• امروز : دوشنبه, ۹ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 30 September - 2024
5
مدیر نظارت بر بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد:

سامانه ۱۹۰ پاسخگوی همدانی‌ها در زمینه دارویی

  • کد خبر : 216305
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
سامانه ۱۹۰ پاسخگوی همدانی‌ها در زمینه دارویی
مدیر نظارت بر بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیماران برای اطلاع از موجودیت داروهای خاص در داروخانه‌های همدان با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند، گفت: کارشناسان، بیمار را راهنمایی می‌کنند که داروی خارجی و خاص مدنظر در کدام داروخانه‌های محل زندگی او موجود بوده و اگر موجود نیست، مشابه ایرانی آن کدام است.

فاخته قربانی شهرت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه داروهایی که دارای تولید داخلی هستند طبق سیاست کلان کشور از ورود نشان خارجی آن‌ها جلوگیری می‌شود، گفت: در شرایطی که علم تولید دارو در داخل کشور وجود دارد دلیلی ندارد خارجی آن وارد شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از کالای ایرانی خصوصا دارو باید در جامعه فرهنگ سازی شود، افزود: متأسفانه برخی پزشکان به استفاده از نشان خاصی از داروها پافشاری دارند که در برخی مواقع بیمار مجبور شده به سمت تهیه دارو قاچاق سوق پیدا کند و همین اتفاق خطرات زیادی دارد.

مدیر نظارت بر بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: داروهای موجود در بازار غیر رسمی مورد تایید ما نیست و افراد باید بدانند درون این داروها ماده مؤثر وجود ندارد و فقط به اسم داروی خارجی تحویل بیمار می‌شود.

قربانی‌شهرت با بیان اینکه به بیماران توصیه می‌شود اگر داروی مدنظر را پیدا نکردند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند، گفت: کارشناسان ما در سامانه ۱۹۰ بیمار را راهنمایی می‌کنند که داروی خارجی در کدام داروخانه‌های محل زندگی او موجود است و اگر موجود نیست مشابه داروی ایرانی کدام است.

وی با اشاره به برنامه تی‌تک، افزود: بیماران با نصب این برنامه در تلفن همراه خود نیز می‌توانند در قسمت دریافت داروی کمیاب جستجو کنند تا نزدیک ترین داروخانه که دارو را موجود دارد نشان داده شود.

مدیر نظارت بر بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به این سوال که چرا برخی داروها همچون متازیرو در همدان موجود نیست، گفت: کارخانه این دارو فعلا تولید نداشته اما نشان دیگری از همین دارو در داروخانه‌ها وجود است که توسط شرکت داروسازی دیگری تولید شدند، بیماران بعد از مشورت با پزشک می‌توانند جایگزین داروی خود را تهیه کنند.

قربانی‌شهرت ادامه داد: ماده مؤثر داروها یکسان است و فقط شرکت تولیدکننده آن‌ها متفاوت است و این موضوع تفاوتی در روند بهبود بیماری فرد ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه گاهی افراد دارویی با نشان متفاوتی مصرف می‌کنند و دچار عوارض می‌شوند، تصریح کرد: از این افراد تقاضا داریم با مراجعه به پزشکان و یا مراکز درمانی نسبت به تکمیل فرم عوارض ناخواسته دارویی اقدام کنند تا به وزارت بهداشت ارسال شود.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=216305
  • دیدگاه‌ها برای سامانه ۱۹۰ پاسخگوی همدانی‌ها در زمینه دارویی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.