یک شرکت سیاحتی در همدان به دلیل عدم شناخت پدیده اربعین، ماهیت این رویداد و رزمایش، یک کار تبلیغی بسیار نا صحیح و بدون مخاطب شناسی انجام داده اند که امید است با تغییر نگاه غلط نسبت به این پدیده و رزمایش بزرگ، فضای زیارت را از سیاحت جدا بدانند و در برنامه ریزی های خود به آن توجه کنند تا این رخداد عظیم که موهبت الهی است با این اقدامات سطحی و غلط باعث به حاشیه رفتن اربعین نشود و از این بستر برای تبلیغ این شرکت استفاده یا سوءاستفاده نکنند.
به گزارش عصر همدان؛ یکی از شرکت سیاحتی های استان همدان همزمان با فرارسیدن ایام اربعین و با توجه به قرار گرفتن همدان در مسیر رفت و بازگشت زائران کربلا، در اقدامی تبلیغاتی بدون توجه به موقعیت و زمان شوی تبلیغاتی و مخاطب شناسی بنر هایی را در مسیر زائرین و در سطح شهر و جاده در معرض دید زوار کربلا نصب کرده است.
بنر هایی با محتوای «تخفیف ۵۰ درصدی برای بازدید از غار علیصدر» و «ویلاهای اقامتی مجتمع عباس آباد» آن هم برای زائرین کربلا که با شور و شوق برای سفری مذهبی و حماسی به کربلا اعزام می شوند محل سوال است!
حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا مدیران و متولیان گردشگری تفاوتی بین سفر زیارتی و تفریحی قائل نیستند؟
آیا این مدیران نمی دانند که پیاده روی زوار اربعین برای سفر معنوی و مذهبی است و با سیاست های جذب گردشگر آن هم در این ایام سنخیتی ندارد؟
اربعین یک سفر مذهبی، حماسی، دارای شور و شعف دینی و در یک ابعاد بزرگتر یک رزمایش بزرگ مردمی و اسلامی – شیعی است چرا همواره عده ای از مدیران درصدد سوءاستفاده از این پدیده تاریخی و تمدن ساز برای رسیدن به منافع و مطامع خود هستند؟
آیا زائری که ۹۰ کیلومتر با پای پیاده و با تحمل سختی ها و مشتقت برای رسیدن به میعادگاه عشق و معنویت طی طریق می کند در این برهه از زمان به تفریحات و فراغت از سختی ها توجه د ارد؟
چرا مدیران درک درستی از اربعین که یک رخداد بزرگ معنوی، مذهبی، جهانی و آماده کننده بشریت برای ظهور است ندارند؟
«پدیدهی بی نظیر» و «بیسابقه ای» اربعین که در سال های اخیر بهوجود آمده «حرکت عشق و ایمان» است و زائرینی که این راه را طی می کنند و این «حرکت عاشقانه و مؤمنانه» را انجام می دهند، یک شعار بزرگی را زنده می کنند، شعارهای ایستادگی و مقاومت، محبت به اهل بیت و عشق و ارادت به امام حسین (ع) در این پیاده روی مطرح است چرا برخی این سفر را به سفر تفریحی و سیاحتی تبدیل می کنند؟
آیا این شرکت سیاحتی و تفریحی با بودجه های کلان خود می توانست تبلیغات بهتری برای خود دست و پا کند و این سفر سرشار از عشق، ایمان و دلداگی را به یک سفر تفریحی تقلیل ندهد؟
صرف هزینه های هنگفت برای بنرهای تبلیغاتی در ایام صفر و اربعین که هیچ عایدی و ثمری برای زوار کربلا نداشته و ندارد با چه منطقی سازگار است؟
مدیرعامل این شرکت سیاحتی در اظهاراتی که در سایت این شرکت در دسترس است گفته که: امسال ۷۵ موکب به زائرین اربعین حسینی خدمات رسانی خواهند کرد که تا ۳۰ مهر ۳روز پس از اربعین فعال خواهند بود که این موکب ها می توانند در کنار ارائه خدمات مطلوب به زائران معرف ظرفیتهای گردشگری همدان باشند .
وی همچنین گفته که تاسیسات و فعالان گردشگری استان همدان ، مردم مومن و ولایتمدار استان همدان خود را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی آماده می کنند در این راستا تاسیسات اقامتی و خدماتی گردشگری در همدان با اعمال تخفیفات مطلوب میزبان زائران آقا ابا عبدالله الحسین در مسیر راه کربلا خواهند بود .
اما باید از مدیر عامل محترم پرسید که زائری که از ابتدا با نیت زیارت به کربلا سفر می کند و با پای خسته و تحمل مشقت ها و خستگی ها قدم در این مسیر معنوی می گذارد آیا به تفریحات با تخفیفات ۵۰ درصدی نظری دارد؟
آیا فضای شور و شوق و دینداری در زائرین با فضای تفریح و خوشی و کسب لذت های مادی سازگار است آن هم دقیقاً در روزهایی که زورا سرشار از عطر معنویت هستند؟
در حالیکه میلیون ها تومان برای هزینه تبلیغاتی بنر ها صرف شده عقلانی تر آن بود که این شرکت با یک تدبیری برای کمک و امداد رسانی به زوار ورود پیدا می کرد و با راه اندازی زائر سراها و اهدا ماشین برای تردد زوار دست به کار می شد تا هم به هدف و مقصود اصلی خود که تبلیغ غار علیصدر بوده برسند و هم گره کوچکی از مشکلات، نابسامانی و و کمبود های احتمالی در این ایام بازگشاید که در این صورت تبلیغ علیصدر به بهترین نحو ممکن و غیر مستقیم نیز صورت می گرفت. اما به هر حال بودجه های کلان و نفتی مدیریت ضعیف،بی برنامه، ناکارآمد و غیر جهادی را می پوشاند!
معاون گردشگری این شرکت هم در همین راستا آمارهایی از ایستگاه های صلواتی داخل کشور و موکب های عراق داده است اما نگفته که چه تعداد از این ها را این شرکت سیاحتی راه اندازی کرده!؟ آیا این شرکت هم برای کمک رسانی به زوار و خدمت رسانی به راهپیمایان موکب و یا زاور سرایی در مسیر داشت یا خیر؟
وی همچنین عنوان کرده که این شرکت سیاحتی بیلبوردهای اطلاع رسانی حاوی خبر ارائه خدمات گردشگری و اعمال ۵۰ درصد تخفیف بازدید از غار علیصدر و دیگر جاذبه های گردشگری استان را برای زائران اربعین در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه تا تهران را اطلاع رسانی کرده است که این مهم مورد استقبال زائران در حال عبور از استان همدان قرار گرفته است .
حال سوال اینجاست چرا مدیران این شرکت درک درستی از فضای اربعین و فضای تفریح و توریست ندارند؟
چرا برنامه ریزی هایی با هزینه های کلان صورت می گیرد اما یک دهم این هزینه برای خدمت رسانی به زائرین هزینه نمی شود؟
ایا تبلیغ صرف و تامین منافع فردی اولیت دارد یا اندیشیدن به خدمت رسانی برای زورا کربلا در ایام اربعین؟
آیا شرکت سیاحتی و تفریحی نمی توانست به جای هزینه های چند میلیونی، دور ریز و بی ثمر، بسته های فرهنگی برای زوار فراهم کند؟
خبرنگار عصر همدان با یکی از زائرین که به این بنر ها خیره شده گفتگو کرد و نظر این دانشجو را در این خصوص جویا شد.
امیر حسین توکلی معتقد است که اقدام شرکت غارعلیصدر اصلاً متناسب با این فضای مذهبی نیست و نباید این شرکت برای جذب گردشگر دست به هر کاری بزند و می توانست این هزینه ها را در همین شهر مریانج برای ایجاد موکب صرف کند.
وی افزود: تبلیغات شرکت ها در این ایام بیشتر سوءاستفاده از این راهپیمایی است و نباید زائرینی را که در این راهپیمایی شرکت می کنند ترغیب کنند که در این مکان ها تفریح کنند. تفریح و سیاحت جای خود و زیارت نیز جای خود.
به گزارش عصر همدان؛ با توجه به این وجیزه می توان گفت مدیران فرهنگی و متولیان حوزه گردشگری به دلیل عدم شناخت پدیده اربعین و ماهیت این رویداد یک کار تبلیغی بسیار نا صحیح و بدون مخاطب شناسی انجام داده اند که امید است با تغییر نگاه غلط نسبت به این رویداد و رزمایش بزرگ، فضای زیارت را از سیاحت جدا بدانند و در برنامه ریزی های خود به آن توجه کنند تا خدایی ناکرده این رخداد عظیم که موهبت الهی است با این اقدامات سطحی و غلط باعث به حاشیه رفتن اربیعن نشود و از این بستر برای تبلیغ این شرکت استفاده یا سوءاستفاده نکنند.
انتهای پیام/