• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
3
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خبر داد:

غربالگری رایگان دیابت و فشار خون در مراکز بهداشت همدان

  • کد خبر : 222106
  • 30 مرداد 1403 - 13:30
غربالگری رایگان دیابت و فشار خون در مراکز بهداشت همدان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه موضوع مهمی که مردم از آن اطلاع ندارند خدمات رایگان غربالگری دیابت و فشار خون برای افراد بالای ۴۰ سال در مراکز بهداشت استان همدان است، گفت: در کنار غربالگری دیابت و فشار خون، مشاوره تغذیه و سلامت‌روان نیز انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» پیش از ظهر امروز فاطمه ترکمان‌اسدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همدان هدف واکسن در غرب کشور است، گفت: همین موضوع هزینه‌ها و زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد و برای آن ۲ اتاقک سرد نگهداری واکسن‌های جدید راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه مدت‌ها به دنبال اضافه شدن واکسن پنوموکوک در استان همدان بودیم، افزود: خوشبختانه امسال این واکسن به چرخه واکسیناسیون نوزادان اضافه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: واکسن‌ پنوموکوک به صورت آزاد هزینه‌ای بالغ بر دو میلیون تومان نیاز داشت و فراهم کردن آن برای خانواده‌ها سخت بود اما امروز این واکسن به صورت رایگان برای نوزادان در ۲ ماهگی انجام می‌شود.

ترکمان‌اسدی در بخشی دیگر از سخنان خود به آمار بالای تب مالت در استان همدان اشاره کرد و گفت: به دلیل تردد زیاد دام و حضور عشایر و دامداری‌های سنتی در استان با شیوع بالا تب مالت مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه کنترل تب مالت به دلیل اینکه وابسته به انسان نیست بلکه از دام به انسان منتقل می‌شود دشوار است، افزود: البته با اقدامات انجام شده تعداد مبتلایان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کاهشی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: در پویش غربالگری فشارخون و دیابت، هزار و ۷۸۸ بیمار دیابتی و سه هزار و ۳۰۲ بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شد، ۹۰ هزار بیمار پیش‌دیابتی نیز شناسایی کردیم که بسیار اهمیت دارد چراکه اگر این افراد شناسایی نشوند احتمال سکته‌های قلبی، مشکلات بینایی و از دست دادن سلامتی برای آن‌ها وجود دارد.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه پس از شناسایی افراد پیش‌دیابتی مداخلات اصلاح سبک زندگی را در پیش می‌گیریم، تصریح کرد: موضوع مهمی که مردم از آن اطلاع ندارند خدمات رایگان غربالگری برای افراد بالای ۴۰ سال در مراکز بهداشت است و در کنار آن مشاوره تغذیه و سلامت‌روان نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تأسیس مرکز سلامت روانی اجتماعی جامعه‌نگر یکی از اقدامات مهم معاونت بهداشت بوده است، گفت: چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی در استان باعث شد تا با ایجاد این مرکز به یاری جامعه بشتابیم و تا حد زیادی مؤثر بوده است اما نمایان شدن آثار آن در جامعه نیاز به زمان دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: در این مرکز، همکاران سلامت روان و مشاوره فعالیت می‌کنند و اگر فردی مشکل جدی داشته باشد به روان‌پزشک، روانشناس و مددکار ارجاع داده می‌شود.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه همه این حمایت‌ها در همین مرکز انجام می‌شود و یک بسته خدمت به صورت یکجا ارائه می‌شود، گفت: از ابتدای امسال ۳۵۰ پرونده فعال شکل گرفته است و با فعالیت بیشتر مرکز، در بازه بلندمدت اتفاقات خوبی برای سلامت روانی جامعه شاهد خواهیم بود.

کشت کمتر از یک هکتار از سبزیجات مصرفی با آب‌های مخلوط

وی با بیان اینکه در عرصه سلامت محیط و کار، شکایات مردم در سامانه ۱۹۰ ثبت شده و مهندسین بهداشت محیط به محض ثبت شکایت موضوع را بررسی می‌کنند، عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۶۱ مورد شکایت در سال گذشته ثبت شد که همه بررسی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه کشت زیر فاضلاب و آب‌های مخلوط سبزیجات مصرفی مردم یکی از مسائل مهم است، افزود: در سال ۹۵ حدود ۱۵۰ هکتار سبزیجات مصرفی با آب‌های مخلوط کشت داده می‌شد که با اقدامات و بازرسی‌های مکرر، این آمار به کمتر از یک هکتار رسیده است.

ترکمان‌اسدی خاطرنشان کرد: ۲۰ طرح بزرگ بهداشتی در حوزه پژوهشی با محوریت سلامت انجام شده است و همه این طرح‌ها درخصوص چالش‌های جدی است که در استان همدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت خانواده و جوانی جمعیت متأسفانه جمعیت استان عدد خوبی نیست، گفت: در این حوزه با خانم‌هایی رو به رو هستیم که در سن باروری هستند و ۲۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه دغدغه سالمند شدن جمعیت یکی دیگر از مسائل مهم است، تصریح کرد: استان ما از استان‌های دیگر تعداد بیشتری سالمند دارد و ۱۳.۴ درصد جمعیت سالمند هستند.
ترکمان‌اسدی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ درصد جمعیت سالمند به ۲۰.۴ برسد و این یعنی به ازای هر چهار نفر یک سالمند در استان همدان داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال افزایش ده درصدی حیوان گزیدگی را در استان همدان نسبت به سال قبل داشتیم، افزود: البته این افزایش آمار شامل کل کشور نیز می‌شود و نتیجه تغییر سبک زندگی و چالش‌هایی است که با آن رو به رو هستیم.

خدمات رایگان به افراد HIV مثبت در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به فعالیت ون سیار HIV برای مشاوره و است رایگان در محله‌های پرخطر، گفت: غربالگری‌ها در ون انجام می‌شود و طبق آمار ۴۰۴ مورد HIV در استان همدان داریم که از این تعداد ۸۰ پرونده دائما فعال هستند.

ترکمان‌اسدی خاطرنشان کرد: خدمات به افرادی که HIV مثبت هستند به صورت رایگان ارائه می‌شود و حتی در صورت نیاز به بستری در بیمارستان در سریع‌ترین زمان ممکن شرایط درمان آن‌ها مهیا می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نگرانی‌ها درخصوص شیوع تب دنگی وجود دارد، افزود: البته ورد پشه آئدس با سرد شدن هوا کاهش می‌یابد اما هنور نمی‌دانیم هوای گرم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت در نتیجه از مردم تقاضا داریم در محیط‌های باز احتیاط کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه درحال‌ حاضر تا امروز ۱۶۱ مورد قطعی دنگی در کشور داریم که فقط یک مورد ملیت غیر ایرانی داشته است، عنوان کرد: تا کنون در استان همدان هیچ مورد قطعی از تب دنگی نداشتیم اما دیده شده آن دور از انتظار نیست‌.

ترکمان اسدی در پایان با بیان اینکه در استان همدان سرطان مثانه، پروستات و پوست در بین آقایان و سرطان سینه، روده و پوست در خانم‌ها شایع‌تر است، گفت: با اصلاح سبک زندگی و اقدامات پیشگیرانه می‌توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222106
  • دیدگاه‌ها برای غربالگری رایگان دیابت و فشار خون در مراکز بهداشت همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.