• امروز : دوشنبه, ۹ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 30 September - 2024
0
پیگیری یک مطالبه عمومی در همدان؛

رنج بیماران همدانی از نبود دستگاه سنگ‌شکن

  • کد خبر : 224585
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
رنج بیماران همدانی از نبود دستگاه سنگ‌شکن
دستگاه سنگ‌شکن بیمارستان شهید بهشتی مربوط به بخش خصوصی بوده و پس از نقص فنی آن، بخش خصوصی به دلیل هزینه بالای تعمیر و نگهداری حاضر به تعمیر دستگاه نشد؛ با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار است تعمیر این دستگاه انجام شود تا مجدداً به مردم خدمات ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» مدتی می‌شود که نبود دستگاه سنگ‌شکن در بیمارستان شهید بهشتی همدان بیماران را دچار مشکل کرده است و آن‌ها به ناچار مجبورند برای درمان به تهران بروند.

در روزهای اخیر نیز نبود این دستگاه در همدان در فضای مجازی مطرح شد و مردم نسبت به این موضوع انتقادات و مطالباتی به حق داشتند.

چندی پیش نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست خبری اعلام کرد دستگاه سنگ‌شکن دچار مشکلات فنی شده است و قطعات آن باید از چین وارد شود به همین دلیل منتظر طی شدن مراحل تعمیر آن هستیم.

دستگاه سنگ‌شکن بیمارستان شهید بهشتی مربوط به بخش خصوصی است

علیرضا توقیری در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی از گذشته در بخش دولتی دستگاه سنگ‌شکن نداشته است، گفت: به همین دلیل چند نفر از پزشکان متخصص اورولوژی نسبت به خریداری این دستگاه در سال‌های گذشته اقدام کردند و با دانشگاه قرارداد بستند تا این دستگاه در بیمارستان شهید بهشتی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قرارداد هزینه دریافت شده از بیماران با نرخ دولتی بود، افزود: مبلغ دریافت شده از بیمار و بیمه‌ها به این پزشکان پرداخت می‌شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این دستگاه هزینه نگهداری بسیار بالایی دارد و با توجه به این که سال‌های زیادی از آن استفاده شده بود دچار فرسودگی شده و در چندماه گذشته نیز با نقص فنی مواجه شد.

توقیری با بیان اینکه افزایش سالانه تعرفه‌های پزشکی با هزینه نگهداشت این دستگاه همخوانی نداشت، عنوان کرد: به همین دلیل پزشکانی که با دانشگاه علوم پزشکی همدان قرارداد داشتند دیگر حاضر به پرداخت هزینه‌های نگهداشت دستگاه و تعمیر آن نشدند.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی شد تا قرارداد مجددا ادامه داشته باشد و دستگاه تعمیر و برای ارائه خدمات به مردم مورد استفاده قرار گیرد، گفت: پس از مذاکرات فراوان بالاخره تصمیم بر تعمیر دستگاه گرفته شد اما قطعاتی نیاز دارد که در کشور نیست و باید از چین وارد شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر ارسال قطعات هستیم و همین موضوع نیازمند زمان است چرا که باید از طریق گمرک وارد شود.

توقیری با تأکید براینکه این دستگاه مربوط به بخش خصوصی می‌شود، افزود: در بیمارستان قلب فرشچیان نیز دستگاه آنژیوگرافی قلب توسط بنیاد فرشچیان تهیه شد و سپس براساس قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی قرار شد درآمد حال از آن به صورت ماهیانه به بنیاد فرشچیان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه دستگاه سنگ‌شکن دیگری در بیمارستان شهید مطهری که خصوصی است وجود دارد، تصریح کرد: معاونت درمان پیگیر است تا مجوز راه اندازی این دستگاه دریافت شود تا مشکل مردم تا حدودی برطرف شود.

خرید دستگاه سنگ‌شکن ۴۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: از سوی دیگر به دنبال این بودیم تا دستگاه سنگ شکن توسط دانشگاه علوم پزشکی خریداری شود اما با ۲ مشکل مواجه شدیم، نخست اینکه وزارت بهداشت هنوز مجوز این کار را نداده و مسئله دوم هزینه بالای دستگاه است که حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد و تأمین نقدینگی و مجوز وزارت خانه فعلا در جریان است.

توقیری با بیان اینکه در صورت خریداری دستگاه بازهم چند ماه نصب آن زمان می‌برد، گفت: این دستگاه باید واردات شود و واردات آن سخت و نیازمند زمان است.

وی با اشاره به اینکه در پارک علم و فناوری شرکتی دانش بنیان شروع به ساخت دستگاه سنگ‌شکن کرد، افزود: از این دستگاه رونمایی شده و در حال دریافت مجوز استفاده عملیاتی از وزارت بهداشت است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه اگر مجوز استفاده از دستگاه ساخت بومی دریافت شود با یک سوم قیمت خارجی قابل استفاده است، گفت: امیدواریم کارهای نهایی هرچه سریع‌تر پایان یابد و مجوز استفاده دریافت شود.

توقیری در پایان با بیان اینکه دستگاه سنگ شکن به دلیل هزینه بالا در همه جای کشور کم است، عنوان کرد: فقط همدان نیست که با نبود این دستگاه دچار مشکل است بلکه بسیاری از استان‌ها نیز این دستگاه را ندارند و برای درمان به تهران می‌روند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224585

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.