به گزارش عصر همدان؛ شغل و حرفه پزشکی و پرستاری در مراکز درمانی به خاطر برخورد مستقیم با بیماران جزء سختترین شغلهاست و برای انجام این کار مقدس نیاز به ظرافتهای خاص خود است.
پزشکان و پرستاران باید تمام توان خود را در راستای بهبود حال بیماران و مراجعین انجام دهند، چرا که مهمترین هدف آنها برگرداندن سلامت بیماران است که برای این کار، نیاز است تا رابطه خوبی میان پرستاران و پزشکان با بیماران شکل بگیرد.
اگر بیمار با پرستار و پزشک خود احساس راحتی داشته و درکنار آنها احساس امنیت کند، مراحل درمان بخوبی پیش رفته و بیمار زودتر به سلامتی دست پیدا میکند، بنابراین نحوه برخورد پرستار و پزشک با بیمار، یکی از مهمترین مواردی است که باید در مراکز درمانی و بیمارستانها مورد توجه قرار گیرد.
لذا مهمتر از هرچیزی در نظر گرفتن روحیه بیماران و مراجعین به مراکز درمانیاست که بخاطر بیماریهای جسمی و روحی از شرایط عادی و خوبی برخوردار نبود و کوچکترین بد خلقی یا کجرفتاری میتواند زمینهساز تنش بین بیماران و پرسنل بیمارستان شده که درخور رفتار و منش انسانی و تعهد اخلاقی پزشکی نیست.
یکی دیگر از مادران تازه زایمان کرده گفت: من زایمان اولم بیمارستان فاطمیه همدان رفتم، متاسفانه، بدرفتاری و نابلدی برخی از انترن که حتی وصل کردن آنژیوکت هم بلد نبود. بدترین لحظات رو برای منی که باردار بودم رقم زد.
اشرف یکی دیگر از بیماران بیمارستان گفت: برای تولد فرزند دومم وقتی بخیههای شکمم را میزدند کلی بهم توهین کردند که آن لحظه خیلی خجالت کشیدم و این موضوع را هیچوقت فراموش نمیکنم.
وی افزود: در لحظات سخت زایمان، هر وقت از شدت درد داد میزدم، همه افراد بالای سرم حرفهای رکیکی به من زده و به من میگفتند اگر تحمل نداری چرا بچهدار شدهای؟
مریم یکیدیگر از زنان گلهمند از این موضوع عنوان کرد: متأسفانه اخلاق بد برخی پرستاران اتاق زایمان در بیمارستانهای دولتی، امری شایع بوده و غالب مادران به این امر اذعان دارند.
وی ادامه داد: خانوادههای ثروتمند برای فرار از این امر به بیمارستانهای خصوصی مراجعه کرده و مامای خصوصی میگیرند، اما مردم عادی که به بیمارستانهای دولتی مراجعه میکنند، ترس اخلاق بد پرستاران و استرس مزاحمتهای دانشجویان پرستاری، درد و استرس مضاعفی برای مادران باردار ایجاد میکند. زن بارداری که نه تنها باید درد زایمان را تحمل کند بلکه حتی از ترس پرستاران بداخلاق جرات داد کشیدن هم ندارد.
باتوجه به گله و شکایات عدهای از مادران تازه زایمان کرده از نحوه برخورد برخی از پرسنل بیمارستان فاطمیه همدان، در زمان بستری و مهمتر از آن در زمان لحظات سخت و نفسگیر زایمان و شرایط نامناسب بیماران، خبرنگار عصر همدان بر آن شد تا برای حل این مسئله با مسئولین مربوطه گفتگویی داشته باشد.
علیرضا توقیری، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان با اشاره به برخورد پرسنل بیمارستان فاطمیه همدان با بیماران و نحوه بررسی این موضوع اظهار داشت: موضوع برخورد بد برخی از پرسنل بیمارستان را نه بطور کامل تایید و نه رد میکنیم.
توقیری افزود: برای حل این مسئله دو مورد وجود داشته که باید حتماً مدنظر قرار دهیم، اولین نکته این است که ما برای پیگیری مواردی که موردی پیش آمده و بیمار از این موضوع شکایت داشته، افراد میتوانند در اداره بازرسی دانشگاه و مراجع نظارتی بیرون شکایت خود را مطرح کرده و هیچ منعی برای این مورد نیست و مسئولین نیز از این موضوع استقبال کرده و موضوع را بررسی خواهند کرد.
وی با بیان اینکه بیماران باید توجه داشته باشند که برای شکایت باید مستند داشته عنوان کرد: ارائه اسم و مشخصات کامل پرسنل یا پزشک به هیئت نظارت الزامی بوده و از کلی گویی اجتناب کنند.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: برای حل ریشهای این مسئله، معاونت را معرفی کرده که ماموریت او بررسی همه ابعاد بیمارستان علیالخصوص موضوع تکریم و برخورد با بیار است.
توقیری با اشاره حساس بودن این موضوع گفت: گاهی اوقات نظارتها بصورت نامحسوس انجام شده تا در این زمینه بتوانند به نتیجه قابل قبولی رسیده و از موضوعات و مسائل پیش رو پیشگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه توجیه و آموزش پرسنل مدنظر قرار گرفته خاطرنشان کرد: افرادی که برای خدمات و سرویسدهی آماده میشوند، باید نسبت به مسئله حقوق بیمار آشنایی پیدا کرده و بخود اجازه برخورد نامناسب با بیماران را ندهند.
انتهای پیام/سا