• امروز : چهارشنبه, ۱۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 9 October - 2024
0
تشدید نگرانی خانواده‌ها از مرگ ۱۱ همدانی بر اثر مصرف مشروبات الکلی؛

نوشیدنی سمّی

  • کد خبر : 225228
  • 18 مهر 1403 - 8:30
نوشیدنی سمّی
در روزهای اخیر انتشار خبر مرگ ۱۱ شهروند همدانی براثر مصرف مشروبات الکلی باعث تشدید نگرانی خانواده‌ها از این اتفاق شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ با انتشار خبر مرگ ۱۱ شهروند همدانی بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی فضای تأثر و نگرانی از این اتفاق تلخ و بازتاب آن در فضای مجازی و حقیقی ادامه دارد.

شنیدن چنین اخباری باعث تأثر و نگرانی خانواده‌ها، مخصوصاً والدین نوجوانان است.

چندی پیش هم مرگ چندین پزشک براثر مصرف مشروبات الکلی در شیراز باعث تأثر همگانی در جامعه شد.

خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان با مردم و کارشناسان در این زمینه صحبت کرد.

یکی از شهروندان که فرزند نوجوان دارد گفت: متأسفانه استفاده از مشروبات الکلی مثل گذشته قباحت ندارد و استفاده نکردن از آن بعضاً در بعضی از محافل و مجالس نشانه عقب‌ماندگی و تجدد است.

وی افزود: در چنین فضایی که در جامعه است، فرزندان ما نیز زندگی می‌کنند و ترسِ استفاده از مشروبات الکلی نه‌فقط برای این‌که هرسال موجب مرگ و میر عده‌ای می‌شود، بلکه به‌خاطر نهی شدید خداوند در قرآن و مضرات بسیار آن، همیشه موجب نگرانی خانواده‌ها در رابطه با فرزندان خود است.

یکی از فعالین اجتماعی گفت: یکی از آسیب‌های جامعه، نپرداختن به آسیب‌های ناشی از استفاده مشروبات الکلی است که نسل جدید باید با آن بیشتر آشنا شود که این‌کار باید در دانشگاه و مدرسه هم انجام شود.

وی گفت: از طرفی سازندگان مشروبات الکلی برای به‌دست آوردن سود بیشتر و رواج این‌کار اقدام به تبلیغات و قُبح‌زدایی این عمل زشت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کرمی کارشناس مسائل دینی گفت: خداوند در قرآن کریم به خوردن و آشامیدن از تمام نعمات خود به بندگان توصیه کرده و بر عدم استفاده و حرام و نجس بودن دو چیز بسیار تأکید کرده است، که یکی شُربِ خمر و دیگری گوشت خوک است.

وی افزود: در منابع دینی ما بدترین نوشیدنی شَراب یا همان مشروبات الکلی ذکر شده است که پیامبر و امامان، در احادیث خود عواقب دنیوی و اخروی شدیدی را برای مصرف کنندگان عنوان کردند.

کارشناس مسائل دینی و اجتماعی تصریح کرد: در منابع دینی از مشروبات الکلی به‌عنوان ماده‌ای که شیطان در آن مستقیماً دخالت دارد یاد شده است و در احادیث فراوانی عقوبت شدیدی برای مصرف‌کنندگان آن ذکر شده است.

حامد عیوضی کارشناس مسائل طب سنتی و اسلامی ضمن بیان مضرات استفاده از مشروبات الکلی گفت: یکی از مضرات استفاده از مشروبات الکلی، آسیب شدید به کبد انسان است و آسیب به کبد موجب به‌هم‌ریختگی تمام امور بدن می‌شود، چراکه کبد تصفیه‌خانه و مرکز ثِقل بدن انسان است، و اولین آسیب جدی مصرف مشروبات الکلی آسیب مستقیم به کبد است.

عبدالله رجبی استاد دانشگاه و کارشناس تاریخ گفت: تبلیغات گسترده در فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌ها و سریال‌ها، باعث ترویج این ضدفرهنگ خطرناک در جامعه است که نمونه آن توسط مسیحیان در بیرون راندن مسلمانان از سرزمین‌های معروف به آندلس یا همان اسپانیای کنونی اجرا شد.

وی افزود: شهید مطهری هم به این ماجرا اشاره می‌کند که مسیحیان با شراب و زنا توانستند آندلس را فتح کنند و مسلمانان را که صدها سال در آن‌جا بودن را به‌راحتی بیرون کنند.

مصرف مشروبات الکلی در زندگی انسان و تأثیر آن بر جامعه، ابعاد مختلفی دارد که حتی کشورهایی که از طُرق مختلف سعی در گسترش مصرف این ماده در کشورهای اسلامی مثل ایران دارند، مصرف آن‌را در مواقعی مثل رانندگی ممنوع کردند، چراکه مصرف الکل باعث عدم کنترل فرد بر اعمال خود می‌شود.

دین اسلام ۱۴ قرن پیش مسلمانان را به‌شدت از مصرف مسکرات نهی کرده و به ابعاد آن پرداخته است.

اکنون چندین سال است که دانش‌مندان و پژوهش‌گران در کشورهای مختلف، کتاب و مقاله‌های فراوانی در رابطه با مضرات مصرف الکل منتشر کردند.

اما چندین سال است جریانات خاصی در داخل کشور در یک‌کار چندوجهی و گسترده اقدام به‌رواج مصرف مشروبات الکلی می‌کنند.

در برهه‌ای از زمان این مشروبات به‌صورت گسترده و بسیار ارزان در پشت مرزهای ایران در قالب ظروف زیبا و یا اشکال دیگر به‌داخل کشور قاچاق می‌شد.

پس از آن با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی گسترده استفاده از مشروبات و تبلیغات فروشگاه‌های مشروبات الکلی در کشورهای همسایه و ترغیب به سفر به‌این کشورها، روش دیگری برای نشر این ضدارزش بود.

بدیهی است‌که وقتی استفاده از این ماده در بین عده‌ای رواج یافت، همیشه افرادی هستند که با تولید آن برای اهداف سودجویی بیشتر، جان مصرف‌کننده را به‌خطر بیاندازند.

گرچه استفاده از انواع دیگر مشروبات الکلی هم در ازدست رفتن جان مصرف‌کنندگان سابقه دارند.
جوامع اسلامی و مخصوصاً کشور ما در این زمینه مورد تهاجم و جنگ فرهنگی غرب قرار دارد که نیاز به یک کار مدون و فرهنگ‌سازی برای مقابله با این تهاجم و نجات جوانان جامعه از دام بسیار خطرناک آن است.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225228

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.