• امروز : چهارشنبه, ۱۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 9 October - 2024
0
در گفتگو با کارشناس کودک و خانواده مطرح شد؛

نشانه‌های بیش‌فعالی در کودکان

  • کد خبر : 225261
  • 18 مهر 1403 - 11:06
نشانه‌های بیش‌فعالی در کودکان
کارشناس کودک و خانواده با بیان اینکه هر بچه‌ بازیگوش و پُرتحرک، بیش‌فعال نیست، گفت: باید مجموع علائمی همچون عدم تمرکز، پر‌تحرکی، عدم کنترل احساسات، خیال‌پردازی، نداشتن خواب خوب، نداشتن آرامش، پرخوری و غمگین بودن را حداقل بین ۶ تا ۹ ماه مشاهده کنیم تا مطمئن شویم کودک بیش‌فعالی دارد یا خیر

زهره طافیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه بیش‌فعالی یک اختلال رشدی محسوب می‌شود، گفت: این اختلال خیلی شایع شده و قطعا نقش آگاهی، آموزش و افزایش سطح مهارت فرزندپروری در آن مهم است.

وی با اشاره به اینکه بیش‌فعالی در سه دسته تقسیم می‌شود، افزود: دلایل متعددی برای این اختلال مطرح شده البته هنوز دانشمندان علت اصلی را پیدا نکردند اما مجموع دلایلی درباره این اختلال آگاهی می‌دهد.

کارشناس کودک و خانواده ادامه داد: بچه‌هایی که دچار بیش‌فعالی می‌شوند در عملکرد خود دچار مشکل می شوند، رفتارهایی مثل بازیگوشی و پُرتحرک بودن از جمله علائم بیش‌فعالی است.

طافیان با بیان اینکه بچه‌هایی که دچار بیش‌فعالی هستند در کنترل هیجان خود مشکل دارند و سطح تمرکزشان پایین است، تصریح کرد: این کودکان همیشه کارهایشان را نیمه تمام رها می‌کنند، در دوست‌یابی مشکل دارند و سطح اعتماد به نفسشان پایین است.

وی با اشاره به اینکه کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی، آرامش و قرار ندارند حتی ممکن است خواب خوبی در طول شبانه روز تجربه نکنند، گفت: این کودکان می‌توانند دچار خیال پردازی شوند، هرچند خیال‌پردازی در همه کودکان وجود دارد و موجب افزایش هوش می‌شود اما در کودکان بیش‌فعال این خیال‌پردازی‌ها چندین برابر است.

کارشناس کودک و خانواده خاطرنشان کرد: در جامعه این‌گونه جا افتاده است که اگر بچه‌ای بی‌قرار و بازیگوش نباشد ممکن است دچار این اختلال نشود در حالی که اینطور نیست، این کودکان کم تمرکزی و کم توجهی دارند و با وجود داشتن ظاهر آرام اما یک‌باره خود به خود یا خیلی خوشحال یا خیلی غمگین می‌شوند و به شدت خیال پردازی می کنند.

طافیان با بیان اینکه به هر بچه‌ای که بازیگوش و پُرتحرک است بیش‌فعال نیست، افزود: مجموع علائم حداقل بین ۶ تا ۹ ماه باید مشاهده شود تا مطمئن شویم کودکی بیش‌فعالی دارد یا خیر.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین علامتی که باید به آن توجه شود نقص کم‌توجهی و کم‌تمرکزی است، عنوان کرد: اگر قبل از ورود به مدرسه این بیش‌فعالی مورد بررسی و درمان قرار نگیرد قطعا کودک در مدرسه مشکل خواندن و نوشتن خواهد داشت و نتیجه آن افت تحصیلی است.

کارشناس کودک و خانواده ادامه داد: کودکان بیش‌فعال هنگام صحبت کردن دیگران نمی‌توانند صبر کنند و بارها میان صحبت فرد می‌پرند،فعالیتی که به او داده می‌شود را تمام نمی‌کنند و متمرکز یک کار نمی‌شوند.

طافیان با بیان اینکه کودکان بیش‌فعال کنترل هیجان و احساس ندارند و با بچه های دیگر نیز دچار مشکل ارتباطی می‌شوند، گفت: این کودکان پرخوری و بی‌خوابی دارند و اگر خانواده بتواند حداقل ۷ مورد را در کودک ببیند باید به مشاور و روانشناس مراجعه کند‌.

وی با اشاره به اینکه کودکی که اختلال بیش‌فعالی دارد خودش هم اذیت می‌شود، عنوان کرد: باید راجع‌به این مسائل به فرزند آگاهی دهیم انتظاراتی را که داریم واضح و شفاف به کودک بگوییم.

کارشناس کودک و خانواده ادامه داد: این کودکان به نوعی امواج مغزی و عملکردشان تحت کنترلشان نیست و این نقص در عملکرد مغز است.

طافیان در پایان با بیان اینکه رفتار غیرمتعارف این کودکان باعث شنیدن زیاد تذکر می‌شود، افزود: به همین دلیل دوستانش او را طرد می‌کنند و سرزنش شنیدن در کنار طرد شدن کودک را دچار مشکلات شخصیتی و رفتاری می‌کند به همین دلیلی آگاهی به والدین و سطح جامعه در این موضوع اهمیت دارد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225261

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.