• امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
2
در گفتگو با متخصص بیماری‌های داخلی مطرح شد؛

چه زمانی سندروم روده تحریک‌پذیر خطرناک است؟

  • کد خبر : 222576
  • 06 شهریور 1403 - 10:28
چه زمانی سندروم روده تحریک‌پذیر خطرناک است؟
تخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه اگر بیماری کولیت عصبی روده درمان نشود می‌تواند سالیان سال بیمار را آزرده خاطر کند، گفت: در نوع خطرناک‌تر که کولیت زخمی نام دارد، بیمار دچار کاهش وزن، کم خونی و وجود خون در مدفوع می‌شود که بیانگر سرطان است اما برای رسیدن به جواب قطعی باید فرد کلونوسکوپی شده و آزمایش‌های مورد نیاز انجام شود.

به گزارش خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» مشکلات گوارشی در جوامع امروزی نسبت به گذشته بیشتر شده است، یکی از این مشکلات کولیت عصبی روده است که در گفتگوی تفصیلی با دکتر سید احمد علوی، متخصص بیماری‌های داخلی به آن پرداخیتم.

عصر همدان: کولیت روده چیست؟

علوی: کولیت روده در واقع به معنای التهاب در روده است که علل بسیار فراوان دارد، مهمترین و شایع تربت علت آن که مردم با آن درگیرند سندروم روده تحریک پذیر است که کولیت عصبی نام دارد.

عصر همدان: منشأ و علت اصلی این بیماری چیست؟

علوی: این بیماری علت دقیق و مشخصی ندارد اما بسیاری معتقدند که علت منشأ عصبی دارد و در واقع تعامل بین دستگاه گوارش و مغز است خصوصا در افرادی که تنش عصبی بیشتری دارند.

عصر همدان: نشانه‌های کولیت عصبی چیست؟

علوی: معمولا افراد مبتلا با علائم عمومی گوارش، نفخ، درد شکم و تغییر عادات روده‌ای به پزشک مراجعه می‌کنند؛ بسیاری از افراد در دفع اجابت مزاج دچار مشکل می‌شوند و این همان تغییر عادات روده‌ای است.

برخی افراد نیز دچار یبوست و هم اسهال هم می‌شوند و همه نشانگر کولیت عصبی است و در مجموع علائم آن از یک واقعه عصبی حساس در زندگی آغاز می‌شود.

عصر همدان: عدم تحمل فروکتوز یا لاکتوز به همین مشکل مربوط می‌شود؟

علوی: هزاران بیمار علائم بیان شده را دارند و معروفترین علامت آن همین عدم تحمل فروکتوز یا لاکتوز یا بیماری عفونت انگلی است که در گذشته‌ها در همدان زیاد بود اما الان کمتر شده است.

عصر همدان: اگر بیماری گوارشی کولیت عصبی درمان نشود چه خطراتی به همراه دارد؟

علوی: بیماری عمیق‌تر التهاب روده، کولیت زخمی است که سال‌ها طول می‌کشد و به بدخیمی می‌رسد، در کشورهای خارج و پیشرفته به علت اینکه سیستم رژیم غذایی الیاف کمتری داره بیشتر دچار این مشکل می‌شوند اما در ایران به دلیلی نوع رژیم غذایی، کمتر با این بیماری در نوع بدخیم مواجه هستیم.

انجمن گوارش آمریکا توصیه کرده افراد بالای پنجاه سال علائم کولیت عصبی دارند و نسبت به آن بی‌اهمیت هستند.

فردی که مشکوک به زخم است و سال‌ها کولیت عصبی داشته باشد کلونوسکوپی شود چراکه بیماری کولیت عصبی بسیار شایع بوده و جمعیت کثیری به آن مبتلا هستند اما برخی‌ها در حد خفیف و بعضی‌ها دچار بدخیمی می‌شوند.

عصر همدان: چه علائمی بیانگر آن است که فرد مبتلا به کولیت عصبب دچار سرطان شده است؟

علوی: کاهش وزن بیمار، کم‌خونی و وجود خون در مدفوع بیمار بیانگر سرطان است اما برای رسیدن به جواب قطعی باید فرد کلونوسکوپی شده و آزمایش‌های مورد نیاز انجام شود.

البته خوشبختانه در کشور ما ابتلا به این نوع سرطان کم‌تر است ولی تشخیص به موقع بیماری در درمان سریع آن اهمیت دارد.

در واقع تومور باید به قدری بزرگ شود تا بیمار دارای علائم شود.

آزمایش فرد باید در چند مرحله بررسی شود چون موجود خون میکروسکوپی ممکن است به دلیل هموروئید فرد بوده و ربطی به تومور نداشته باشد، معمولا بیمار در بدخیمی‌ها در مراحل آغازین علائم ندارد و مریض خون میکروسکوپی دارد که بعداز ۶ ماه دچار کم ‌خونی نیز می‌شود و سریع باید بررسی شود.

بدخیمی‌ها اگر کنترل شود با برداشتن تومور می‌توان به بهبودی بیمار امیدوار بود.

عصر همدان: چگونه از ابتلا به کولیت زخمی جلوگیری کنیم؟

علوی:هر فرد بالای پنجاه سال که علائم نفخ، باد شکم و مشکل التهاب انتهای روده دارد بهتره است کلونوسکوپی شود در سنین بالا اگر کاهش وزن و کم‌خونی مشاهده شود باید پیگیر آن باشیم.

افراد بالای ۵۰ سال باید مورد بررسی قرار گیرند خصوصا اگر فرد خانم باشد چرا که کولیت عصبی معمولا در خانم‌ها بخاطر احساساتی و استرس بالا، بیشتر دیده می‌شود.

کولیت زخمی یک بیماری طولانی و صعب‌العلاج است اما شایع نیست درحالی که سندرم روده تحریک‌پذیر شایع ولی بی‌اهمیت است.

عصر همدان: وراثت چقدر‌ در ابتلا به کولیت روده و کولیت زخمی تأثیر دارد؟

علوی: وراثت در ایجاد کولیت می‌تواند تاثیرگذار باشد اما دقت کنیم در حقیقت درصد کمی به علت ارث به این بیماری مبتلا هستند، توجه به روحیه و حالات عاطفی بیمار در کنترل بیماری اثرگذار است.

عصر همدان: عادات رفتاری و مصرف چه غذاهایی در زندگی افراد مبتلا به کولیت عصبی باید اصلاح شود؟

علوی: فردی که به کولیت عصبی مبتلا است باید با آن کنار آید و از مصرف برخی مواد غذایی مثل پیاز، بروکلی، نوشیدنی گازدار، آب‌میوه صنعتی و مواد دارای لاکتوز بپرهیزد.

ورزش کردن، نخوردن مواد غذایی سبوس‌دار، غذاهای فرآوری شده و ترک سیگار بسیار اهمیت دارد.

محصولات لبنی پروبیوتیک برای تقویت گوارشی مهم است.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222576
  • دیدگاه‌ها برای چه زمانی سندروم روده تحریک‌پذیر خطرناک است؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.