• امروز : دوشنبه, ۲ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 September - 2024
1
نوجوانی که آسمانی شد؛

روایتی از زندگی اولین شهید محله گنج‌تپه

  • کد خبر : 224177
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۳
روایتی از زندگی اولین شهید محله گنج‌تپه
شهید ابوالقاسم کاظمی نوجوان ۱۶ ساله از روستای گنج‌تپه بود که در منطقه حاج عمران به‌شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ به‌ مناسبت هفته دفاع مقدس خبرنگار ما با برادر شهید ابوالقاسم کاظمی اهل روستای گنج‌تپه شهرستان بهار گفتگو کرد.

مهدی کاظمی برادر شهید ابوالقاسم کاظمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: شهید ابوالقاسم کاظمی در سال ۱۳۴۶ در روستای گنج تپه به‌دنیا آمد و پدر خانواده حاج محمد کاظمی یکی از قاریان قرآن در روستا است و از همین رو ما در یک خانواده مذهبی و قرآنی بزرگ شدیم و ابوالقاسم نیز در این فضا رشد کرد.

وی گفت: ابوالقاسم بعد از اتمام تحصیلات دوره ابتدایی در مدرسه راهنمایی شهید حسنی مشغول به‌تحصیل شد که شهادت یکی از معلمان ایشان به‌نام شهید حسنی در روحیه و انگیزه ابوالقاسم تأثیر به‌سزایی داشت.

برادر شهید کاظمی در ادامه به فعالیت‌های شهید اشاره کرد و گفت: ابوالقاسم از اوایل تشکیل بسیج در روستای گنج‌تپه یکی از فعالان و زحمت‌کشان در پایگاه ۷ شهید سلیمانی روستا بود و شب‌ها به آموزش نظامی اعضای پایگاه و نگهبانی می‌پرداخت و روزها در مدرسه به تحصیل مشغول بود.

وی در ادامه افزود: در آن دوران ابوالقاسم از طرف پایگاه روستا جهت تکمیل آموزش نظامی به پادگان قدس همدان به اعزام شد و بعد از اتمام دوره آموزش به‌خاطر سنِ کم از اعزام او به جبهه‌ها ممانعت به‌عمل آمد.

در نهایت با اصرار و تلاش‌های شهید ابوالقاسم کاظمی، وی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۲ به مناطق عملیاتی پیرانشهر و حاج عمران اعزام شد.

پس از حدود سه ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل ابوالقاسم کاظمی در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۶۲ در منطقه حاج عمران در سن ۱۶ سالگی به‌درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مهدی کاظمی برادر شهید از فضای بعد از شهادت ابوالقاسم در روستا گفت: شهادت ابوالقاسم باعث رونق گرفتن اعزام به جبهه‌ها در روستای گنج‌تپه شد و پدر و عموی ما نیز تصمیم گرفتند به جبهه‌ها بروند و در فروردین ماه ۱۳۶۵ به جبهه‌ها اعزام شدند و در عملیات مهران هر دو برادر به اسارت نیروهای بعث عراق درآمدند و در مردادماه ۱۳۶۹ به‌وطن بازگشتند.

برادر شهید کاظمی نحوه شهادت ابوالقاسم را بر اثر اصابت خمپاره به سنگر شهید عنوان کرد و گفت: شهادت ابوالقاسم با خمپاره دشمن، بسیار جان‌سوز و جان‌گداز بود و شهادت یک نوجوان در روستا موج اعزام‌های فراوان به جبهه‌ها را فراهم آورد که روستای گنج‌تپه در مجموع ۵۰ شهید را در دوران دفاع مقدس به نظام اسلامی تقدیم کرد.

وی گفت: ابوالقاسم مسئول کتاب‌خانه روستای گنج‌تپه بود و به مسائل علمی و فرهنگی و هنری و آموزشی، و ترویج آن اهمیت می‌داد.

مهدی کاظمی در بیان خاطره‌ای از شهید گفت: فکر و ذکر ابوالقاسم جنگ و جبهه و شهادت بود، که یک روز پدرم به او گفت که به‌فکر تشکیل خانواده پس از اتمام تحصیلات و خدمت سربازی برای او است که ابوالقاسم این شعر را خواند که من همیشه آن‌را به‌خاطر دارم که گفت: آن‌کس که تو را شناخت جان را چه کند؟/ فرزند و عیال و خانمان را چه کند؟/ دیوانه کنی هردو جهانش بخشی/ دیوانه تو هر دو جهان را چه کند!؟

شهید ابوالقاسم کاظمی در وصیت‌ خود با تأکید بر پشتیبانی از ولی فقیه، به‌حفظ حجاب بانوان نیز بسیار تأکید داشته و این‌چنین وصیت کرده است: به شما سفارش می‌کنم که امام را تنها نگذارید و پشتیبان ولایت فقیه باشید و فرمایشات ایشان‌را سرلوحه راه خود قرار دهید تا نظام جمهوری اسلامی ایران در امان بماند.

شهید کاظمی بانوان را به حفظ حجاب سفارش کرده و این شعر را همیشه زمزمه می‌کرده است: ای زن از فاطمه به تو این‌گونه خطاب است، ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است.

شهید ابوالقاسم کاظمی قبل از شهادتش آرزو داشت که اولین شهید محله باشد که همان‌طور هم شد و ابوالقاسم اولین شهید محله نام گرفت.

روح شاد و راهش پر رهرو باد.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224177

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.