• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
1
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان تأکید کرد:

نقش‌آفرینی زنان در واقعه کربلا

  • کد خبر : 221389
  • 16 مرداد 1403 - 9:30
نقش‌آفرینی زنان در واقعه کربلا
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه اسلام از سالیان قبل الگوی سومی برای زن تعریف کرده که زن در این الگو ارزشمند است و حضور مؤثر اجتماعی دارد، گفت: زنان، نقش آفرینان در واقعه کربلا نیز بودند و مهمترین رسالتی که بر عهده آن‌ها خصوصا بر عهده حضرت زینب(س) گذاشته شده بود، این بود که حوادث کربلا را برای دیگران بازگو کرده و تلاش کنند که حادثه کربلا برای همیشه زنده بماند.

فاطمه ستاری نوید در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه نقش‌آفرینی زنان در واقعه کربلا را می‌توان از چهار منظر، مورد بحث و بررسی قرار داد، گفت: در واقع زنان نقش آفرین قبل از وقوع حادثه کربلا و زمینه‌سازان این پدیده عظیم بودند.

وی با اشاره به اینکه زنان کاروان حسینی، با بینش و درک درست به حمایت از امام حسین(ع) پرداختند، افزود: آن‌ها قبل از شروع قیام و بعد از آن، حامیانی استوار و فداکار برای مولایشان بودند و این را با ترغیب مردانشان به مبارزه، با خطابه‌های شورانگیز به اثبات رساندند.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان ادامه داد: زنان نقش آفرینان در واقعه کربلا بودند و حضور مستقیم در میدان مبارزه داشتند، در روز عاشورا در جنگی نابرابر میان سپاه دشمن و سپاه امام حسین (ع)، زنان دلیر و پاکباز، با آگاهی از نتیجه ظاهری جنگ، مردان خویش را به مبارزه علیه نابخردان و نامردمان ترغیب کرده و به درجه ای رسیده بودند که در برابر خدا، تسلیم محض باشند.

ستاری‌نوید با بیان اینکه یکی از این بانوان، «ام وهب» همسر عبدالله‌ بن عمیر بود، تصریح کرد: وقتی که عبدالله قصد پیوستن به سپاه امام را داشت، همسرش نیز با او به کاروان امام پیوست و در روز عاشورا، با تشویق همسرش به نبرد، به یاری او شتافت؛ آن‌گاه که بر سر پیکر پاک همسرش حاضر گشت، توسط سپاه دشمن به شهادت رسید و تنها زن شهید در میدان کربلا بود.

وی با اشاره به «بحریه» مادر عمرو بن جناده که زن سلحشور دیگری بود، گفت: او پس از شهادت همسرش در روز عاشورا، پسرش را به حمایت از امام و رفتن به میدان امر کرد.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان ادامه داد: بعد از شهادت پسرش، دشمن سر بریده او را به سوی مادر پرتاب کرد، اما این شیر زن، با افتخار سر فرزند را دوباره به سوی سپاه دشمن پرتاب کرد و گفت: ما چیزی را که در راه خدا داده‌ایم، باز پس نمی‌گیریم .

ستاری‌نوید با بیان اینکه زنان در دوران اسارت و قبل از رسیدن به مدینه منوره نیز بسیار اثرگذار بودند، عنوان کرد: حضرت زینب(س) در جریان اسارت، با خطبه‌های کوبنده و روشنگرانه خود، ظلم و ستم یزیدیان را افشا کرد و پرده از جنایات آنان کشید.

وی با تأکید بر اینکه سخنان حضرت زینب(س) یادآور خطبه‌های امام علی(ع) بود و شور و شعور را در دل آزادگان برانگیخت، گفت: حضرت زینب (س) در کنار پیام‌رسانی و افشاگری، از کودکان و اسرا نیز پرستاری می‌کرد و با صبر و بردباری، مرهمی بر زخم‌های آنان بود.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان با اشاره به اینکه دیگر از زنان همسر خولی بود که با شجاعت و تدبیر خود، انتقام خون امام حسین(ع) را گرفت، افزود: او با فاش کردن مخفیگاه خولی به یاران مختار، به مجازات این جنایتکار خون‌ریز کمک کرد.

ستاری‌نوید خاطرنشان کرد: طبق بیان شهید مطهری، تاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه مذکر_مونث است، حادثه‌ای که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند؛ ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش است.

وی با بیان اینکه زنان در حادثه کربلا وظایف متعدد و بسیار مهمی بر عهده داشتند آنها علاوه بر محافظت از کودکان، به حمایت و تشویق مردان جهت مبارزه با دشمن می‌پرداختند، گفت: مهمترین رسالتی که بر عهده زنان خصوصا بر عهده حضرت زینب سلام الله علیها و اهل بیت امام حسین علیه السلام گذاشته شده بود، این بود که حوادث کربلا را برای دیگران بازگو کنند، پیام آن حضرت را به همگان برسانند و تلاش کنند که حادثه کربلا برای همیشه زنده بماند.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان ادامه داد: حضرت زینب (س) در این حادثه وظیفه پرستاری از امام سجاد علیه السلام را نیز بر عهده داشت و علاوه بر این سرپرستی کاروان اسرای کربلا نیز با ایشان بود.

ستاری‌نوید با اشاره به اینکه وظیفه جهادگری و مبارزه با دشمن هر چند از دوش زنان برداشته شده بود اما برخی از زنان حاضر در صحنه کربلا با حضور در میدان نبرد مبارزه با دشمن، نام خویش را برای همیشه در تاریخ ثبت کردند، عنوان کرد: اسلام از سالیان قبل الگوی سومی برای زن تعریف کرده که در این الگو او هم ارزشمند است هم حضور موثر اجتماعی دارد و تاریخ ساز است.
وی با بیان اینکه الگوهای زن معرفی شده توسط اسلام و شیعه در قرآن و سیره‌ معصومین زیاد هستند که هرکدام جداگانه قابلیت بررسی دارد، گفت: اما یکی از شاخص ترین زنان تاریخ که به خوبی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و ارزش زن را به نمایش می‌گذارد حضرت زینب(س) است.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری همدان ادامه داد: حضور اجتماعی در کنار عفت و حیا و زنانگی همان الگوی سوم زن است که اسلام برای تمامی دوران ها ارائه می‌دهد؛ الگویی که زن در آن یک شخص ارزشمند است، نه یک فرد منفعل یا یک شخص ارزان.

ستاری‌نوید در پایان با تأکید بر اینکه امروز نیز زنان درکنار عمل به وظیفه مادری و همسری می‌توانند به این مقام دست پیدا کنند که در کنار وظایف اصلی، در متن جامعه منفعل نباشند، افزود: زنان با حفظ حریم زن و مرد در کنار تاریخ ساز بودن، ارزش خود را نیز حفظ می‌کنند، همانطور که حضرت زینب(س) نشان داد می‌توان به آن شخصیت زن باوقار خردمند مؤمن دست پیدا کرد.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=221389
  • دیدگاه‌ها برای نقش‌آفرینی زنان در واقعه کربلا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.