• امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
0
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان:

پالایش قوانین، تمکین جامعه را دربر دارد

  • کد خبر : 225662
  • 25 مهر 1403 - 13:01
پالایش قوانین، تمکین جامعه را دربر دارد
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان گفت: اگر بتوانیم قوانین را در جامعه محلی به درستی پالایش کنیم، قطعاً جامعه نیز از قانون تمکین خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ علی‌اکبر نظری در اجلاس هفتاد و سوم مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها که در تالار قرآن همدان برگزار شد، با بیان اینکه شهر همدان یکی از کهن‌شهرهای ایران است که برای این شهر در روایات مختلف ۵ تا ۸ هزار سال و در کتیبه‌های عاشوری تا ۲ هزار ۷۵۰ سال قدمت ذکر شده‌است، اظهار کرد: شهر همدان چون بر پایه‌های دانش‌بنیان‌ نهاده‌شده شهری تاب‌آور و ماندگار است.

وی با بیان اینکه اگر تاریخ را بررسی کنیم شاید همدان یکی از شهرهایی است که در طول تاریخ مورد هجمه‌های فراوانی قرار گرفت و با توجه به اینکه قتل‌عام‌های شدیدی در آن رخ داده‌ اما پایدار است، تصریح کرد: یکی از سندهای این ادعا تپه هگمتانه باشد که هزاران سال قدمت دارد.

نظری با تأکید بر اینکه یکی از علت‌های ماندگاری همدان علم است، عنوان کرد: علم تمدن‌ها را به وجود می‌آورد و جاودانه می‌کند و ماندگاری تمدن‌ها بر پایه علم و دانش است.

وی یکی دیگر از علت‌های ماندگاری همدان را وجود ۹ رود‌دره‌ دانست و گفت: کوه الوند به درازای تاریخ ماندگاری دارد و در گذشته به علت موقعیت‌های جغرافیایی، طبیعی و زمین‌های حاصلخیزی که در دشت ماوشان همدان وجود داشته‌است،تشکیل و استقرار دولت‌ها را رقم زد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه تمام دولت‌ها که در همدان حضور پیدا می‌کنند به علت مسائل طبیعی، وجود دانش همدان را مقر و جولانگاه نظامیان خود قرار می‌دهند، عنوان کرد: با بررسی کاروانسراها و بازار‌های همدان متوجه می‌شویم که همدان بار‌انداز مناطق مختلف امپراتوری از اشکانیان و ساسانیان بوده و با ورود اسلام به این مجموعه اهمیت این شهر را مضاعف کرده‌است.

وی با بیان اینکه همدان بر سر جاده ابریشم قرار گرفته‌بود که خود حائز اهمیت است، مطرح کرد: بوعلی‌سینا با وجود مشکلات بسیار از بخار به همدان می‌آید و علت آن همین دانشی است که در شهر همدان وجود دارد.

نظری با اشاره به شخصیت‌های برجسته همدان در ادوار مختلف، با بیان اینکه وجود شخصیت‌های برجسته از جمله عین‌القضات همدانی، عبدالصمد همدانی، ابن فقیه همدانی، میرسید علی همدانی و آقای آخوند همگی نشان از دانش‌بنیان بودن همدان دارد که با ورق زدن تاریخ ایران از شهر همدان دانشمندان و بزرگانی برخاسته‌اند.

وی با بیان اینکه تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام جمهوری اسلامی بر اساس هشت اصل از قانون اساسی است، ابراز کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه در قانون اساسی شوراها تنها نهادی هستند که بیشترین توجه به آن شده اما ما کمترین بهره را از آن برده‌ایم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه اولین هدف تشکیل شوراها خدماتی بودن آن یعنی خدمت به جامعه بود، عنوان کرد: در این راستا اعضای شورا مُحرم به احرام خدمت شوند و اگر در این زمینه خوب عمل کنیم بسیاری از زوایا کنار رفته و مشکلات حل می‌شوند.

وی هدف بعدی تشکیل شوراها را نقش فرهنگی آنها برشمرد و یادآور شد: فرهنگ زیربنای هر جامعه‌ای است و اگر شوراها در این زمینه به درستی وارد شوند و از خرد‌جمعی بهره‌بگیرند جایگاه شوراها ارتقا می‌یابد.

نظری بعد حاکمیتی و سیاسی شوراها را نیز حائز اهمیت دانست و گفت: شوراها باید سیاسی باشند اما سیاسی عمل نکنند چرا که عمده آسیب‌هایی که به شوراها وارد شده از وابسته شدن شوراها به جریانات سیاسی بوده است.

وی با بیان اینکه اساس کار شوراها قانونمند بودن آنها است، تأکید کرد: اگر بتوانیم قوانین را در جامعه محلی به درستی پالایش کنیم قطعاً جامعه نیز از قانون تمکین خواهد کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط و وضعیت جهانی اشاره کرد و با بیان اینکه جهان با انجماد عقلی روبرو است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که از حق در مقابل ظلم و فجایع پیروی کنیم قطعاً حق را نشناخته‌ و از عقل بهره نبرده‌ایم.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225662

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.