• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
2
استاد حوزه تأکید کرد:

اربعین، زمینه خودسازی و تهذیب نفس

  • کد خبر : 222359
  • 03 شهریور 1403 - 10:45
اربعین، زمینه خودسازی و تهذیب نفس
استاد حوزه با بیان اینکه همه ائمه کشتی نجات هستند اما امام حسین(ع) سریع‌تر ما را به خداوند وصل می‌کند به همین دلیل خیلی‌ها چهل روز چشم انتظار اربعین حسین(ع) هستند تا راهی کربلا شوند، گفت: امام خمینی(ره) به عدد ۴۰ و اربعین در زمینه خودسازی و تهذیب نفس توجه ویژه داشتند، ایشان معتقد بودند راز اربعین حقیقت اخلاص است و منظور از اخلاص، خالص شدن هویت انسان با تمام شئون غیبی و ظاهری است.

حجت‌الاسلام حسین ثابت‌عیار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه یکی از نعمت‌های الهی اعداد هستند که غالبا به قدری با آن‌ها سروکار داریم که نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت شدیم، گفت: هیچ عدد نحسی نداریم و حتی عدد ۱۳ که می‌گویند نحس است یک خرافات بوده و همه اعداد نعمت هستند.

وی با اشاره به اینکه در بین نعمت‌های بی‌شمار الهی برخی از ویژگی خاصی برخوردارند، افزود: مثلا عدد هفت و عدد ۴۰ رمز و رازهای فراوانی دارند.

استاد حوزه با تأکید بر اینکه عدد ۴۰ هم مشمول دوره زمانی می‌شود و هم نهایت و کمال دوره را می‌رساند، تصریح کرد: این عدد دلالت بر کمال در زمینه اخلاقی دارد و بهترین مقطع زمانی برای انسان ها است که مرز پختگی و حد فاصل پیری و جوانی است.

ثابت‌عیار با بیان اینکه عدد ۴۰ مظهر کمال و پختگی است، گفت: به همین دلیل روایات زیادی در این زمینه داریم و در قرآن به اربعین اشاره شده است، بخشی از راز عدد ۴۰ می‌تواند به روایتی که مبنی بر نیایش خالصانه در ۴۰ صبح برای خدا است مرتبط باشد.

وی با اشاره به اینکه در حدیث امام باقر(ع) آماده است که هرکس ۴۰ روز ایمانش را برای خداوند خالص کند خدا محبت دنیا را از دل او جدا می‌کند و چشمه‌های حکمت در قلب او جاری می‌کند، افزود: پس پختگی به ایمان خالص مربوط می‌شود و بعداز ایمان خالص، عمل خالص شده و حکمت بر قلب جاری می‌شود.

استاد حوزه ادامه داد: امام خمینی(ره) به عدد ۴۰ و اربعین در زمینه خودسازی و تهذیب نفس توجه ویژه داشتند، ایشان معتقد بودند راز اربعین حقیقت اخلاص است و منظور از اخلاص، خالص شدن هویت انسان با تمام شئون غیبی و ظاهری است.

ثابت‌عیار با بیان اینکه خواندن ادعیه‌های مختلف مخصوصا زیارت عاشورا از روز عاشورا تا اربعین امام حسین(ع) بسیار سفارش شده است، گفت: ۴۰ روز خواندن زیارت عاشورا بسیار مهم است، وقتی ما با امام حسین(ع) که بنده محبوب خدا است ارتباط می‌گیریم اثرات آن در زندگی نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: همه ائمه کشتی نجات هستند اما امام حسین(ع) سریع‌تر ما را به خداوند وصل می‌کند به همین دلیل خیلی‌ها چهل روز چشم انتظار اربعین حسین(ع) هستند تا راهی کربلا شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عظمت مراسم اربعین آنقدر زیاد است که از همه اقشار و مردمان دنیا در آن حضور پیدا می‌کنند، عنوان کرد: فلسفه قیام سیدالشهدا علیه‌السلام در کنار صبر حضرت زینب(س) مفهوم اربعین حسینی را تبیین می‌کند.

ثابت‌عیار در پایان خاطرنشان کرد: حضور عاشقان امام حسین(ع) در اربعین و پیاده رفتن آن‌ها تا حرم قسمتی از مرحله پختگی ذاتی و درونی مردم است که ۴۰ روز پس از شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام رقم می‌خورد.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222359
  • دیدگاه‌ها برای اربعین، زمینه خودسازی و تهذیب نفس بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.