• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
3
نبودِ باتری علت قطعی ارتباطات در هنگام قطعی برق است؛

سرقت باتری‌های دکل‌های مخابراتی

  • کد خبر : 223339
  • 21 شهریور 1403 - 8:18
سرقت باتری‌های دکل‌های مخابراتی
سرقت و فرسودگی باتری‌های دکل‌های مخابراتی یکی از علل شایع در قطع ارتباطات در هنگام قطعی برق است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ حدود دوماه از روزهای تابستان امسال، مناطق مسکونی شهرستان بهار، مانند دیگر مناطق کشور با قطعی برق مواجه شدند.

علت قطعی‌های مکرر برق، افزایش مصرف مشترکان به‌علت گرمای هوا و ناترازی تولید و مصرف برق عنوان شد که منجربه قطعی‌های موقت برق شده بود.

با قطعی برق در بیشتر مناطق روستایی و برخی از مناطق شهری، ارتباطات مخابراتی و اینترنت همراه نیز قطع و یا بسیار ضعیف می‌شد.

علت اختلال ارتباطات و اینترنت همراه، قطع شدن برق دکل‌های مخابراتی در هنگام قطعی برق بود.

قطعی ارتباطات با قطعی برق باعث نارضایتی اهالی مناطقی که دچار این مشکل بودند، شد.

یکی از تکنسین‌های نصب و راه‌اندازی دکل‌های مخابراتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: سیستم دکل‌های مخابراتی که تقریباً قریب به‌اتفاق آن‌ها از سیستم قدیمی به سیستم‌های جدید با اینترنت سرعت بالا مجهز شدند، دارای باتری‌هایی هستند که در هنگام قطعی برق، سیستم دکل مخابراتی را روشن نگه داشته و ارتباطات را برقرار می‌کنند.

وی افزود: باتری‌های استفاده شده در دکل مخابراتی، وارداتی و گران‌قیمت و در تعداد متناوب هستند و قیمت این باتری‌ها موجب تحریک سارقین به سرقت باتری‌ها شده و متأسفانه در برخی از نقاط، سارقان اقدام به سرقت باتری دکل‌ها می‌کنند که در نبودِ باتری در هنگام قطعی برق، ارتباطات دکل مخابراتی هم قطع می‌شود.

حامد رنجبر صولتی رئیس اداره مخابرات شهرستان بهار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: برخی سایت‌های مخابراتی ارتباطات همراهِ ما دارای باتری برای پشتیبانی از ارتباطات در هنگام قطعی برق هستند.

وی افزود: علی‌رغم وجود باتری، یکی از علت‌های قطعی ارتباطات پس از قطعی برق، فرسودگی باتری‌های دکل‌های مخابراتی است.

رنجبر صولتی در ادامه افزود: هنگامی که برق قطع است یک دکل مخابراتی حدود دو ساعت با باتری‌های موجود می‌تواند خدمات ارائه دهد اما برای شارژ مجدد باتری‌ها نیاز است‌که حدود ۷۲ ساعت برق دکل وصل باشد.

رئیس اداره مخابرات شهرستان بهار خاطرنشان کرد: با قطعی‌های مکرر برق، باتری‌های دکل‌ها، امکان شارژ کامل نداشته و همین امر موجب فرسودگی باتری‌ها شده است.

رنجبر صولتی در رابطه با سرقت باتری‌های برخی از سایت‌های مخابراتی افزود : برخی از سارقین که با سیستم مخابراتی آشنایی دارند اقدام به سرقت باتری کردند که برای مقابله با آن اداره مخابرات تمهیداتی اندیشیده است.

وی گفت: هزینه تأمین این باتری‌ها به‌علت متفاوت بودن توان و انرژی آن با باتری‌های داخل بازار برای مخابرات آسان نبوده و امکان جای‌گزینی باتری‌ها به این سادگی وجود ندارد، چراکه این باتری‌ها وارداتی است و بسیاری از سایت‌ها در پیِ سرقت های بی‌شمار فاقد باتری هستند که سعی کردیم طبق اولویت، سایت‌ها را جهت تأمین باتری به ارتباطات سیار مخابرات ایران معرفی کنیم تا باتری جای‌گزین گردد.

مشکل سرقت باتری‌های دکل‌های مخابراتی در بسیاری از مناطق مشاهده می‌شود و قطعی‌های برق امسال، نبودِ باتری‌های دکل‌های مخابراتی را برای مشترکان بیشتر آشکار کرد.

از جهتی تعویض باتری‌های فرسوده و جای‌گزینی باتری‌های سرقت شده، هزینه‌های گزافی را دربَر دارد.

با وجود مقابله با معضل سرقت باتری، اما اگر جای‌گزینی باتری‌ها صورت گیرد، هم‌چنان معضل فرسودگی باتری‌ها و سرقت آن وجود دارد که شاید نیاز است، فناوری‌های نوینِ تولید داخل در حوزه ذخیره سازی انرژی، همانند فناوری هسته‌ای و نانو فناوری در سایت‌های مخابراتی به‌کارگیری شود تا هم از سرقت جلوگیری شود و هم عمر باتری طولانی شود.

با استفاده از فناوری‌های جدید تولید داخل، از خروج ارز از کشور جلوگیری شده و سرعت جای‌گزینی باتری‌های سایت‌ها افزایش یافته و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم انگیزه بیشتری برای یافتن راه‌کارهای عملی برای افزایش طولِ عمر باتری و جلوگیری از سرقت آن پیدا می‌کنند.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223339

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

دوازده − ده =