• امروز : دوشنبه, ۲ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 September - 2024
1
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان مطرح کرد:

وجود ۱۸۰ موقوفه در همدان

  • کد خبر : 224173
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۹
وجود ۱۸۰ موقوفه در همدان
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان گفت: در شهرستان همدان ۱۸۰ وقف داریم که مشمول ۱۱ هزار رقبه می‌شود.

حمید ترکمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر همدان» با تبریک هفته وقف با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه انسان وقتی از دنیا می‌رود کلیه پرونده‌هایش بسته می‌شود اما سه پرونده علم او، صدقه جاریه او که مصداق آن وقف است و فرزند صالح او که باعث خیرات برای او شود باز می‌ماند، اظهار کرد: اگر در اموال وقف و اجرای آن دقت شود می‌تواند خدمات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم مشکلات مردم و رفع مشکلات جوامع توسط وقف انجام می‌شود، تصریح کرد: وقف به معنای حبس عین و تسبیل منفعت است به این معنی که وقتی فردی اراده می‌کند که بخشی از مال خود را وقف کند که از منافع آن جهت نیتی که دارد هزینه شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با اشاره به اینکه واقفین از قدیم در راستای نیاز اجتماع و مردم اموال خود را وقف می‌کردند، عنوان کرد: در شهرستان همدان ۱۸۰ وقف داریم که مشمول ۱۱ هزار رقبه می‌شود که رقبه املاکی است که از یک موقوفه بزرگ جدا و مستقل می‌شود.

وی با اداره اوقاف مکلف است رقبه‌ها را به اجاره واگذار کند و عایدات آن را در جهت رفع نیت واقف هزینه کند، مطرح کرد: بزرگترین وقف همدان موقوفه بهاءالملک است که علیرضا خان قراگوزلو در سال ۱۳۲۵ به نیت درمانی وقف می‌کند و از ابتدا دارو و درمان ۳۱ روستا به این موقوفه واگذار می‌شود.

ترکمان با بیان اینکه دومین موقوفه بزرگ همدان موقوفه تاجماه خانم است که با نیت خیرات مبرات است، ابراز کرد: وقف ریشه‌ای‌ترین حرکت صدقه‌ای است که از قبل از اسلام هم وجود داشته و از صدر اسلام به آن تأکید شده است.

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار به وقف تأکید داشتند و یک پایه قانونی مستحکم و قوی‌ای دارد و در دراز مدت به وضع قوانینی مانند ماده ۵۰ تا ماده ۹۱ قانون مدنی، قانون تشکیلات اوقاف در ۱۸ ماده و ۱۸ تبصره در آئین نامه قانون تشکیلات با ۷۱ ماده منجر شده است ادامه داد: این قوانین در تسریع کارها کمک کننده هستند همچنین از نظر حضرت امام خمینی(ره) در کتاب تحریر‌الوسیله با ۹۱ مسئله نیز استفاده می‌کنیم‌.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224173

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.