• امروز : پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 27 June - 2024
1

کلزا محصولی استراتژیک اما قیمت پایین به صرفه نیست!/تعهد ۱۱۰۰ هکتاری جهاد کشاورزی اسدآباد برای کشت کلزا/تاکنون ۱۸۰ هکتار متقاضی کشت دانه های روغنی

  • کد خبر : 127706
  • 16 شهریور 1400 - 17:09
کلزا محصولی استراتژیک اما قیمت پایین به صرفه نیست!/تعهد ۱۱۰۰ هکتاری جهاد کشاورزی اسدآباد برای کشت کلزا/تاکنون ۱۸۰ هکتار متقاضی کشت دانه های روغنی

علیرغم تنش آبی که در کشور و به تبع در شهرستان اسدآباد مطرح است، باوجودی که محصول کلزا یک محصول کم آب بر و استراتژیک است اما قیمت خرید آن از کشاورزان چندان به صرفه نیست و همین موجب کاهش استقبال کشاورزان برای کشت این محصول می شود. امروزه کمبود آب در کشور و به […]

علیرغم تنش آبی که در کشور و به تبع در شهرستان اسدآباد مطرح است، باوجودی که محصول کلزا یک محصول کم آب بر و استراتژیک است اما قیمت خرید آن از کشاورزان چندان به صرفه نیست و همین موجب کاهش استقبال کشاورزان برای کشت این محصول می شود.

امروزه کمبود آب در کشور و به تبع در شهرستان اسدآباد با توجه به خشکسالی‌های اخیر مشکل جدی است که براساس نظر کارشناسان عوامل مختلف طبیعی و انسانی باعث ایجاد شرایط بحرانی و افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

حال این تنش آبی و چالش ناشی از آن که گریبان‌گیر اراضی شهرستان اسدآباد شده و آنها را تهدید می‌کند، ما را بر آن داشت تا برای چندین بار به موضوع کشت محصولات کم آب بر بپردازیم.

در چند سال اخیر که این کمبود آب‌های زیرزمینی مطرح است، کشت کلزا یک محصول کم آب بر و اما استراتژیک یکی از راهکارها بوده که وزارت جهاد کشاورزی آن را در دستور کار خود قرار داده اما نه به گونه ای که کشاورز را هم دلخوش به این کشت کند.

متأسفانه امسال هم علی رغم اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات را به موقع اعلام کردند، اما قیمت ۱۱ هزار تومان را برای کشت محصول کلزا یا همان دانه های روغنی درنظر گرفتند که یکی از دلایل کاهش استقبال از کشت این محصول در سالهای گذشته، قیمت پایین آن است.

اگرچه قیمت‌گذاری مناسب و واقعی محصولات استراتژیکی همچون کلزا برای دلخوش کردن کشاورزان باید در اولویت قرار بگیرد، اما بهر حال یکی از وظایف جهاد کشاورزی تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت این محصول است که متأسفانه هر سال شاهد کاهش کشت این محصول و از آن سو شرایط کم آبی و بی آبی را به دنبال داریم.

در این زمینه محمدکرم مرادی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد به خبرنگار ما می گوید: تعهد امسال ما در کشت محصول کلزا هزار و ۱۰۰ هکتار است که به دلیل قیمت تضمینی پایین این محصول چندان از آن استقبال نمی شود.

وی گفت: تاکنون از میزان تعهد ما در کشت محصول کم آب بر کلزا تنها ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان برای کشت این محصول اقدام کرده اند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه قیمت تضمینی این محصول ۱۱ هزار تومان اعلام شده، گفت: متأسفانه این قیمت پایین و مورد استقبال کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه کشت کلزا از اواسط شهریور ماه آغاز می شود، گفت: برنامه ترویجی و تشویقی ما برای کشاورزان هم در ایام آغاز می شود.

کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، کشاورزی را یکی از مسائل هم کشور دانست و اظهار کرد: بیشتر اقتصاد و اشتغال ما در کشور و به تبع در استان و شهرستان اسدآباد در بخش کشاورزی است و از سوی دیگر در تروریسم اقتصادی که علیه ایران بسیج شده، امنیت غذایی از جمله مواردی است که کاملاً” با امنیت مردم در حوزه های دیگر مانند امنیت نظامی و و دفاعی هم ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز با تنش آبی و مشکلات آبی مواجه هستیم، گفت: این نکته حائز اهمیت است که وزارت جهاد کشاورزی باید در بحث انواع کشت و متناسب با میزان آب بری محصولات ورود پیدا کند و یک برنامه منظم و توأم با آموزش کشاورزان انجام شود که متأسفانه این امر اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه محصولات استراتژیکی مانند گندم، کلزا باید با قیمت گذاری متناسب با هزینه های کشت انجام بگیرد، تأکید کرد: البته باید قیم گذاری محصول در آغاز فصل زراعی انجام بگیرد که کشاورزان به سمت کشت محصولات کم آب بر ترغیب شود.

وی خاطرنشان کرد: باید سیاستگذاری وزارت کشاورزی روی محصولاتی که هم استراتژیک باشند و هم آب بری کمتری دارند، باشد تا بتوان اقتصاد و درآمد کشاورزان را هم مورد توجه قرار داد که متأسفانه این کار صورت نگرفته و امیدواریم با ورود دولت جدید و آغاز به کار وزارت جهاد کشاورزی به این مهم توجه ویژه شود.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=127706
  • دیدگاه‌ها برای کلزا محصولی استراتژیک اما قیمت پایین به صرفه نیست!/تعهد ۱۱۰۰ هکتاری جهاد کشاورزی اسدآباد برای کشت کلزا/تاکنون ۱۸۰ هکتار متقاضی کشت دانه های روغنی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.