رقیه شجاعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به رشد نزولی جمعیت در استان همدان از سال ۱۴۰۰، گفت: موضوعات فرهنگی علت اصلی نزولی بودن جمعیت در استان همدان بود.
وی با بیان اینکه بالارفتن سن ازدواج تاثیر زیادی در کاهش جمعیت داشته است، افزود: با افزایش سن ازدواج، طول دوره باروری خانمها کاهش پیدا میکند و همین موجب ناباروری زوجین میشود.
این کارشناس جوانی جمعیت ادامه داد: سبک زندگی نیز تأثیر زیادی بر نابارور شدن افراد دارد، طبق تحقیقات آلودگی هوا و وجودفلزات سنگین در هوا میتواند در کاهش نرخ باروری تأثیرگذار باشد.
شجاعی با اشاره به اینکه مصرف خوراکیهایی با طبع سرد باعث سردی رحم میشوند، تصریح کرد: در مجموع تغذیه نیز در قدرت باروری زوجین اثرگذار است، استفاده از مواد افزودنی در خوراکیها موجب کاهش باروری میشود.
وی با بیان اینکه حتی پوشیدن لباسهای پلاستیکی میتواند منجر به ناباروری شود، گفت: ساعت خواب نامنظم و دیرهنگام و استفاده بیش از حد از تکنولوژی و تلفن همراه از دیگر علل ناباروری هستند که متأسفانه با سبک غلط زندگی وارد جامعه شده است.
این کارشناس جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: علت دیگر نزولی بودن نرخ جمعیت به مسئله اقتصاد مربوط میشود البته مسئله فرهنگی از اصلی ترین دلایل کاهش جمعیت است اما نمیتوان منکر مسائل اقتصادی نیز شد.
شجاعی با اشاره به اینکه خانوادههای بالای شهر نشین و مرفه فرزند کمتری دارند، تصریح کرد: همین نشان از مسائل فرهنگی در حوزه کاهش جمعیت دارد؛ متأسفانه در جامعه امروزی بعضی افراد حاضر هستند سگ در خانه خود نگهداری کنند اما توجهی به فرزندآوری ندارند.
وی با بیان اینکه براساس تحقیقات یکی از علل کاهش جمعیت در همدان، تجملگرایی محسوب میشود، گفت: زوجین به دنبال یک زندگی رویایی با بهترین امکانات برای فرزندانشان هستند و به این دلیل تکفرزندی میمانند و یا خیلی دیر بچهدار میشوند.
این کارشناس جوانی جمعیت با تأکید براینکه در جامعه امروزی باید مسئله جمعیت و جوانی جمعیت تبیین شود، افزود: باید خطرات کاهش جمعیت و در کنار آن فواید فرزندآوری و افزایش جمعیت را برای زوجین تبیین کنیم.
شجاعی در پایان نسبت به اقدامات جزیرهای و سلیقهای گروههای فعال در این حوزه انتقاد کرد و گفت: همین مسائل موجب وقفه در تبیین مسئله فرزندآوری شد، امروز اختلاف سلیقه در جوانی جمعیت موجب ترمز در رشد حرکتهای جمعی شده است.
انتهای پیام/ سع