• امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
0
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

گره‌ترافیکی در همدان روز به روز محکم‌تر می‌شود

  • کد خبر : 224526
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۲۰
گره‌ترافیکی در همدان روز به روز محکم‌تر می‌شود
گره‌ترافیکی در همدان نه تنها در ایام آغاز سال‌تحصیلی بلکه در سایر ایام سال نیز موضوعی مهم بوده و به گفته کارشناسان اگر مشکل ترافیکی هر چه سریع‌تر برطرف نشود تا ۱۳ سال آینده وضعیت ترافیک در همه ایام سال همچون هفته‌های اول مهر ماه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» چندسالی می‌شود که شاهد افزایش ترافیک در بیشتر ساعات روز در سطح شهر هستیم و هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش ترددها، حجم ترافیک در سراسر بیشتر می‌شود.

امسال نیز گره گره‌ترافیکی با آغاز سال‌تحصیلی خودنمایی کرد و اگر فردی در ساعاتی از صبح و یا ظهر در ترافیک بماند حداقل ۴۰ دقیقه از زمان خود را از دست می‌دهد.

وجود ترافیک در برخی معابر با توجه به حجم بالای مدارس در آن منطقه بیشتر است و مشکلات زیادی نه تنها برای عموم جامعه بلکه برای افرادی که در آن محله‌ها زندگی می‌کنند ایجاد کرده است.

احداث مدارس در برخی مناطق بالای شهر نیز دلیل دیگر برای افزایش ترافیک در آن منطقه است و به نظر می‌رسد مجوز احداث مدرسه باید با تدبیر بیشتری ارائه شود.

اقداماتی همچون طرح زوج و فرد در سایر ایام سال برای رفع مشکل ترافیکی انجام شد که به گفته مسئولان مربوطه مؤثر واقع شده است اما باید دید برای رفع مشکل ترافیکی همزمان با آغاز سال‌تحصیلی چه اقداماتی در نظر گرفته شد و آیا مؤثر بودند یا خیر؟

مشکلاتی از قبیل نبود جای پارک مناسب برای خانواده دانش‌آموزان و سرویس مدارس نیز از دیگر دلایل ایجاد ترافیک در ساعات آغاز و تعطیلی مدارس محسوب می‌شود که نیازمند بررسی است.

کمک به کاهش ترافیک با اصلاحات فضای آموزشی و ساختار محله محور مدارس

داریوش کمره‌ای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری در سطح کل استان و تهیه طرح های جامع شهری سیاست‌گذار و قانون‌گذار است، گفت: شهرداری نیز به عنوان مجری قوانین در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه در بحث طرح جامع شهری به تازگی بازنگری انجام شد، افزود: در این قسمت تلاش شد نقایصی که وجود داشت را رفع کنیم و تا حدی که اجازه داشتیم در بحث چینش کاربری‌ها، عرض معابر، معابر جدید، توسعه سیستم و حمل و نقل همگانی اقداماتی انجام شد.

رئیس هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی همدان ادامه داد: یکی از مشکلات مهم در سطح شهرها بحث تمرکز کاربری‌ها در شبکه معابر است، این تمرکز کاربری‌ها سبب می‌شود سفرهای روزانه در ساعاتی بیشتر و موجب ترافیک شود.

کمره‌ای با بیان اینکه کاربری آموزشی به سمت مرکز خاص موجب می‌شود در برخی موقعیت‌ها که امکانات آموزشی مناسبی نیست، شهروندان به اجبار به منطقه‌ای دیگر بروند، تصریح کرد: در بحث چینش کاربری‌ها توجه شد تا بتوانیم با اصلاحات فضای آموزشی جدید و ساختار محله محور کمک کنیم در محلات کاربری آموزشی مناسب داشته باشیم و حالا مجری آن که آموزش پرورش است باید برای احداث اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه در معابر با کمبود ظرفیت در شبکه معابر مواجه هستیم، گفت: پیش‌بینی تقاطع همسطح در جامع شهری و طراحی کندرو در طرح‌ها تعریف شده و اگر با کمک مدیران استانی طرح‌ها را پیش ببریم مشکلات مرتفع خواهند شد.

توجه به حمل و نقل همگانی و توزیع جمعیتی در سطح شهر

رئیس هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی همدان خاطرنشان کرد: در بحث توسعه حمل و نقل همگانی در طرح جامع شهری باید توجه می‌کردیم تا محور خدمات شهری در بحث توزیع جمعیتی در سطح شهر مد نظر باشد و این طرح اگر وارد فاز عملیاتی شود شاهد کاهش شلوغی و گره ترافیکی خواهیم بود.

کمره‌ای با بیان اینکه چینش اشتباه مدارس در شبکه منجر به رشد ۳۰ درصدی ترافیک از آغاز مهرماه شده است، افزود: همین مسئله موجب درگیری شبکه شد و ازدحام زیادی در صبح‌ها و ظهرها شاهد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه مشکل اساسی در این زمینه نحوه جانمایی مدارس است، گفت: بسیاری از مدارس در جانمایی شهری اقدام به احداث مدرسه نکردند و هنگام احداث به این نکته توجه نشده که آیا سیستم شبکه معابر در پیرامون آن ظرفیت حجم عظیم را دارد و به همسایگان آزار نمی‌رساند یا خیر.

رئیس هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی همدان در پایان با بیان اینکه در طرح جامع شهری جانمایی مکان آموزشی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سعی می‌کنیم تغییر در کمیته جانمایی مدارس بررسی شود و البته اخیراً با بررسی‌های انجام شده مجوز برای هر نقطه‌ای صادر نشده است.

شناور شدن ساعت ادارات و جابه‌جایی ساعت مدارس برای بهبود وضعیت ترافیک

رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی شهرستان همدان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه علت اصلی ترافیک در هفته نخست آغاز سال تحصیلی پارک دوبل جلوی مدارس بود، گفت: بسیاری از خانواده‌ها شخصاً دانش‌آموزان را به مدارس بردند که همین دلیل بر افزایش حجم ترافیک در معابر شد.

ابراهیم فارسی با اشاره به اینکه تا حدودی وضعیت ترافیکی در روزهای آغازین سال تحصیلی مدیریت شد، افزود: هرچند وقتی حجم ترددها بالا می‌رود درصدی از ترافیک را خواهیم داشت و معابر واقعا گنجایش حجم بالای خودروها را ندارد.

وی با تأکید براینکه خودروهای تک‌سرنشین در خیابان‌ها افزایش پیدا کردند، تصریح کرد: همین موضوع علت مهمی برای افزایش ترافیک است اما ترافیکی که به دلیلی آغاز مدارس و تعطیلی مدارس شاهد بودیم عدم تعیین تکلیف وضعیت سرویس مدارس دانش‌آموزان بود.

رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی شهرستان همدان در پایان خاطرنشان کرد: شناور شدن ساعت ادارات و جابه‌جایی ساعت مدارس به بهبود وضعیت ترافیکی مدارس کمک می‌کند اما رانندگان توجه کنند که حجم ترددهای بالا باشد و توقف‌های دوبله در معابر از مهم‌ترین دلایل افزایش ترافیک است.

رشد ۳۰ درصدی ترافیک به علت جانمایی اشتباه مدارس

با توجه به اینکه آموزش و پرورش در کنار اداره کل راه و شهرسازی در ارایه مجوزها برای احداث مدارس دخیل است انتظار ایجاد کمیته جانمایی مدارس اقدامی خوب بوده که امیدواریم از سال‌ آینده اثراث مثبت آن را شاهد باشیم.

گره ترافیکی در همدان نه تنها در ایام آغاز سال‌تحصیلی بلکه در سایر ایام سال نیز موضوعی مهم بوده و به گفته کارشناسان اگر مشکل ترافیکی برطرف نشود تا ۱۳ سال آینده وضعیت ترافیک در همه ایام سال همچون هفته‌های اول مهر ماه خواهد بود.

خیابان‌ها و معابر شهر دیگر گنجایش حجم بالای خودرو خصوصا در ساعاتی خاص را ندارد و بدون شک مجموعه شهرداری و راه و شهرسازی باید برای رفع این مشکل به دنبال ارائه طرح‌هایی باشند که وضعیت ترافیکی را به حداقل برساند.

آنطور که مشاهده می‌شود مسئولین مربوطه در وهله اول باید نسبت به ارائه طرح‌هایی جهت بهسازی و زیرساخت شهری اقدام کنند و شورای ترافیک نیز پیگیر اقدامات مورد لازم در این راستا باشد.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224526

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.