسه می‌بریم حتی نمی‌خواهیم ۱۰۰ متر عقب‌تر یا ۱۰۰ متر جلوتر از آن مدرسه توقف کنیم و توقف انبوهی از وسایل نقلیه والدین مقابل در مدرسه باعث انسداد می‌شود که ناشی از فرهنگ اشتباه رانندگی است.

وی مطرح کرد: مردم ما کمترین تردد پیاده را دارند و حاضر نیستند هیچ قسمتی از مسیر را پیاده بروند و از طرفی بی‌ضابطه و سرسام‌آور خودرو به شهر اضافه می‌شود از سوی دیگر معابر و املاک مردم جای تعریض بیشتر ندارد اما می‌شود فرهنگ عدم پارک دوبل را تسری داد و مردم به این نتیجه برسند که پارک دوبل پس زدگی ترافیکی است و برخورد هم صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه اگر با دست در دست هم گذاشتن این اتفاقات بیفتد می‌توان گفت برای بهبود شرایط ترافیکی اقداماتی را انجام داده‌ایم اما اگر دستگاه‌ها بخواهند فقط همدیگر را مقصر بدانند و مسئولیت را گردن همدیگر بندازند ما به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم، خاطر‌نشان‌ کرد: دستگاه‌ها باید به اندازه وظایف قانونی‌ خود در حوزه ترافیک پاسخگو باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، به منظور کاهش این معضلات ترافیکی، می‌توان به راهکارهایی مانند توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، اجرای قوانین سخت‌گیرانه‌تر و آموزش عمومی در مورد اصول رانندگی ایمن و مدیریت هوشمند ترافیک اشاره کرد، این راهکارها می‌تواند به کاهش تراکم ترافیک و بهبود جریان ترافیک کمک کند.

انتظار می‌رود مسئولان برای رفع مشکل ترافیک شبکه‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی را برای کاهش وابستگی مردم به خودروهای شخصی ارتقاء و گسترش دهند.

برخی انتظارات: ارتقاء کیفیت جاده‌ها و زیرساخت‌های مربوط به آن‌ها، شامل علائم رانندگی، نورپردازی و معابر برای افزایش ایمنی و کارایی، بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند ترافیک مانند چراغ‌های راهنمایی هوشمند، سنسورهای ترافیکی و سیستم‌های مدیریت ترافیک برای بهبود جریان ترافیکی، وضع قوانین جدید یا اصلاح قوانین موجود برای کنترل بهتر ترافیک، مانند محدودیت‌های زمانی و منطقه‌ای برای حمل‌ونقل برخی دسته خودروها، ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری و افزایش جذابیت پیاده‌روی از طریق بهبود پیاده‌روها، ساماندهی پارکینگ‌های شهری و استفاده از تعرفه‌های دینامیک برای کاهش ترافیک ناشی از جستجوی فضای پارک، برگزاری کارگاه‌ها و کمپین‌های آموزشی برای ترویج فرهنگ رانندگی و استفاده صحیح از وسایل نقلیه، تقویت همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف شهرداری، حمل‌ونقل و پلیس برای بهبود مدیریت و نظارت بر ترافیک.

اجرای این اقدامات توسط مسئولان می‌تواند به کاهش ترافیک و بهبود کیفیت زندگی شهری کمک کند.

 

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=230659

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

هفده − پنج =