• امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد:

همدان نیازمند اعتبار ملی برای طرح تخصصی الگوی کشت

  • کد خبر : 222668
  • 08 شهریور 1403 - 9:04
همدان نیازمند اعتبار ملی برای طرح تخصصی الگوی کشت
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه با توجه به بحران آب در استان همدان سعی شده از کشت محصولات پُر آب‌بر کاسته و محصولات کم آب‌بَر استراتژیک کشت شود، گفت: در این راستا اقداماتی انجام و برخی مطالعات انجام شد البته اجرای آن اعتبارت ملی قابل توجهی نیاز دارد که تا این لحظه هنوز اعتبار درخواستی برای اجرای طرح تحقق پیدا نکرده است.

علی بایگانه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه مهمترین برنامه‌ای که در سطح استان و کشور وجود دارد در راستای حفاظت از منابع آب و خاک، سند ملی و امنیت غذایی کشور است، گفت: در همین راستا برنامه الگوی کشت یکی از پروژه‌های مهم این سند است که از سال زراعی ۱۴۰۲ در کشور اجرایی شد و امسال سال دوم این الگوی کشت بود.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه که آب محور است و بحث منابع آب یکی از اولویت‌های این الگوی کشت است استان‌ها متعهد شدند طبق ابلاغی داده شده عمل کنند، افزود: با این برنامه سعی می‌شود تا منابع آب در حد امکان تأمین و فراهم شود و از سوی دیگر امنیت غذایی کشور نیز مدیریت شود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در کشور بحران آبی داریم و همدان نیز جدای از این مسئله نیست به همین دلیل برخی از دشت‌ها برای زراعت ممنوعه هستند.

بایگانه با بیان اینکه به واسطه اینکه برنامه ملی در سطح کشور اجرا و همدان همیشه در این حوزه مطرح بوده است در راستای الگوی کشت مطابق برنامه پیش رفتیم، گفت: در این برنامه سعی شده از کشت محصولات پُر آب‌بر کاسته و محصولات کم آب‌بَر استراتژیک کشت شود.

وی با اشاره به اینکه کشت دوم همیشه مد نظر بوده اما باید این را هم بگوییم که هیچ قانون مصوبی برای کشت دوم وجود ندارد، عنوان کرد: در واقع به دلیل نبود قانون در این حوزه نمی‌شود از کشت دوم به صورت قانونی جلوگیری کرد و تنها مصوباتی با توجه به شرایط استان در شورای حفاظت آب استان داشتیم که در راستای آن تلاش شد تا کشاورزان را به سمتی سوق دهیم تا در موضوع الگوی کشت با ما همکاری کنند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: با توجه به اینکه تجربه سال دوم اجرای الگوی کشت را داشتیم بحث اقتصادی تولید محصولات برای کشاورزان بسیار مهم ارزیابی شد تا اعتماد کنند و طبق برنامه پیش روند.

بایگانه با بیان اینکه تلاش شد تا برنامه به صورت علمی برای کشت پیش رود و کار مطالعاتی بر آن انجام شود تا استان همدان به عنوان پایلوت ملی معرفی شود، تصریح کرد: جلساتی تخصصی با حضور دانشگاه‌ها، کارشناسان و کشاورزان برگزار شد و آمادگی اجرای طرح تخصصی را داشتیم تا با درنظر گرفتن مسائل علمی و اقتصادی که قطعا مد نظر کشاورزان است به ثمر برسد.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌ها به خوبی آماده شد، گفت: اما اعتبارت ملی برای این موضوع نیاز بود که عدد قابل توجهی بود و متأسفانه تا این لحظه هنوز اعتبار درخواستی برای اجرای طرح تحقق پیدا نکرده است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان آمادگی دارد کار مطالعاتی را باتوجه به جنبه علمی، اقتصادی و اجتماعی بررسی کند، افزود: با این کار می‌توانیم نسخه علمی و مشخص برای استان داشته باشیم تا کشاورزان هدایت شده به الگوی کشت، با اطمینان خاطر محصول پیشنهادی کشت و درآمد متناسب با خانوار داشته باشند.

بایگانه با بیان اینکه هرساله برنامه زراعی الگوی کشت خاص خود را داریم، عنوان کرد: قرار است هرساله از محصولات پُرآب بر استان کم و محصولات کم آب‌بر کشت و وارد چرخه تولید در استان شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ممکن است برخی کشاورزان بگویند ما محصول جدید را نمی‌شناسیم، گفت: در جهاد کشاورزی بحث آموزش ترویجی را داریم که با برگزاری کارگاه، کشاورزان با محصولات جدید آشنا شوند و محصولات جدید را در استان کشت کنند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222668
  • دیدگاه‌ها برای همدان نیازمند اعتبار ملی برای طرح تخصصی الگوی کشت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.