• امروز : یکشنبه, ۲۲ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 13 October - 2024
0
کارشناس‌ارشد سواد رسانه و فضای مجازی در جمع والدین نوجوانان؛

ویژگی‌های شخصیتی نسل جدید را باید شناخت

  • کد خبر : 225412
  • 22 مهر 1403 - 12:28
ویژگی‌های شخصیتی نسل جدید را باید شناخت
کارشناس ارشد رسانه شناخت ویژگی‌های شخصیتی نسل جدید را برای حفاظت از آن‌ها در برابر آسیب‌های فضای مجازی مهم عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ حسین ربیعی کارشناس ارشد رسانه و فضای مجازی در جلسه هفته پیوند انجمن اولیا و مربیان مدارس شهر بهار که با حضور والدین دانش‌آموزان مدرسه دخترانه حجاب و مدرسه دخترانه محبی پیش از ظهر امروز در فرهنگ‌سرای آیت‌الله بهاری شهرستان بهار برگزار شد، به شناخت ویژگی‌های شخصیتی نسل جدید و آسیب‌های فضای مجازی پرداخت و گفت: در اولین گام والدین باید ویژگی‌های شخصیتی و روحیات نسل جدید موسوم به نسل z را بشناسند.

وی هر ۲۲ سال را از نظر روان‌شناسان یک نسل عنوان کرد و گفت: ضریب هوشی نسلی که الان والدین نوجوانان هستند نسبت به نسل قبلی یعنی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها حدود سه تا پنج نمره بیشتر است و نسل جدید دهه هشتادی و دهه نودی ضریب هوشی حدود ۱۵ نمره بیشتر از نسل ما را دارند.

کارشناس فضای رسانه در ادامه به هوش تحلیلی بالای نسل جدید پرداخت و افزود: هوش تحلیلی بالا در نسل جدید باعث بالا بودن درک تحلیلی آن‌ها شده‌است که معمولاً برای درک این موضوع باید حداقل ۶ سال سن کنونی فرزند خود را بیشتر در نظر گرفته و با آنان تعامل و رفتار کرد.

والدین؛ همراهان نوجوانان در دنیای پیچیده مجازی

ربیعی در ادامه تصریح کرد: وقتی هوش تحلیلی بالا می‌رود به همان میزان نظم‌پذیری نیز پائین آمده و به‌هم ریختگی و شلختگی در آن‌ها بیشتر نمایان است.

وی عجول بودن و ریسک‌پذیری بالا را دیگر ویژگی اخلاقی نسل جدید عنوان کرد و گفت: صراحت در گفتار و عجول بودن در نتیجه‌گیری از دیگر ویژگی‌های اخلاقی نسل جدید است که بعضاً موجب گستاخی در سخن هم می‌شود.

کارشناس رسانه و خانواده علاقه به ابهام و ایهام و معما را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی نسل جدید برشمرد و افزود: باید ویژگی‌های شخصیتی نسل جدید را شناخته و متقابلاً در مواجهه با فضای مجازی و جلوگیری از آسیب‌های آن از این ویژگی‌ها استفاده کرد.

ربیعی یکی از آسیب‌های شایع در فضای مجازی را اعتماد به افراد ناشناس در بین دختران عنوان کرد و گفت: این اعتماد به افراد ناشناسِ برخط در فضای مجازی موجب آسیب‌های فراوانی می‌شود که ویژگی اخلاقی اعتماد به‌نفس و ریسک‌پذیری بالا در نسل جدید موجب می‌شود که نوجوانان سعی کنند مشکلات به‌وجود آمده را به‌تنهایی برطرف کنند که همین موضوع باعث برطرف نشدن و آسیب بیشتر نیز شده است.

پرورش تفکر انتقادی؛ سلاحی قدرتمند در برابر آسیب‌های مجازی

وی بر نزدیک‌تر شدن روابط والدین با نوجوانان تأکید کرد و افزود: فضای مجازی مملو از فرصت، تهدید و پر از جذابیت است که باید این جذابیت مدیریت شود، چراکه تمایل به سبک‌های جدید زندگی و دنباله‌روی بلاگرها در فضای مجازی، از عدم مدیریت جذابیت این فضا است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی رتبه اول جرائم سایبری در استان همدان را در حوزه فیشینگ و کلاه‌برداری مجازی عنوان کرد و گفت: نقض حریم خصوصی و سرقت اطلاعات و انتشار آن در رتبه دوم جرائم سایبری و توهین، فحاشی، نشر اکاذیب و دیگر جرائم در رتبه‌های بعدی قرار دارند، که با مراقبت از استفاده نکردن از آدرس‌های اینترنتی ناشناس و عدم استفاده از اطلاعات خصوصی و خانوادگی در گوشی تلفن همراه می‌توان از بسیاری از این آسیب‌ها جلوگیری نمود.

ربیعی در ادامه به سه مولفه زمان و مدیریت زمان، پایش‌گری و استفاده از تفکر انتقادی در مدیریت فضای مجازی پرداخت و گفت: بلوغ عقلی نوجوانان حدوداً ۱۳ سال است‌که یکی از وظایف والدین پایش‌گری در فضای مجازی در این‌هنگام است که در کنار پایش‌گری و کنترل، هم‌زمان باید سواد رسانه و اقناع نوجوانان در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب که گذرِ زمان در فضای مجازی حدود یک سوم فضای واقعی است، مدیریت زمان را برای نوجوانان در حدود کمتر از دو ساعت در روز مناسب عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی و مدیریت آن می‌تواند استفاده از فضای مجازی را هدفمندتر کند.

کارشناس رسانه بالا بردن قدرت تحلیل کودکان و نوجوانان و استفاده از قدرت هوش تحلیلی بالای آن‌ها را یکی‌دیگر از راهکارهای مواجهه با فضای مجازی عنوان کرد و افزود: باید فرزندان خود را با پرورش تفکر انتقادی رشد داد تا در مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی و تشخیص پیام‌های رسانه‌ای، قدرت تحلیل آن‌ها را داشته باشند و هر پیام و حرفی را به‌راحتی باور نکنند.

ربیعی بازی‌های برخط در فضای مجازی را از تهدیدات فضای مجازی برای نوجوانان عنوان کرد و استفاده از بازی‌های غیر برخط را با پایش و کنترل والدین در پایش سطح خشونت و سناریوهای بازی با مدیریت زمان، مثمرِ ثمر دانست.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225412

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.