• امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

سقط جنین، نتیجه سبک زندگی غربی

  • کد خبر : 222660
  • 08 شهریور 1403 - 9:00
سقط جنین، نتیجه سبک زندگی غربی
انتظار می‌رود دولت چهاردهم با اجرای درست قانون جوانی جمعیت در جهت اعطا امتیازهایی همچون زمین رایگان، وام فرزندآوری، اهدای خودرو و غیره، احصاء نظام مسائل استان‌ها در حوزه جمعیت و ارائه راه‌کارها گام بزرگی در کاهش آمار سقط جنین و افزایش جمعیت بردارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ دبیر مجمع فعالان مردمی جمعیت و مدیر مرکز نفس همدان با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش سقط عمدی نفوذ فرهنگ غرب به زندگی مردم و تغییر سبک زندگی آن‌ها است، عنوان کرد: طبق جهان‌بینی غربی که مبتنی بر اومانیسم و انسان‌محوری است، راحت طلبی، خودخواهی نه دگرخواهی، و کمرنگ شدن جایگاه مادری تبلیغ می‌شود و براین اساس افراد اقدام به سقط می‌کنند.

بر اساس پژوهش‌ها طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۴، روزانه بیش از ۲۰۰ هزار سقط یا همان قتل جنین در دنیا اتفاق می‌افتد که سالانه ۷.۳ میلیون سقط می‌شود و عدد بزرگی است، در ایران نیز روزانه حداقل یک هزار سقط اتفاق می‌افتد که در جامعه اسلامی یک سقط هم تکان‌دهنده است چرا که قتل عمد محسوب می‌شود، نرخ باروری در ایران و سایر کشورهای جهان روند کاهشی دارد که هم‌اکنون نرخ باروری در کشور به ۱.۶۷ رسیده است.

بیشترین علت سقط فقر فرهنگی است و سقط جنین تأثیر عمیقی بر زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی زنان و یکی از تکالیف اجتماعی، درمانی و اخلاقی همگان می باشد.

طاهره باب‌الحوائجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه در نظام ارزشی اسلام سقط جنین یکی از مصادیق ظلم محسوب می‌شود و کسانی که تن به این گناه می‌دهند از عوارض مادی و معنوی آن غافل و جاهل هستند، اظهار کرد: تبیین این عوارض در کاهش معظل اجتماعی موثر است.

وی با بیان اینکه سقط به دو صورت عمدی یا جنایی و سقط خود به خودی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: آن چیزی که ما آن را به عنوان یک معظل اجتماعی می‌دانیم سقط عمدی است.

دبیر مجمع فعالان مردمی جمعیت همدان مطرح کرد: در جریان سقط، جنین را به صورت عمدی از رحم مادر خارج می‌کنند و از این طریق حق حیات او را می‌گیرند، این در حالی است که جنین به لطف خداوند از ابتدای انعقاد نطفه از حق حیات برخوردار است.

وی با بیان اینکه برخی از بانوان به دلیل عدم آگاهی و آمادگی لازم جسمی و روحی نسبت به امر بارداری تصمیم به سقط می‌گیرند، ابراز کرد: قبل از بارداری به زوجین توصیه می‌کنیم قبل از بارداری حتما آمادگی لازم را کسب کنند و اهتمام ویژه به این امر داشته باشند.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه گاهی ریشه سقط به ترس از مسائل اقتصادی برمی‌گردد، عنوان کرد: اگر پدر و مادر این نگرش را تغییر دهند و رویکردشان را مصداق آیه «ولا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم» قرار دهند و از ترس تنگ‌دستی فرزندان خود را سقط نکنند و این اعتقاد و باور را داشته باشند که این فرزند یک هدیه الهی است و قطعاً روزی خود را می‌آورد هرگز دستانشان را آلوده به گناه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد مشکل اقتصادی ندارند بلکه خود را در امر تربیت فرزندان ناتوان می‌بینند و از ترس آینده دست به سقط می زنند، تأکید کرد: صد در صد تربیت به دست والدین نیست و از طرف دیگر در سایه تعلیمات تربیت شکل می گیرد و والدین باید اخلاق نیکو را در خودشان تقویت کنند در یک سری تعلیمات مبادرت کنند.

دبیر مجمع فعالان مردمی جمعیت همدان با اشاره به اینکه درست است که در زندگی افراد مشکلات وجود دارد اما می‌توانند با مراجعه به مشاور و کمک گرفتن از آن‌ها و راهبردهای آنان مشکلات را حل کنند، گفت: اگر مشکل تربیت فرزند است باید با مراجعه به مشاورین تربیت کودک در صدد رفع مشکل باشند.

*واکنش منفی خانواده‌ها عامل سقط بارداری در دوران عقد و صیغه

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات زوجین از برخورد نامناسب اطرافیان و خانواده‌های خود مخصوصاً در بارداری دوران عقد و صیغه واهمه دارند و خانواده‌ها نسبت به این امر که عرف نیست واکنش منفی نشان می دهند، یادآور شد: از لحاظ شرعی با جاری شدن صیغه عقد زوجین به هم محرم می‌شوند و مشکلی در این نوع ارتباطات وجود ندارد و بارداری در این دوران هم مبارک است.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه به دلیل عرف نبودن بارداری در دوران عقد و صیغه خانواده‌ها زوجین را به این گناه تشویق می‌کنند، ادامه داد: گاهی اوقات به دلیل هزینه‌بر ازدواج، نبود کسب کار، نبود وضعیت مطلوب اقتصادی شرایط آشفته‌ای برای جوانان ایجاد می‌شود که آن‌ها را به سمت سقط سوق می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه قطعا متولیان این آشفته بازار و کسانی که شرایط ازدواج و اشتغال جوانان را محیا نمی‌کنند در این گناه سهیم خواهند بود، بیان کرد: برخی به دلیل بی‌توجهی به مسائل دینی در شرایط بحرانی نمی‌توانند خوب تصمیم بگیرند و به مانند یک شخص دیندار عمل کنند.

دبیر مجمع فعالان مردمی جمعیت همدان با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش سقط عمدی نفوذ فرهنگ غرب به زندگی مردم و تغییر سبک زندگی آن‌ها است، عنوان کرد: طبق جهان‌بینی غربی که مبتنی بر اومانیسم و انسان‌محوری است، راحت‌طلبی، خودخواهی نه دگرخواهی، و کمرنگ شدن جایگاه مادری تبلیغ می‌شود و بر این اساس افراد اقدام به سقط می‌کنند.

وی با بیان اینکه قطعاً بعد از سقط به دلیل انباشته شدن احساسات منفی مشکلات روحی و روانی افسردگی و عذاب وجدان برای مادران به وجود می‌آید که گاهی اقدام به خودکشی اتفاق می‌افتد، گفت: خونریزی، عفونت، آسیب به اندام‌های داخلی و تناسلی، جراحات جدی، کاهش کیفیت زندگی از دیگر عوارض سقط می‌باشد.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه سقط جنین همان زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت با سبک و سیاق مدرن است، تاکید کرد: درست است که سقط در مدت کوتاهی انجام می‌شود اما عوارض جسمی و روحی آن مادام‌العمر گریبان‌گیر خانواده‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند اگر دیه پرداخت کنند از عوارض آن در امان می‌مانند در حالی که دیه فقط رفع تکلیف فردی است و به لحاظ فقهی بریُ‌الذمه می‌کند اما آثار گناه را از بین نمی‌برد در صورتی که این چنین نیست، ابراز کرد: باید جامعه را نسبت به این موضوع حساس و هوشیار کرد چرا که یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی است و باید جامعه از عوارض فردی و اجتماعی سقط آگاه شود.

دبیر مجمع فعالان مردمی جمعیت همدان با اشاره به وظایف دستگاه‌های حکومتی با بیان اینکه دادستان کشور طبق ماده ۵۶ تا ۶۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مطابق ماده ۲۲ قانون دادرسی کیفری در امر صیانت از حقوق عامه، حفظ منافع و مصالح ملی و به منظور وحدت رویه قضات دادسرا در کشف و برخورد قانونی با افراد و شبکه‌هایی که مبادرت به سقط قانونی را دارند موظف هستند، ادامه داد: ماده ۵۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قوه قضائیه را موظف به همکاری با وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط می‌کند که ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون برنامه و تمهیدات قانونی لازم را برای پیشگیری و مقابله با سقط عمدی یا غیرقانونی جنین اتخاذ کند و قوانین قبل را هم اصلاح کند.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس ماده ۵۷ توزیع داروهای سقط غیرقانونی برای عرضه مراکز درمانی فقط برای عرضه مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها است که در غیر این صورت حمل این داروها و اقلام سقط بدون نسخه جرم است و طبق ماده ۱۹ مجازات اسلامی مشمول مجازات تعزیری می‌شود، عنوان کرد: فروش، نگهداری و حمل اقلام سقط اگر خارج از سامانه ردیابی و رهگیری فراورده‌های دارویی وزارت بهداشت باشد جرم است و باید برخورد شود.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه طبق ماده ۵۹ وزارت اطلاعات موظف است که با وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، سازمان‌های نظام پزشکی، پزشکی قانونی و سایر دستگاه‌های مرتبط از طریق سامانه‌های موجود گزارشات مردمی را دریافت می‌کنند با متخلفان فروش دارو و افرادی که در امر سقط مشارکت می‌کنند برخورد کند، افزود: طبق ماده ۶۰ فعالیت مدیران و عوامل موثر در بسترهای فضای مجازی در راستای تبلیغ در امر سقط ممنوع است و جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ماده ۶۱ ارتکاب گسترده جنایت علیه تمامیت جسمانی جنین مشمول گرفتن حکم ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی است، گفت: دادستان کل کشور طبق بخشنامه‌های صادر شده به تمام دادستان‌های استان‌ها تکالیفی را مانند تعیین قاضی مجرب و شعبه‌های اختصاصی برای رسیدگی به جرائم سقط مشخص کرده است.

دبیر مجمع فعالان مردمی جمعیت همدان با بیان اینکه ابطال پروانه طبق تبصره ۴ ماده ۵۶ قانون خانواده و جوانی جمعیت در مواردی که مباشر یا شریک جرم از مشاغل پزشکی باشد صورت می‌پذیرد، ابراز کرد: طبق ماده ۷۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با افراد و دستگاه‌های اجرایی و امنیتی که ترک فعل می‌کنند باید برخورد قانونی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سقط جنین قتل محسوب می‌شود و قتل هم جرم است دستگاه‌هایی باید ورود پیدا کنند که مستقیماً با جرم برخورد می‌کنند.

*پیشگیری از ۳۹۲ مورد سقط در مرکز نفس همدان

دبیر مجمع فعالان مردمی جمعیت همدان با اشاره به اینکه عمل سقط توسط پدر و مادر با آموزش‌های فضای مجازی یا در مطب‌هایی که فعالیت زیر زمینی دارند اتفاق می‌افتد، افزود: گاهی سقط جنین در مزون‌های لباس، عطاری‌ها، باشگاه‌های ورزشی با مصرف قرص‌ها و داروهای قاچاق انجام می‌شود دستگاه‌های امنیتی باید پیگیری و از توزیع غیرقانونی این قرص‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه در راستای تبیین جامعه، مراکزی در سطح کشور به عنوان «نفس نجات فرزندان سقط» که به آموزش و پیشگیری از سقط می‌پردازد ایجاد شده که ۷۰ درصد در پیشگیری از سقط موفق بوده است، عنوان کرد: در استان همدان مرکز نفس از سال ۱۴۰۰ به صورت جهادی فعالیت خود را آغاز کرده که توانسته از سقط ۳۹۲ مورد جنین جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با توجه به تحقیقات به عمل آمده آمار سقط عمدی مشخص نیست چرا که بعضی از سقط‌‌ها گزارش داده نمی‌شود و زیر زمینی اتفاق می‌افتد و اجرای راهکارهای پیشگیرانه در حوزه آموزشی و مشاوره‌ای، پژوهشی، تبلیغاتی و رسانه‌ای، نظارتی و اهمیت نقش گروه‌های مردمی نفس در شبکه‌سازی و ممانعت از سقط جنین در استان موثر می‌باشند که اجرای رویکردهای مشاوره ای تلاش در اقناع سازی افراد و انصراف از سقط جنین را داشته و در این زمینه موفق عمل نموده است.

در استانداری همدان هم کارگروه سقط جنین به ریاست معاون سیاسی استانداری به دبیری معاون امور بانوان استانداری تشکیل شده که دادستان هم نایب رئیس کارگروه است که فعالیت این کارگروه در حیطه سقط‌های عمدی و جنایی است و همچنین کارگروهی با این عنوان در دانشگاه علوم پزشکی در حیطه سقط‌ های درمانی، سقط‌ های خود به خودی تشکیل شده و فعالیت دارد.

مشاوره‌های ازدواج و فرزندآوری برای اقشار مختلف، آماده سازی اتاق‌ مادر و کودک در ادارات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در ادارات ویژه کارمندان و در مدارس ویژه والدین نیز می‌تواند در راستای کاهش سقط جنین و جمعیت را افزایش تاثیرگذار باشد.

انتظار می‌رود دولت چهاردهم با اجرای درست قانون جوانی جمعیت در جهت اعطا امتیازهایی همچون زمین رایگان، وام فرزندآوری، اهدای خودرو و … و احصاء نظام مسائل استان‌ها در حوزه جمعیت و ارائه راه‌کارها گام بزرگی در کاهش آمار سقط جنین و افزایش جمعیت بردارد.

انتخای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222660
  • دیدگاه‌ها برای سقط جنین، نتیجه سبک زندگی غربی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.