• امروز : شنبه, ۲۱ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 12 October - 2024
0
تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح کرد:

پاسخ به چندین شبهه پیرامون عملیات طوفان‌الاقصی

  • کد خبر : 225370
  • 21 مهر 1403 - 11:09
پاسخ به چندین شبهه پیرامون عملیات طوفان‌الاقصی
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای در پاسخ به برخی شبهات پیرامون عملیات طوفان‌الاقصی، گفت: چرا حماس این جنگ را شروع کرد؟ اگر محور مقاومت محور است، چرا پس حماس به کسی نگفته و با تصمیم خود این اقدام را انجام داده بود؟ چرا سوریه وارد جنگ نمی‌شود؟ چرا ایران وارد جنگ نمی‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، مسعود اسداللهی در نشست تحلیل مسائل لبنان و فلسطین که با حضور فعالان فضای مجازی تبریزی برگزار شد، اظهار داشت: به‌علت طولانی شدن جنگ و وحشی‌گری رژیم‌صهیونیستی دستاوردهای عملیات طوفان‌الاقصی تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

وی در پاسخ به برخی شبهات پیرامون عملیات طوفان‌الاقصی، گفت: چرا حماس این جنگ را شروع کرد؟ اگر محور مقاومت محور است، چرا پس حماس به کسی نگفته و با تصمیم خود این اقدام را انجام داده بود؟ چرا سوریه وارد جنگ نمی‌شود؟ چرا ایران وارد جنگ نمی‌شود؟

محور مقاومت یک پیمان نظامی نیست

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با اشاره به این‌که محور مقاومت آن‌چنان که باید شناخته شده نیست و روابط درونی و ماهیت آن ناشناخته مانده است، افزود: محور مقاومت یک پیمان نظامی مکتوب مستند نبوده و متنی در تشریح ساختار آن وجود ندارد؛ مثلا هیچ متن و معاهده‌ای نیست ‌که در آن ابعاد مختلف این محور تدوین شده باشد.

وی ادامه داد: برای مثال پس از اتمام جنگ جهانی دوم، پیمان ناتو به دست آمریکا و پیمان ورشو به‌دست شوروی ایجاد شد که در آن معاهده دولت‌ها و ارتش‌های کلاسیک عضو بودند و گروه‌های چریکی جایگاهی نداشتند.

اسداللهی خاطرنشان کرد: در این پیمان به وظایف‌، نحوه عضویت و حقوق اعضاء پیمان دقیق اشاره شده بود؛ مثلا ذکر شده بود که اگر کشوری درگیر جنگ شد، بقیه اعضا موظف‌اند مستقیم ارتش خود را وارد جنگ کنند؛ برای همین کشورهای اروپایی سردست می‌شکنند که عضو ناتو شوند.

فرق ناتو با محور مقاومت

وی با بیان این‌که کشور اوکراین بین روسیه و کشورهای عضو ناتو منطقه‌ای حائل بود، ابرازداشت: مدتی قبل از وقوع جنگ قصد داشتند با عضو کردن اوکراین در ناتو، این کشور را درگیر جنگ با روسیه کنند که پیش‌دستی روسیه این تصمیم را برهم زد.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای اذعان کرد: امروز هم شاهد آن هستیم ارتش هیچ کشور عضو ناتو نمی‌تواند ورود مستقیم به اوکراین داشته باشد، چراکه اوکراین عضو ناتو نیست و این ورود غیرقانونی است، هرچند که این کشورها پشتیبانی مادی و معنوی خود را دریغ نمی‌کنند، اما ورود مستقیم نیز ندارند؛ اما اگر کشور دیگری در ناتو مورد حمله قرار گرفت باید در حمایت از آن وارد جنگ شوند.

وی گفت: عهد ما (جمهوری اسلامی ایران) در محور مقاومت مبتنی بر یک تفاهم شفاهی مشترک است؛ یعنی متنی مدوّن نیست؛ این چند کشور بر روی موضوعی و آرمانی وحدت‌نظر دارند.

جمهوری اسلامی از هر حرکت عدالت‌خواهانه پشتیبانی می‌کند

اسداللهی با اشاره به این‌که گفتمان جمهوری اسلامی ایران این است که در هر جای جهان آرمانی عدالت‌خواهانه رخ داده باشد، این نظام بر خود وظیفه می‌داند که از آن پشتیبانی کند، ادامه داد: در این محور صرفا سپاه حمله و حمایت مستشاری داشت؛ گروه‌های فلسطینی می‌خواستند سرزمین‌های مقدس را آزاد کنند، در عراق و سوریه با تکفیری‌ها درگیر بودیم و پشتیبانی کردیم، در یمن قربانی یک جنگ بود پشتیبانی کردیم.

وی افزود: یعنی اصل و اساس پشتیبانی از این آرمان‌خواهی است؛ پشتیبانی اعم‌از سلاح، تشکیلات نظامی، ابزار مخابراتی امن، آموزش‌های نظامی و… که همه حکایت از عدم ورود مستقیم داشتند. این تعهد نه از طرف ایران و نه کشورهای دیگر وجود ندارد و هر کس کار خود را می‌کند و ایران نیز صرفا پشتیبانی خواهد کرد.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای تصریح کرد: اگر حزب‌الله وارد جنگ شد، وظیفه دیگر گروه‌ها نیست که به این جنگ وارد شوند، مگر این‌که خودشان تصمیم بگیرند؛ برای مثال حزب‌الله داوطلبانه وارد این جنگ شد.

از وقوع جنگ ۳۳ روزه کسی خبر نداشت

وی با تاکید بر این‌که در جنگ ۳۳ روزه لبنان، شروع این جنگ را به کسی نگفته بودند، تصریح کرد: حتی سردار سلیمانی روز قبل شروع جنگ لبنان بود که به تهران برگشت و موقع رسیدن دید جنگ رخ داده است و باز برگشت به لبنان و تمام ۳۳ روز را آن‌جا بود. از این جنگ حماس هم خبر نداشت، علت هم این بود که فرماندهی میدان تصمیم دست خودش بود و هر وقت فضا را مستعد می‌دید باید زود فرمان حمله میداد و نمیشد از قبل به کسی بگوید.

اسداللهی گفت: وقتی سردار سلیمانی تصمیم گرفت مستشاران نظامی را به سوریه ببرد کسی خبر نداشت، در دی‌ماه ۱۳۹۰ وقتی سردار همدانی را به‌عنوان اولین مستشار نظامی ایران با خود به سوریه برد کسی خبر نداشت و حتی آن زمان فرمانده حماس، خالد مشعل در دمشق بود کسی چیزی به آنان نگفته بود و آنان نیز ناراحت نشدند که چرا نگفتید. حماس موظف نبود به دیگران بگوید که ۷ اکتبر عملیات خواهم داشت؛ خود شهید نصرالله گفت خوب شد نگفت، اگر میگفت حتما لو می‌رفت.

وی یادآور شد: یعنی اصلا شاخه سیاسی حماس نیز از این حمله خبر نداشت؛ ۱۵ مهر پارسال، شهید هنیه در راس هیأتی در ترکیه مشغول مذاکره بود و وقتی خبر این حمله را شنید، به مسجدی در استانبول رفت و سجده شکر کرد؛ از این حمله صرفا هفت نفر در شاخه نظامی حماس مطلع بودند. شب عملیات حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر را فراخوان کردند و گفتند که این یک حمله برگشت‌ناپذیر است و همه راه شهادت در پیش داریم و هر کسی مشکلی دارد نماند، اما یک هزار و ۲۰۰ نفر مانده و عملیات را شروع کردند.

حماس بدون اطلاع قبلی طوفان‌الاقصی را شروع کرد

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای اظهار داشت: شبهه این‌که جبهه مقاومت زیر سوال می‌رود که چرا حماس سرخود عمل کرده است، تقریبا با استدلال‌های بالا تنویر می‌شود؛ حتی اردوغان که عضو ناتو است، از روسیه اس۴۰۰ خریداری کرد و ناتو این عمل اردوغان رو خلاف تعهدات ناتو دانسته و تهدید به اخراج کرد، اما هرچه‌که بود این شد که حتی اردوغان در پیمان ناتو نیز با تصمیم خود عمل کرده بود.

وی اذعان کرد: برخی‌ها می‌گفتند این چه محور مقاومتی است که بدون اطلاع قبلی و سرخود طوفان‌الاقصی را شروع کردند؛ بنده پاسخ دادم که ناتو با آن همه معاهدات امضاء شده، اردوغان در عین این‌که عضو ناتو بود از روسیه اس ۴۰۰ خرید و خلاف قوانین عمل کرد؛ آن وقت شما به آن ایراد نمی‌گیرید، به پیمان شفاهی و آرمانی محور مقاوت خرده می‌گیرید؟

اسداللهی افزود: مقام معظم رهبری نیز در آن صبح‌گاه معروف تاکید کردند که ما همواره از گروه‌های مقاومت حمایت می‌کنیم اما عملیات طوفان‌الاقصی را خود حماس طراحی و اجرا کرد.

جمهوری اسلامی بر تصمیم و استقلال گروه‌های مقاومت، دخالتی نمی‌کند

وی تاکید کرد: واقعیت و حکمت در این است اگر جمهوری اسلامی به گروه‌های مقاومت عملیاتی فرمایشی بگوید، اگر عملیات ختم به شکست شود، جمهوری اسلامی محکوم خواهد شد. اگر حماس از ما و رهبری می‌پرسید حتما می‌گفتند که صلاح امر با خود گروه‌های مقاومت است.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با بیان این‌که جمهوری اسلامی روح محور مقاومت را بسیار بالاتر و مقدس‌تر از ساختارهائی مثل مزدورپروری می‌بیند و آنان در قامت فرماندهان این جبهه آرمانی می‌بیند، افزود: اما عربستان چنین دیدگاهی نخواهد داشت؛ من جنگ ۳۳ روزه در لبنان بودم، اغلب می‌گفتند ته دستور عملیات آز ایران صادر شده است، ولی جالب آن بود که مقامات ایرانی از من می‌پرسیدند که چه شد لبنان وارد این معرکه شد؟

وی ادامه داد: اگر حماس به‌طرف عربستان نیل کند، طبعا ده‌ها برابر حمایت مالی بیشتری خواهد شد ولی فرق در این است که ایران کمکی توأم با تکریم می‌کند و بر استقلال این گروه‌ها احترام قائل است.

چرا ایران وارد جنگ نمی‌شود؟

اسداللهی با طرح این سؤال که چرا ایران وارد جنگ نمی‌شود،‌ تصریح کرد: رژیم‌صهیونیستی کنسول‌گری ایران را هدف قرار داد؛ شهید هنیه را که در یک سفر دیپلماتیک و با دعوت رسمی ایران به اینجا آمده بود را ترور کرد، او مهمان رسمی ما بود و مصونیت داشت و ما به‌همین علت پاسخ دادیم؛ این یعنی مل هنوز به معنای واقعی به جنگ وارد نشدیم و سوال این است که چرا؟

وی ابراز داشت: باید گفت که محور مقاومت دو عضو دارد؛ عضو اول گروه‌های مقاومت و عضو دوم دولت‌ها هستند؛ دولت‌ها چون دولت هستند برخی ملاحظات بین‌المللی و داخلی دارند، ولی گروه‌های مقاومت این محدودیت را ندارند؛ چون اسرائیل به جغرافیای ما در آن دو مصداقی که گفتم تجاوز کرده بود، ما طبق قانون منشور بین‌الملل باید پاسخ می‌دادیم.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای یادآور شد: اما حزب‌الله چون گروه مقاومت بود مانند ایران دیپلماتیک عمل نمی‌کرد و در بازه ۱۰ کیلومتری مرز خود با رژیم‌صهیونیستی ارتش آنان را مشغول خود نگه میداشت، هر چند که رژیم‌صهیونیستی هر بتر این بازه را وسعت می‌داد. ایران به‌عنوان یک دولت ملاحظاتی دارد.

چرا سوریه نمی‌تواند وارد این جنگ شود؟

وی با طرح سؤال و شبه‌ای دیگر مبنی‌ بر این‌که چرا سوریه نمی‌تواند وارد این جنگ شود، گفت: جنگ داخلی سوریه که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ یک جنگ تمام‌عیار بود و الان هم درگیری جریان دارد و ادلب و… دست گروه‌های تکفیری است؛ ارتش سوریه طی این سال‌ها از بین رفت و مستهلک شد و توان خرید تجهیزات جدید نیز ندارند؛ مذاکره حاج قاسم با پوتین در میانه جنگ نیز بر این اساس بود که نفسی تازه در ارتش سوریه از لحاظ لجستیک به‌خصوص هوائی دمیده شود و ۱۰ سال زمان لازم است تا بار دیگر زیرساخت‌های سوریه بازسازی شود؛ الان سوریه حتی برق هم ندارد و در جایی مثل دمشق روزی ۲ ۳ ساعت برق دارند. توریسم مذهبی و تاریخی از بین رفته و باغات محصول‌خیز دست تکفیری‌ها افتاده است.

اسداللهی گفت: در اواسط جنگ سوریه وقتی آمریکا تحریم کرد فشارهای اقتصادی به سوریه زیاد شد، قبل از ین موقع از زمان شروع جنگ هر دلار ۵۰ لیر بود ولی بعد از تحریم‌ها به تدریج زمانی که بوکمال آزاد شد با تحریم‌های سزار این میزان به ۵۷۰ لیر رسید.

وی خاطرنشان کرد: بوکمال به جهت مرزی بودن با عراق بسیار استراتژیک بود و حاج قاسم گفته بود اگر روزی سوریه را ترک کنیم بوکمال آخرین جایی خواهد بود که ترک می‌کنیم. با این همه اوصاف و فشار اقتصادی، همین که سوری‌ها به‌طرف امضای پیمان صلح ابراهیمی نرفته‌اند، مجاهدت بزرگی را انجام داده‌اند.

یمن فراتر از توان خود پای کار جنگ آمد

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفت: کشور یمن نیز بسیار فراتر از توان خود پای کار این جنگ آمده است؛ عمده مذهب یمنی‌ها زیدی هست و آنان بر امامی قائل هستند که قیام به سیف کند، یعنی علیه ظالم شمشیر بکشد، برای همین بعد از امام حسین (ع) کسی را قبول ندارند، با همین روحیه جهادی یمنی‌ها با رژیم‌صهیونیستی مبارزه می‌کنند و به‌همین علت این‌چنین فراتر از توان خود پای کار آمده‌اند. آن‌ها هر ماه تظاهرات میلیونی علیه رژیم‌صهیونیستی دارند.

وی اذعان کرد: در لبنان نیز تکثر مذاهب و ادیان وجود دارد، مثلا مسیحیت خود سه دسته ارتدوکس، کاتولیک، روم مارونی است؛ حزب‌الله اگر وارد جنگ شود قطعا حمایت خاصی نخواهد بود، مثلا میشل‌عون که رهبر مسیحیان لبنان بود به شهید نصرالله گفته بود که ما پشت حزب‌الله در استراتژی دفاعی هستیم ولی هنگامه استراتژی هجومی تعهدی نخواهیم داشت.

اسداللهی با اشاره به این‌که لبنان کلا ۵ میلیون جمعیت دارد، گفت: ۲ میلیون آن مسیحی است (قبلا نصف نصف بودن الان به‌خاطر مهاجرت کم شدند) از این ۳ میلیون مابقی مسلمان شیعی و سنی هستند که این دو گروه نیز نصف نصف هستند؛ اهل‌سنت نیز اغلب پیرو عربستان و… هستند و از این یک و نیم میلیون شیعه یک بخشی آدم‌های لائیک هستند و یک عده جزو جنبش امل هستند و یک عده ضدمقاومت و ضد ایران و مقاومت هستند.

حزب‌الله محال است وارد جنگ تمام عیار شود

وی تصریح کرد: با این اوصاف تقریبا میزان شیعیان هوادار حزب‌الله حدود یک به هشتاد جمعیت ایران است؛ یعنی یک شهید حزب‌الله برابر با ۸۰ شهید از ایران است؛ البته این قیاس عددی است وگرنه همه شهدا یکی هستند؛ حزب‌الله از اول جنگ حدود ۵۳۰ شهید داده است که حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار شهید از ایران می‌شود که رقم قابل‌توجهی است. حزب‌الله بالاتر از توان خود عمل کرده است. حزب‌الله محال است وارد جنگ تمام عیار شود؛ عقبه مسیحی و اهل‌سنت اجازه این ‌کار را نمی‌دهند.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه داد: ضمن این‌که لبنان ارتشی منفعل دارد و نقش پلیس را آن‌جا ایفا می‌کند؛ حتی دستگیری قاتل و قاچاقچی را نیز‌ گاها ارتش عهده‌دار‌ می‌شود؛ ارتش لبنان مثل نیروی انتظامی است که تانک دارد؛ هرچند که آن‌جا پلیس هم دارند ولی ارتش خلاصه‌تر از آن است ‌که در دنیا متداول است؛ حتی نیروی دریایی و… هم ندارند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225370

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.