در این ۱۲ سالی که از اجرای طرح کارت سوخت می گذرد شاهد اتفاقاتی در اجرای این طرح بوده ایم یکی اجرا و دیگری لغو نموده و شاید بخاطر عدم برنامه ریزی درست در این خصوص بوده ، حال دوباره این طرح در حال اجرا شدن می باشد اما اینجا این سئوال مطرح می شود که آیا این طرح باقی می ماند و یا باز فقط چند سالی مهمان است.
به گزارش عصر همدان ، ۱۲سال از شروع اجرایی شدن کارت سوخت می گذرد در این چند سال کارت سوخت فراز و فرودهای زیادی به خود دیدند. در دولتی احیا و در دولت دیگر امحا شدند قیمت بنزین سهمیه در طول این ۱۲ سال از ۱۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسید زمستان سال گذشته هم زمزمههایی مبنی بر بازگشت کارت سوخت در کشور طنینانداز شد و اردیبهشت ماه امسال هم زمان با اعلام سهمیه بندی و افزایش قیمت حاشیههایی ایجاد و صف هایی در جایگاهها تشکیل شد تا اینکه مقامات دولتی این افزایش قیمت را تکذیب کردند
نهایتا زمان اعلام سهمیه شدن بنزین ۲۰ مرداد اعلام شد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در اطلاعیه ای اعلام کرد که از ۲۰ مرداد بنزین فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت انجام میشود و این تصمیم را در راستای سیاستهای دولت و مجلس عنوان کرد.
بازگشت کارت سوخت برای کاهش مصرف جلوگیری از قاچاق اقدامی سنجیده و منطقی است. به هر حال مدیریت مصرف سوخت بنزین امری اجتناب ناپذیر و اساسی است که باید در مکانیسم مناسب پیاده و اجرایی شود تا در شرایط تحریمی نه تنها شاهد قاچاق به سایر کشورهای منطقه نباشیم بلکه باید برای این منظور و برای قیمت آن شرایط اقتصادی کشور و مردم را در نظر گرفت.
سهمیه بندی بنزین و بازگشت کارت سوخت بهانه ای شد تا بتوانیم با کارشناسان و مسئولان در خصوص اقدامات و نحوه سهمیه بندی و اثرات و پیامدهای مثبت و منفی آن با مردم و مسئولین گفتگویی بگیریم.
یک شهروند: از افزایش قیمت بنزین به دنبال کارتی کردن آن خودداری شود
یکی از شهروندان همدانی ضمن ابراز نارضایی از کارتی شدن سوخت گفت: به نظر بنده به دنبال این کارتی شدن ما شاهد افزایش قیمت کالاهای دیگر و همچنین افزایش قیمت کرایه های تاکسی خواهیم بود.
و ی با بیان اینکه این کارتی کردن فقط در مناطق مرزی کاربرد دارد گفت: استفاد ه از این طرح فقط در مناطق مرزی جهت جلوگیری از قاچاق سوخت مناسب است .
یک صاحب وسیله نقلیه با بیان اینکه کارتی شدن سوخت دارای مزایا و معایبی است گفت: از مزایا می توان به این اشاره کرد که با سهمیه بندی بنزین میزان دقیق مصرف سوخت هر وسیله نقلیه مشخص می شود .
وی ادامه داد: یکی از معایب کارتی شدن سوخت این است که مردم نگران افزایش قیمت بنزین و سایر کالاها هستند که باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.
کارشناس حوزه انرژی: انضباط خاصی در مدیریت مصرف سوخت نداریم
در ادامه جهت بررسی جزییات کامل طرح کارت سوخت مصاحبه ای با محمد علی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی صورت گرفت.
صادقی با بیان اینکه کارتی شدن به خاطر این است که ما یک انضباط مصرف و مدیریت مصرف نداریم و عدم تعادل عرضه و تقاضا وجود داردافزود:اگر این سناریو پیاده نشود زمینه قاچاق به کشورهای همسایه وجود دارد.
این کارشناس حوزه انرژی افزود: ایران بنزین را به عنوان کالای اساسی تلقی نمیکند و به عنوان کالای انرژی تلقی میکند که همه به نحوی بر مبنای توان مالی استفاده می کنند.
مخالف یارانه به بخش انرژی هستم
وی با اشاره به یارانه به بخش انرژی خاطر نشان کرد: هیچ منطقی بر یارانه دادن روی منابع انرژی نیست چون هیچ موقع اثر گذاری این صرفهجویی در منابع انرژی را در بخش های اقتصادی نمی بینیم، این مأمنی برای یک سری کاستی هایی که در سیستم بودجه دولت است شده و من از ابتدا مخالف یارانه به بخش انرژی بودم.
این کارشناس حوزه انرژی یا بیان اینکه جایگاه هایی وجود دارد که دریافت بنزین برای سهمیه های خاص وجود دارد تاکید کرد: یک ما به تفاوتی وجود دارد که این مکانیسم را خراب میکند چون انضباط نیست فایده ندارد و هیچ نتیجه ای نمی گیریم.
صادقی با اشاره به اینکه اول باید نتیجه کار را تعریف کنیم که برای چه میخواهیم کوپنی بکنیم و برای چه دو نرخی می کنیم ادامه داد: بعد از اینکه که جواب سوالات بالا را دادیم آن موقع میتوانیم سناریو ایی را براش ببندیم. وقتی نمیدانیم که اگر کوپنی کردیم و از جای دیگری درز کرد همه استدلالهای منطقی که داشته ایم، جوابگو نیستند.
وی با اشاره به دلایل برخی مقامات دولت مبنی بر جلوگیری از قاچاق سوخت با افزایش آن و دو نرخی کردن آن عنوان کرد: اگر بنزین را تکنرخی باشد که قاچاق نمی شود و اگر از ابتدا سهمیه ای برای اقشار مختلف قرار دهیم درست نیست.
این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا و با چه هدفی دولت دوازدهم بعد از چندین سال مجدداً کارت سوخت را احیا کرد گفت: وقتی زمانی میزان عرضه بیشتر از تقاضا باشد نیاز به کوپن و کارت نیست اما الان ستاره خلیج فارس و دیگر پالایشگاه ها در حال فعالیت هستند و تقاضا را جوابگو هستند و الان آنقدر عرضه زیاد است که قاچاق صورت میگیرد.
با سهمیه بندی شدن بنزین فشار بر اقشار ضعیف زیاد میشود
وی در ادامه با اشاره به نحوه سهمیه بندی بنزین تصریح کرد: یک سناریوی پایدار هیچ موقع انجام ندادند مثلاً مرزنشین چرا باید سهمی داشته باشد و این زمینه غلط است و از نظر روانشناسی هم مشکل دارد سوخت لب مرز یعنی قاچاق.
صادقی با بیان اینکه ما باید از ابتدا چند چیز را درست بکنیم بعد تصمیم بگیریم که آیا کارتی بکنیم یا نکنیم بیان کرد: اول مدیریت مصرف است که ما مشکل داریم و هیچ کس مسئولش نیست.
وی ادامه داد: دولت به عنوان کسی که متولی این قضایا است موظف است برای مدیریت بودجه خود صرفه جویی را اعمال و در ساختار مدیریتی تجدید نظر کند و کارایی و بهره وری بیشتر و چابک سازی را جستجو و مدیریت کند.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه با سهمیه ای شدن و افزایش قیمت بنزین فشارهای اقتصادی بر مردم و اقشار ضعیف بیشتر می شود خاطر نشان کرد: اگر دولت چنین شرایطی که ذکر کردیم را ایجاد کند هم هزینه دولت کمتر و هم رفاه مردم بیشتر میشود.
دبیر هیات رئیسه مجلس: ابطال کارت سوخت اشتباه بود
در ادامه اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیس مجلس در این خصوص به خبرنگار عصر همدان گفت: ابطال کارت سوخت کار اشتباهی بود که من فکر می کنم که باید هر چه زودتر برای کنترل و جلوگیری از قاچاق باید اعمال شود.
وی با بیان اینکه این حرکت حذف کارت های سوخت یک اشتباه کاملاًً محرز بود افزود: در مجلس اصرار بر این وجود دارد که کارت های سوخت بازگردند و بارها هم تذکر دادیم که احیانا هر گونه تصمیم گیری در خصوص سوخت و مصرف داریم از مسیر کارت های سوخت انجام شود.
دبیر هیات رئیسه مجلس ادامه داد: البته در خصوص استفاده از کارت سوخت باید تدابیری اندیشیده شود که آن سو استفاده هایی که قبلا هم شاهد بودیم همچون تکثیر و توزیع کارت های بدون محل و بدون وسیله نقلیه جلوگیری شود ولی در هر صورت اصرار براین است دولت هم متقاعد شده که مجددا کارت های سوخت را فعال کند و ما در انتظار ابلاغ دولت هستیم و بارها هم اصرار شده و همین امروز هم تاکید شد که این اتفاق بیفتد.
افزایش قیمت بنزین فعلا مطرح نیست
وی با بیان اینکه افزایش قیمت فعلا مطرح نیست و مجلس موافق این امر نیست گفت: هر گونه راهکاری دولت در این خصوص باید از مسیر مجلس عبور کند و نظر نمایندگان مردم هم جویا بشوند و ما با افزایش قیمت بنزین مخالف هستیم مگر اینکه یک توزیع عادلانه ای در کشور حاکم بشود.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جهت جلوگیری از فشار بر قشر ضعیف به دنبال کارتی کردن سوخت تدبیری را داشتیم که به ازای هر شهروند ایرانی معادل ریالی یا به اصلاح میزان لیتر بنزینش را در اختیارش قرار بدهند که به همه داده شود و ربطی به وسیله نقلیه و غیر نقلیه نداشته باشد که مورد موافقت دولت قرار نگرفت و فعلا سازوکار دیگری نداریم.
عضو کمیسیون انرژی: مردم نگران کارتی شدن سوخت نباشند
در ادامه حسن بهرام نیا ، عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار ما، در این خصوص با بیان اینکه مردم نباید نگران کارتی شدن سوخت باشند گفت: جای نگرانی نیست مردم نباید نگران باشند و این کارتی کردن یک سازو کار است که میزان مصرف ما مشخص بشود .
وی اظهار کرد: کارتی شدن سوخت برای جلوگیری از هدررفت سرمایه ها ،میزان قاچاق و جمع آوری آمارهایی همچون مدل های ماشین ها، میزان مصرف بنزین خودروهای مختلف و… کمک خوبی است.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعمال سهیمه برای بخشهای مختلف گفت: این سهمیه بندی درست است و بستگی به نیاز داده می شود مثلا برای وسایل نقلیه برون شهری و درون شهری میزان سهمیه ای مشخص شده است.
وی در پایان تاکید کرد: مجلس با هر گونه افزایش قیمت بنزین مخالف است و جلوی آن را می گیرد.
به گزارش عصر همدان، همانطور که در گزارش و صحبت های نمایندگان مجلس مطرح شد کارت سوخت یک اقدام خوبی بود اما دولت به هر دلیل ولو درست و یا غلط و با نگاه سیاسی و یا غیر سیاسی آن را حذف کرد، به همین خاطر لازم است در ابتدای اجرای این طرح مدیریت و برنامه ریزی درستی برایش صورت و به ابهامات پاسخ داده شود تا تجربه سری های قبل تکرار نشود و همچنین برای جلوگیری از فشار بر قشر ضعیف مسئولین باید تدابیری بیندیشند و به دنبال آن نمایندگان مجلس نباید اجازه افزایش قیمت بنزین را بدهند زیرا با افزایش قیمت بنزین ما شاهد افزایش قیمت سراسری در کشور خواهیم بود.
انتهای پیام/