• امروز : یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 27 October - 2024
0
در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان مطرح شد؛

تئاتر ابزاری برای آموزش و پرورش

  • کد خبر : 226485
  • 06 آبان 1403 - 13:33
تئاتر ابزاری برای آموزش و پرورش
نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح روز یکشنبه ۶ آبان ماه در تالار هنر با حضور حمید نیلی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره، سید مسعود حسینی شهردار استان همدان، مسعود ویژه مدیرکل اداره ارشاد استان همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح روز یکشنبه ۶ آبان ماه در تالار هنر با حضور حمید نیلی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره، سید مسعود حسینی شهردار استان همدان، مسعود ویژه مدیرکل اداره ارشاد استان همدان برگزار شد.

حمید نیلی در این نشست با گرامیداشت یاد شهدا اظهار کرد: جشنواره بیست و‌ نهم به ایستگاه نهایی نزدیک می‌شود، حضور این جشنواره در شهر همدان تلاشی است از همه دوستانی که کمک کردند و این اتفاق در شهر جذاب و زیبای همدان در مرحله پایانی است، جا دارد از دکتر صوفی و‌ دکتر حاجی بابایی که شاید این جشنواره پا نمی‌گرفت، تلاش فراوانی کردند، تشکر ویژه داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه حوزه تئاتر در حوزه کودک ابزاری برای آموزش و پرورش بوده و‌ در بطن آن نهادینه می‌شود، گفت: در ابتدای حضورم در عرصه نمایش جشنواره‌های این حوزه در شرف وقوع بود و بسیار خرسندم که کل هنرهای نمایشی با وجود اتفاق ناگوار (شهادت رییس جمهور و هیات همراهشان) توقف در کار جشنواره‌ها ایجاد نکردیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه توجه به حوزه آموزش یکی از نکاتی است که در این جشنواره قابل ارائه است، افزود: کودک و‌نوجوان جزء مخاطبان در حوزه امید‌ محسوب می‌شود و با توجه به اینکه نگاه رهبر انقلاب نیز به امید‌آفرینی است این جشنواره می‌تواند این نگاه را به ثمر برساند.

وی با بیان اینکه به نظر من حضور نهاد شهرداری برای جذابیت بیشتر جشنواره‌ها است، تصریح کرد: ما در جشنواره‌های مختلف که در حوزه نمایشی داریم یکی از دغدغه ها که داشتیم این بود که باید در این زمینه به یک ساماندهی درست برسیم و یکی از نهادهایی که می‌‌تواند کمک شایانی کند شهرداری است؛ مجددا از کمک های شهردار که به تسریع بیشتر کارها کمک زیادی کردند تشکر می‌کنم، همچنین حضور اصحاب رسانه نیز به دیده شدن بیشتر جشنواره کمک شایانی خواهد کرد.

نیلی با بیان اینکه باید حضور دانش‌آموز خبرنگاران در جشنواره توسط دبیر و مدیر روابط عمومی جشنواره پیگیری شود، گفت: در خصوص ارتباط نهاد آموزش و پرورش با آغوش‌باز اعلام آمادگی کامل می‌کنیم که در راستای هماهنگی میان آموزش و پرورش و تئاتر که حتی در راستای آموزش دروس سخت و مشکل مفید باشد.

در ادامه سید مسعود حسینی با بیان اینکه ما همدان را به نمادهای علمی چون بوعلی‌سینا و یا فرهنگی چون میرزاده عشقی می‌شناسیم، اظهار کرد: ما در شهری تاریخی میزبان هنرمندان هستیم که پویایی لازم را داراست، شهری که با قدمتی ثابت شده که این قدمت به ۳۰۰۰ سال می‌رسد، پایه تاریخ و تمدن همدان است.

وی با بیان اینکه همدان مرکز علم، دین، جهاد، هنر و مرکز همه‌ ارزش‌های جهان است، گفت: در برگزاری این جشنواره با اجرای برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان این فرهنگ از پایه‌ در کودکان و نوجوانان ما نمود می‌یابد، ما تلاش کردیم در عرصه‌ هنرهای نمایشی که جایگاه و ارزش ویژه‌ خود را دارا است هرآنچه از ما ساخته است را تقدیم کنیم.

شهردار همدان با اشاره به اینکه مدیرکل ارشاد استان تلاش و‌ زحمات زیادی را متحمل شده تا دستگاه‌ها در خدمت جشنواره باشند، مطرح کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره که در مجموعه‌ فرهنگی عین‌القضات واقع شده است، امیدوارم جشنواره به بهترین شکل ممکن پیش برود و برگزار شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به فعالیت‌های متعددی فرهنگی که در نظر گرفته‌شده است با توجه به نشاط اجتماعی که وجود دارد، ما در تلاشیم که با سیاست‌گذاری‌های صحیح برنامه‌های نمایشی در همدان استقرار یابد.

مسعود ویژه نیز بیان کرد: وقتی که ما به یکی از متمدن‌ترین استان‌های ایران یعنی همدان می‌رسیم با مستنداتی روبه‌رو می‌شویم که حاکی از وجود آیین‌های نمایشی در چند صدسال پیش وجود داشته و این جزوه میراث کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از تمایزهای چشمگیر میزان درگیری افراد در جشنواره‌های دیگر است که در مقایسه با دیگر برنامه‌ها می‌توان گفت به اندازه‌ جشنواره‌ تئاتر کودک و نوجوان نبوده‌است، عنوان کرد: با توجه به آمار ارائه شده در سال بیش از ۱۰۰ هزار نفر درگیر جشنواره بودند، تمامی امکانات در نظر گرفته شده در جشنواره سبب شده‌است تا خیل بیشتری از افراد درگیر این جشنواره باشند.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان همدان گفت: به همت جناب آقای شهردار سالن تازه‌ای چندی قبل استان همدان اضافه شد و طی برنامه‌ریزی ها صورت گرفته سالن‌هایی مشغول تعمیرات و بازسازی هستند و جزء تمهیدات استان ساخت بلک‌باکسی برای استان بود که فکر می‌کنم در این خصوص دست به رکورد زدیم و فضایی را برای جشنواره مهیا کردیم.

امیر مشهدی‌عباس در این نشست گفت: برگزاری جشنواره کار بسیار سختی است علی‌الخصوص در راستای بحث هماهنگی و جذب بودجه از نهادها و ارگان‌های مختلف برای مدیران جشنواره، امیدواریم که پس از جشنواره با انرژی خوبی که از کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود خستگی حاصل از جشنواره رفع شود.

وی با بیان اینکه بخش رادیو تئاتر به جشنواره اضافه‌شده است، افزود: شعار جشنواره «تئاتر و گفتگوی بدون مرز» است و ما تلاش کردیم در راستای این شعار عمل نماییم

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر تعویض مکانی در برگزاری جشنواره در سال قبل ابراز کرد:جریان تئاتر کودک و نوجوان کشورمان نمی‌تواند متوقف شود باتوجه به اینکه شرایط برگزاری جشنواره در پارسال در شهر همدان مهیا نبود و جشنواره مانند یک جریان است و نمی‌تواند متوقف شود و خوشحالیم که امسال به شهر خود همدان برگشت، با توجه به احداث بلک‌باکس توسط جناب شهردار در همدان مشخص است که این کوشش وجود دارد که این جشنواره در این استان بماند.

وی مطرح کرد: در خصوص مشکلات حمل و نقل برای گروه های بین‌المللی جشنواره از لحاظ تعویق پروازهای هوایپمایی با چالش‌هایی چون گران شدن بلیت هواپیما و هماهنگی پروازها، رو به رو هستیم که در نهایت به یاری اداره کل هنرهای نمایشی و جناب شهردار این هماهنگی رخ داد و در خصوص بخش بین‌الملل هم در حال فعلی با وضع مطلوبی طرف هستیم.

مشهدی‌عباس با بیان اینکه ما بلیت فیزیکی نخواهیم داشت، عنوان کرد: بلیت ها حتی اگر رایگان هم باشد از طرف سایت‌های فروش بلیت اینترنتی صورت گیرد، در راستای قیمت‌گذاری شورایی در حال فعالیت است که نتیجه را خدمت شما اطلاع رسانی خواهیم کرد و در خصوص اجرای عموم این آثار برگزیده نیز در تلاشیم که با حمایت جناب شهردار و مدیرکل هنرهای نمایشی این موضوع اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ما آثار بین‌الملل را عمدتاً دعوت نمی‌کنیم چرا که به لطف خدا از رنکینگ جهانی برخوردار هستیم که نیازی به این دعوت نیست، خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که وجود دارد تطبیق زمان برگزاری جشنواره با تایم مطلوب برگزاری فستیوال‌های بزرگ جهانی است که ما تمام تلاش خود را کردیم که امسال نیز بهتر از سال‌های پیشین جشنواره با کیفیت به مطلوب به ثمر بنشیند.

انتهای خبر/ د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=226485

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

15 − دوازده =