• امروز : یکشنبه, ۲۹ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
1

نگاه غرب در طراحی کریدور آیمک دور زدن ترازیت ایران است

  • کد خبر : 225960
  • 29 مهر 1403 - 13:54
نگاه غرب در طراحی کریدور آیمک دور زدن ترازیت ایران است
یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: کلیات طراحی کریدور آیمک به‌ظاهر بر اساس درخواست هند و اروپا انجام شده است؛ ولی باید پشت‌صحنه طراحی این کریدور آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان عباس قربانعلی بیک کارشناس اقتصاد دریا پایه و مشاور سازمان بنادر و کشتیرانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: کلیات طراحی کریدور آیمک به‌ظاهر بر اساس درخواست هند و اروپا انجام شده است؛ ولی باید پشت‌صحنه طراحی این کریدور آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را مشاهده کرد.

اهداف پیدا و پنهان طراحی کریدور آیمک
این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: در اهداف آشکار باید این جنبه را هم در نظر بگیریم که اروپا و هند برای انتقال کالاها وقتی با محدودیت‌های در دریا یا خشکی روبرو می‌شوند به طور طبیعی به سمت مسیرهای جایگزین می‌روند.

وی در ادامه به جنبه‌های ناپیدای کریدور آیمک اشاره داشته و تصریح کرد: اهداف پنهان طراحی کریدور آیمک را باید به‌عنوان یک جایگزینی به‌جای کریدور شرق به غرب ایران (جاده ابریشم) به‌حساب بیاوریم و قصد اصلی از طراحی این کریدور دورزدن کریدور شمال به جنوب ایران است.

مشاور سازمان بنادر و کشتیرانی ضمن اشاره به کریدور شمال به جنوب افزود: با راه اندازی این کریدور ترانزیت شرق به غرب به جای ایران از این مسیر منتقل خواهد شد و بار ترافیکی کریدور شمال به جنوب کاهش خواهد یافت، ما در حال حاضر در کریدور شمال جنوب بار خوبی داریم و کشورهای مختلف از این کریدور استفاده می‌کنند؛ ولی این طرح (کریدور آیمک) در شرایط کنونی جایگزین اصلی کریدور شرق به غرب است که البته در حال حاضر این کریدور را داریم ولی باری برای استفاده از این کریدور نداریم و تقریباً این کریدور به واسطه مشکلات زیر ساختی غیرفعال است.

این کارشناس اقتصاد دریا محور ادامه داد: باتوجه‌به وضعیت فعلی منطقه من فکر می‌کنم که این کریدور به مشکل خورده و با توجه به عملیات طوفان الاقصی و عدم امنیت این مسیر برای ترانزیت به‌طورکلی در حاله ای از ابهام قرار گرفته است.

جایگزینی یکی از کشورهای عربی به‌جای رژیم صهیونیستی
این کارشناس حمل‌ونقل و اقتصاد دریا پایه در پایان افزود: البته نباید فراموش کرد که سایر کشورهای جهان وقتی رژیم صهیونیستی نباشد به گزینه‌های دیگر روی خواهند آورد و این کریدور یک گزینه دیگر هم دارد و آن عبور از کشورهای عربی و سوریه است که احتمالاً کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس ممکن است این تفکر را جایگزین رژیم صهیونیستی کنند.

به گزارش راه دانا، کریدور آیمک را به‌عنوان یکی از کریدورهای جایگزین به‌جای کریدور شرق به غرب که کالا، خدمات و انرژی با گذر از ایران به سمت اروپا امتداد دارد، می‌توان در نظر گرفت.

در باب این کریدور مقام معظم رهبری در خطبه‌های نمازجمعه نصر فرمودند: «تکیهٔ آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیّت رژیم غاصب، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار گرفتن همهٔ منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی است. سیاست آنان، تبدیل رژیم به دروازه صادرات انرژی از منطقه به جهان غرب و واردات کالا و فنّاوری از غرب به منطقه است و این یعنی تضمین موجودیّت رژیم غاصب و وابستگی کلّ منطقه به آن.»

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225960

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

ده + یک =