• امروز : سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 1 October - 2024
4
امدادگر هلال احمر تاکید کرد:

باز کردن راه هوایی نوزاد کوچکتر از یک سال

  • کد خبر : 217990
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
باز کردن راه هوایی نوزاد کوچکتر از یک سال
مدادگر هلال احمر گفت: از نظر ساختار، ابتدای راه هوایی و مسیر گوارش مشترک است، اجسام خارجی می‌توانند انسداد خفیف تا شدید ایجاد کنند.

زهرا رنجبران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»گفت: ورود جسم خارجی به راه هوایی یک عامل ناشایع ولی قابل‌پیشگیری مرگ‌ و میر است، در اغلب موارد در بالغین این امر به دنبال غذا خوردن و ورود لقمه به راه هوایی اتفاق می‏افتد؛ اما اکثر موارد گزارش‌شده خفگی در شیرخواران و کودکان هنگام غذا خوردن و یا بازی کردن با قطعات اسباب‌بازی کوچک رخ می‌دهد. معمولاً حادثه انسداد راه هوایی به‌طور شایع توسط فردی ناظر مشاهده می‌شود و اگر امدادگر در زمانی که مصدوم هنوز سطح پاسخ‌دهی دارد مداخله کند، درمان موفقیت‌آمیز خواهد بود و میزان بقا به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

امدادگر هلال احمر گفت: برای باز کردن راه هوایی نوزاد کوچکتر از یک سال یک موقعیت نشسته را در نظر بگیرید و نوزاد در حالتی که صورتش رو به زمین است بر روی ساعدتان(که بر ران تکیه داده) نگه دارید، سر و گردن نوزاد را با دست خود به طوریکه سر نوزاد پایین‌تر از تنه‌اش است نگه دارید.

رنجبران افزود: با پاشنه دستتان(کف دست در مجاورت انگشت شست) با ملایمت اما قوی، ۵ بار به وسط کمر نوزاد ضربه بزنید، جاذبه و ضربه به پشت باید جسم گیر کرده در مجاری هوایی را آزاد کند.

وی ادامه داد: نوزاد را بر روی ساعد(که بر روی پایتان تکیه دارد) به صورت سر بالا بگیرید به طوری که سر او پایین‌تر از تنه‌اش باشد (شکل سمت راست)، اگر نوزاد نفس نمی‌کشد با کمک دو انگشت که بر وسط استخوان جناغ سینه نوزاد قرار می‌گیرند، ۵ بار فشار دهید، با هر فشار سینه باید حدود ۴ سانتی‌متر فرو رود و سپس به آن فرصت بازگشت داده شود و سپس تکرار شود.

امدادگر هلال احمر با بیان اینکه اگر تنفس دوباره آغاز نشد ضربه به پشت و فشار قفسه سینه را متناوباً تکرار کنید و درخواست کمک اورژانسی کنید، گفت: اگر راه هوایی نوزاد باز شد اما نوزاد باز نفس نمی‌کشید. احیای قلبی ریوی (CPR) را آغاز کنید.

رنجبران با تاکید بر اینکه حواستان باشد که انگشتانتان را رو به عقب بگیرید تا به سر نوزاد ضربه نزنید، افزود: اگر کودک بیش از یک سال سن دارد و هشیار است، فقط فشار شکمی دهید، مواظب باشید با فشار بیش از حد، منجر به آسیب دنده ها و اندام‌های داخلی بدن نشوید.

وی در پایان گفت: برای آمادگی کامل در این گونه شرایط، مانور هایملیخ (فشار شکمی) و احیای قلبی ریوی (CPR) را در مراکز آموزشی معتبر مثل جمعیت هلال احمر یا مراکز دانشگاهی بیاموزید.

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=217990
  • دیدگاه‌ها برای باز کردن راه هوایی نوزاد کوچکتر از یک سال بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.