• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
1
در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اتفاق افتاد؛

ضایع شدن حق نابینایان همدانی

  • کد خبر : 226327
  • 05 آبان 1403 - 9:31
ضایع شدن حق نابینایان همدانی
اخیراً آزمون استخدامی توسط جهاددانشگاهی با همکاری اداره بهزیستی برگزارشد، در این آزمون تعداد زیادی از معلولین شرکت کرده و قرار شد براساس نیازی که دستگاه‌ها داشتند آن سه درصد معلولین به آنها معرفی شوند، که این آزمون نقایصی داشت و معلولین را با مشکلاتی مواجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ خداوند بعضی از بندگانش را با بعضی دیگر امتحان می‌کند، و این سنّت قطعی الهی‌‌ است.

شرایط کنونی کشور عزیز ما ‌به گونه‌ای‌ است که اقتصاد در بالای هرم مشکلات هر خانواده‌ای قرار گرفته و اعظم مشکلات خانواده‌ها برگرفته از این مشکل است.

البته این مشکل برای همه یکسان نیست، تنها‌ برخی از اقشار جامعه از این مشکل رنج می‌برند‌ که یکی از این اقشار معلولین بوده و واقعاً تحت فشار اقتصادی، گذران زندگی می‌کنند.

مشکلات این قشر مظلوم از جامعه فقط به مناسب‌سازی خیابان، پیاده‌رو و اتوبوس ختم نمی‌شود، افرادی که دارای معلولیت هستند هم نیاز به کسب درآمد، تشکیل خانواده، برخورداری از حقوق یکسان و عادلانه نسبت به دیگر افراد جامعه دارند.

چنانچه در ماده هفت قانون حمایت از معلولین می‌گوید:«دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید: الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و موسسات، شرکتها، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌نمایند به افراد معلول واجد شرایط.»

این قانون، سال‌هاست که ابلاغ شده، اما می‌توان گفت که در واقعیت اجرایی می‌شود؟

همایش عصای سفید پای درد و دل تعدادی از روشندلان نشستم و از اجحاف‌هایی که در استخدامی آموزش و پرورش به آنها شده بود برای من گفتند، قبولی در آزمون کتبی و در کمال ناباوری آموزش و پرورش بعد از قبولی آنها را در پروسه استخدام با افراد غیر معلول در یک مسیر برای احراز شرایط شغلی قرار داده‌اند و نتیجه معلوم است عدم قبولی در آزمون!!

برهمین اساس خبرنگار ما برآن شد تا این موضوع را از مسئولین اداره بهزیستی شهرستان همدان پیگیری کند.

منوچهر نوروزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اظهار کرد: خدمات بهزیستی برای معلولان به دو صورت مستمر و غیرمستمر است، خدمان مستمر همان مستمری ماهیانه‌ای است که به مددجویان پرداخت می‌شود.

وی افزود: اگر فرد کم‌بینا یا نابینا باشد، اگر سرپرست خانوار باشد به تعداد کل خانوار و خود آن فرد، مستمری را ماهیانه به آنها پرداخت می‌کنیم.این مستمری حداقل یک میلیون تومان و حداکثر سه میلیون و ۵۰۰ تومان است که بر اساس بُعد خانوار به آنها پرداخت می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان  با بیان اینکه بخش دیگر خدمات ما که بصورت غیرمستمر به مددجویان پرداخت می‌شود، عنوان کرد: این خدمات شامل کمک هزینه مسکن است که ۱۰۰ میلیون برای تک معلولی و ۱۵۰ میلیون برای دو معولی است که البته این مبلغ افزایش یافته است.

نوروزی خاطرنشان کرد: بصورت موردی و هرچندماه یکبار کمک‌های معیشتی را برای این مددجویان داریم که بعضاً براساس اعتبارات ابلاغی به آنها اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: حمایت دیگر ما وسایل کمک‌توانبخشی به این دست از مددجویان مثل عصای سفید، ساعت گویا و دستگاه برجسته‌نگار است که براساس نیاز به‌ آنها پرداخت می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان در خصوص شهریه دانشگاه و کمک‌ هزینه تحصیلی معلولین، گفت: شهریه دانشجویان نابینا و کم‌بینا را براساس دهک درآمدی پرداخت کرده،  یعنی افرادی که در دهک یک تا سه دهک درآمدی قرار بگیرند، هزینه تحصیلی آنها، به‌طور کامل توسط بهزیستی ‌پرداخت می‌شود و نسبت پرداخت دهک‌های بالاتر هم براساس میزان دهک آنها متفاوت است.

نوروزی ابراز کرد: این کمک‌ها براساس اعتبارات و کمک خیّرین بوده، اگر کمک خیّرین بیشتر باشد مطمئناً کمک‌ها بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای استخدامی ادارات قانون سه درصد استخدام معلولین را داریم، بیان کرد: این قانون شامل معلولین بینایی، معلولین جسمی-حرکتی و معلولین شنوایی است، بنابراین سه درصد استخدام‌های اداری باید برای افراد معلول باشد که متاسفانه تا امسال، این قانون رعایت نمی‌شد.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان همچنین اضافه کرد: امسال بر اساس تصمیمی که ریاست سابق سازمان بهزیستی گرفت قرار شد که یک آزمون جامعی فقط مختص معلولین، توسط خود اداره بهزیستی و جهاددانشگاهی برگزار شود، که البته مجری آن جهاددانشگاهی بود و با همکاری اداره بهزیستی برگزارشد، در این آزمون تعداد زیادی از معلولین شرکت کرده و قرار شد براساس نیازی که دستگاه‌ها داشتند آن سه درصد معلولین به آنها معرفی شوند.

نوروزی با بیان اینکه گرفتن مصاحبه و انجام معاینات پزشکی منتخبین، توسط آموزش پرورش انجام می‌شود که بر اساس گروه معلولیت شرکت‌کننده‌گان این آزمونهای استخدامی و گزینش‌ها انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه واقعاً اگر مثلاً نابینایان نمی‌توانستند در این آزمون استخدام شوند،  پس نباید این آزمون برگزار می‌شد، ابراز کرد: البته باید استخدام هم طوری باشد که افراد معلول هم توانایی و قدرت آموزش به دیگران را داشته باشند.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان بیان کرد: ما الان در آموزش و پرورش و مدارس استثنایی، افراد کم‌بینا و نابینا را داریم که استخدام شده‌اند، اکثر نیروهای آموزش و پرورش در مدارس استثنایی از خود افراد کم‌بینا و نابینا در حوزه نابینایان استخدام شده‌اند. در حوزه‌های دیگر هم از معلولین جسمی-حرکتی استفاده شده است.

محمد قادری‌احسانپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اظهار کرد: این آزمون استخدامی شه برای اولین‌بار برگزار شد که نواقص زیادی داشت.

وی با بیان اینکه این آزمون استخدامی در نوع خودش حرکت تازه‌ای بود، عنوان کرد: بخشی از فرآیند آزمون یک نقایصی داشته،  ولی چون برای بار اول بود همین که یک حرکت در این راستا انجام شده و خود دستگاه‌های اجرایی و سازمان امور استخدامی پای کار  آمدند، قابل تقدیر است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان با بیان اینکه ادارات این نوع از استخدامی را قبول نداشتند، تاکید کرد: برای استخدام معلولین قانون وجود داشت ولی ادارات اصلا تمکین نمی‌کردند.

قادری‌احسانپور با تاکید بر اینکه تلاش ما این بود که بچه‌های بهزیستی استخدام شوند، ابراز کرد: این بچه‌ها عضوی از خانواده ما هستند و ما تلاش کردیم بخشی از استخدامی‌ها از خانواده بهزیستی انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه دفترچه شرایط  پذیرش هر شغلی را به‌درستی مشخص نکرده بود، ادامه داد: خود همین بچه‌ها هم بدون توجه به توانمندی خود، در این آزمون استخدامی شرکت کردند که در نتیجه در زمان مصاحبه با مشکل مواجه شدند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان تاکید کرد: ایراد دیگری که ما نسبت به این موضوع داریم این است که همه  می‌دانستند که این افراد معلول هستند اما در موقع مصاحبه و انجام آزمون به شیوه افراد عادی با آنهابرخورد کردند.

قادری‌احسانپور ادامه داد: متاسفانه برای سنجش این افراد، همان سختگیری‌ها، چکاب بدنی، سلامت جسمانی را که برای افراد معمولی انجام می‌دادند را برای این معلولین، بدون درنظر گرفتن شرایط جسمانی آنها لحاظ کردند.

وی در پایان یادآور شد: اکثر ادارات با استخدام معلولین موافق هستند و از این طرح استقبال کرده‌اند، تنها اداراتی که در این راستا سنگ‌اندازی کرده و قانون را تمکین نمی‌کنند اداره آموزش و پرورش و علوم پزشکی است. اداره آموزش و پرورش حق بچه‌های معلول را در این مورد ضایع کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ سؤالی برای همگان پیش می‌آید مگر طبق قانون نباید سه درصد سهمیه در استخدامی‌ها برای معلولین لحاظ شود؟

پس چرا باید در این آزمون مانند دیگر شرکت کننده‌ها در یک مسیر قرار بگیرند و با دیگر پذیرفته شدگان مقایسه شوند که قطعاً عزیزان معلول نمی‌توانند شرایط استخدامی را احراز کنند.

این رفتار مطلوب و برازنده یک جامعه اسلامی نیست، حتی اگر این قانون بدرستی انجام شود باید از محدودیت‌ها برای این قشر از جامعه فرصت بسازیم، در همه عرصه‌ها می‌توانیم با قدری تدبیر فضای مناسبی برای آنها فراهم کنیم تا به بهترین وجه، در شرایط مساعد به فعالیت اجتماعی‌، اقتصادی و فرهنگی بپردازند و استعدادهای آنها شکوفا شود.

روی سخنم با مسؤلین است، برازنده کشور و مسؤلین کشور نیست که افرادی را دارای محدودیت هستند را به حال خود رها کنیم! یکی از سنّت‌های الهی را فراموش نکنیم که «خداوند بعضی بندگان را با بعضی دیگر از بندگانش می‌آزماید » و همه ما در حال آزموده شدن هستیم.

انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=226327

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

3 × 1 =