• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

کشاورزی رکن اصلی توسعه اقتصادی

  • کد خبر : 218293
  • 25 خرداد 1403 - 10:40
کشاورزی رکن اصلی توسعه اقتصادی
برای برون رفت از بحران‌های اقتصادی باید بخش کشاورزی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار آورد و به دلیل نقش به سزایی که این بخش در تامین غذا، رفاه جامعه، تولید ناخالص ملی (GNP) و در نهایت رشد اقتصاد ملی ایفا می‌کند ، باید آن را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ از اعصار گذشته، کشاورزی به عنوان شالوده تمدن‌ها و مبنای پیشرفت جوامع شناخته شده است. تامین غذای جمعیت رو به رشد، ایجاد اشتغال، و فراهم آوردن مواد اولیه برای صنایع، تنها بخشی از نقش‌های حیاتی این بخش در رونق اقتصادی به شمار می‌رود.

برای برون رفت از بحران‌های اقتصادی باید بخش کشاورزی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار آورد و به دلیل نقش به سزایی که این بخش در تامین غذا، رفاه جامعه، تولید ناخالص ملی (GNP) و در نهایت رشد اقتصاد ملی ایفا می‌کند ، باید آن را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، سیدمجتبی حسینی در رابطه با میزان تولیدات کل بخش کشاورزی گفت: سال ۱۴۰۲ برابر ۴٫۹ میلیون تن (۳٫۵ میلیون تن زراعی، ۰٫۵۳ میلیون تن دامی و ۰٫۹۰ میلیون تن باغی)و در سال ۱۴۰۱ برابر ۴٫۴ میلیون تن (۳ میلیون تن زراعی، ۰٫۵۳ میلیون تن دامی و ۰٫۸۴ میلیون تن باغی) و سال ۱۴۰۰ برابر ۴٫۹۷ میلیون تن (۳٫۵۶ میلیون تن زراعی، ۰٫۵۸ میلیون تن دامی و ۰٫۸۳ میلیون تن باغی) داشتیم.

حسینی با اشاره به میزان تولید گندم و خرید تضمینی استان در سال های ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ گفت: میزان تولید گندم در سال ۱۴۰۰ برابر ۴۷۰ هزار تن و خرید تضمینی گندم برابر ۱۹۹۳۵۱ تن، میزان تولید گندم در سال ۱۴۰۱ برابر ۵۳۰ هزار تن و خرید تضمینی گندم برابر ۳۱۷۸۷۲ تن، میزان تولید گندم در سال ۱۴۰۲ برابر ۵۷۴ هزار تن و خرید تضمینی گندم برابر ۴۱۰۸۲۲ تن است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سطح گلخانه‌های سبزی و صیفی و گلهای زینتی استان را تا پایان سال ۱۳۹۹ برابر ۱۷۶ هکتار، تا پایان سال ۱۴۰۰ برابر ۲۰۲ هکتار ، تا پایان سال ۱۴۰۱ برابر ۲۴۶ هکتار، تا پایان سال ۱۴۰۲ برابر ۲۶۸ هکتار اعلام کرد.

وی در رابطه با سرشاخه کاری گردوی استان براساس تعداد پیوندک اظهار کرد: تعداد ۷۵۶۰۵ پیوندک در باغات گردوی استان در سال ۱۴۰۰، تعداد ۹۰۴۶۵ در سال ۱۴۰۱ و تعداد در سال ۱۴۰۲٫
حسینی با اشاره به داربستی کردن باغات انگور استان گفت: تا سال ۱۴۰۰ برابر ۲۳۳ هکتار در سطح استان و تا سال ۱۴۰۱ برابر ۲۹۱٫۵ هکتار،تا سال ۱۴۰۲ برابر ۳۶۱ هکتار در سطح استان انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار شاخص‌های بخش کشاورزی استان در پایان سال ۱۴۰۲ را اجرای سالانه طرح جهش تولید در دیمزارها از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برابر سالی ۳۷۳۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: اجرای کشاورزی قرار دادی در کشت گندم و جو (هزار هکتار) برابر ۵۱۹٫۸ است.

وی با اشاره به اینکه افزایش مصرف سرانه آبزیان ۸٫۹، ادامه داد: ارتقاء ضریب مکانیزاسیون (اسب بخار) به ۲٫۱۲ (ضریب کشوری ۱٫۸)، ارتقاء درجه مکانیزاسیون ۸۰ درصد، تجهیز ۸۱٫۶ اراضی مستعد کشاورزی استان به آبیاری های بارانی نوین برابر۱۶۴۰۰۰ هکتار است.

 

حسینی گفت: سطح جنگل‌های استان در سال ۱۴۰۰ برابر ۴۴۹۰۴ هکتار و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برابر ۴۵۱۶۶ هکتار است.

وی با بیان اینکه بررسی و تایید ۳ طرح‌های دانش بنیان در حوزه هوشمند‌سازی کشاورزی درحوزه آبیاری و… برای افزایش بهره وری در کشت گلخانه‌ها طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ در سازمان جهاد کشاورزی استان، افزود: رونمایی از سند الگوی کشت استان همدان به عنوان اولین استان در آبانماه ۱۴۰۱ و اجرای آن به صورت نمونه در بخشی از اراضی کشاورزی شهرستان فامنین انجام شد.

امید است در دولت جدید شاهد این چنین پیشرفت‌ها در بخش کشاورزی که یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است و مستقیما با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط بوده است و نقش برجسته ای در توسعه و استقلال کشورها دارد باشیم.

 

انتهای خبر/ب

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=218293
  • دیدگاه‌ها برای کشاورزی رکن اصلی توسعه اقتصادی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.