• امروز : دوشنبه, ۲۳ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 14 October - 2024
0
قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان همدان خبر داد:

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در آبان‌ماه

  • کد خبر : 225425
  • 23 مهر 1403 - 8:00
اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در آبان‌ماه
قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان همدان گفت: سرشماری عمومی کشاورزی به معنی جمع‌آوری آمار و اطلاعات از ۱۲ آبان‌ماه به صورت سراسری و مراجعه حضوری در شهرها، روستاها و جمعیت عشایر کشور انجام خواهد شد.

مهدی صدوقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» سرشماری عمومی کشاورزی به معنی جمع‌آوری آمار و اطلاعات از ۱۲ آبان‌ماه به مدت ۴۵ روز به صورت سراسری و مراجعه حضوری در شهرها، روستاها و جمعیت عشایر کشور انجام خواهد شد، اظهار کرد: این سرشماری در بخش‌های مختلف از جمله محصولات یک‌ساله مانند گندم و جو، محصولات دائمی مانند باغات، پرورش میگو و ماهی‌های خوراکی می‌باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج دوره سرشماری انجام شده‌است، گفت: یک دوره قبل از انقلاب و دوره‌های بعد در سال‌های ۶۷، ۷۲، ۸۰ و و ۹۳ اجرا شده‌است.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان همدان با اشاره به اینکه به توصیه سازمان غذا و کشاورزی ملل متعهد سرشماری باید هر ۱۰ سال یک‌بار برای دستیابی به آمار دقیق و برنامه‌ریزی برای برطرف کردن مشکلات آن بخش می‌شود، تصریح کرد: در این سرشماری جامعه هدف ما بهره‌برداران کشاورزی هستند و دامداری، دامپروری، زراعت و آبزیان خوراکی را دربرمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد تولیدات دام سبک استان توسط بخش عشایری تولید می‌شود و در این سرشماری عشایر هم جزء جامعه هدف قرار دارند، گفت: ابن دوره الکترونیکی انجام می‌شود و نتایج آن در اسرع وقت در اختیار برنامه‌ریزان کشور قرار خواهد گرفت.

صدوقی با بیان اینکه در بخش عشایری و روستایی همه افراد جزء جامعه هدف سرشماری هستند، مطرح کرد: در منطقه شهری شهرهای منتخب و غیر‌منتخب داریم که در شهرهای غیر‌منتخب کل جامعه هدف آن شهر به خصوص شهرهای کوچک استان همدان مانند مناطق روستایی جزء سرشماری عمومی لحاظ می‌شوند و در شهرهای منتخب و بزرگ مانند مراکز شهرستان‌ها بخشی از شهرها با توجه به نمونه‌گیری‌های قبلی جزء جامعه آماری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این سرشماری محصولات زیرکشت و تولید انواع محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: تفاوت این سرشماری با سرشماری عمومی نفوس و مسکن این است که در سرشماری نفوس و مسکن متولی اصلی مرکز آمار ایران است اما در سرشماری کشاورزی در راستای مرکز آمار جهاد کشاورزی هم پای کار است و پهنه‌بندی‌هایی که آن‌ها انجام داده‌اند در شناسایی بهره‌برداران کمک می‌کند.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان همدان با تأکید بر اینکه تمام فعالیت‌های کشاورزی بجز دو مورد واحدهای صنعتی پرورش قارچ خوراکی و دامداری‌های صنعتی شامل سرشماری عمومی کشاورزی است، ابراز کرد: طبق ماده ۴ مرکز آمار ایران به هیچ عنوان هیچ داده‌ای به صورت ریز در اختیار هیچ ارگانی قرار نخواهد گرفت اما اطلاعات به صورت کلی در اختیار برنامه‌ریزان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در آینده داده‌های کشاورزی و نهاده‌های دامی مانند کود و سم براساس صحت خوداظهاری بهره وران توزیع خواهد شد و به هیچ عنوان شامل مالیات نخواهد شد، تأکید کرد: کشاورزان فقط اطلاعات را در اختیار سرشماران مطمعن دارای کارت قرار دهند و سرشماری نیازی به ارائه مدارک ندارد.

صدوقی با بیان اینکه با توجه به میزان کشت محصولات کشاورزی قطعا جهاد کشاورزی و نهادهای بالادستی برای تأمین آب اقدام خواهند کرد اما در حال حاضر بسیاری از اراضی کشاورزی با سطح بسیار محدود چاه‌های غیرمجاز حفر کرده‌اند، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی برای جهت‌دهی به بعضی از محصولات کم‌آبر مردم را برای تولید ابن محصولات و استفاده از آبیاری‌های نوین تشویق می‌کند.

انتهای خبر/ حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225425

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.