• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
0
روایت دلخراش وداع با شهید دماوندی از زبان پدرش؛

وصیتی که تاریخ را تکان داد

  • کد خبر : 224440
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۲۷
وصیتی که تاریخ را تکان داد
شهید حمیدرضا دماوندی از پای کلاس درس در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی در جبهه حاضر شد و در همان ماه‌های اول حضور به درجه رفیع شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ جایگاه شهید و شهادت در انقلاب اسلامی ایران بسیار مهم و اثرگذار است و در دوران جنگ ۸ سال تحصیلی افراد زیادی در سنین مختلف به جان خود را فدای انقلاب اسلامی ایران کردند.

تعداد زیادی از دانش‌آموزان در دفاع قدس در کنار درس و تحصیل در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند و درس آزادگی فراگرفتند و تعداد زیادی به شهادت رسیدند.

شهید حمیدرضا دماوندی یکی از همین دانش‌آموزانی است که در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی در جبهه حاضر شد و در همان ماه‌های اول حضور به درجه رفیع شهادت رسید.

شهید دماوندی نخستین دانش‌آموز شهید ملایر است که در سال ۶۰ در سرپل ذهاب به شهادت رسید.

پدر شهید حمیدرضا دماوندی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی بارز این حمیدرضا بیان کرد: حمیدرضا در سال ۱۳۴۶ در روستای توچغاز به دنیا آمد.

وی با بیان ویژگی‌های اخلاقی حمیدرضا عنوان کرد: بین‌هایت مهربان و به من بسیار احترام می‌گذاشت و هیچگاه روی حرف من چیزی نمی‌گفت.

دماوندی با بیان اینکه حمیدرضا نخستین فرند پسر خانواده بود تصریح کرد: من در سال‌های جنگ مسئول آموزش بسیج ملایر بودم که پس از آموزش نیروها را به جبهه‌ها اعزام می‌کردیم.

وی گفت: حمیدرضا در سال ۱۳۶۰ و پس از پایان کلاس درس پیش من آمد و گفت مدرسه تعطیل شده است و می‌خواهم به جبهه بروم.

پدر شهید حمیدرضا دماوندی افزود: به او گفتم سن تو پایین است و فعلاً موقع رفتن تو به جبهه نیست و سنت که بالاتر رفت به جبهه برو.

وی افزود: درحالی‌که هیچگاه حمیدرضا روی حرف من چیزی نگفته بود پایش را به زمین کوبید و گفت از تو ناامید شدم چگونه بچه‌های مردم را تشویق می‌کنی که به جبهه بروند و بچه خودت را نمی‌گذاری برو؟

دماوندی گفت: در پاسخ به این حرف او گفتم من افراد زیر ۲۰ سال را که به جبهه نمی‌فرستم و حمیدرضا چشمانش پر از اشکم شد و گفت تو می‌خواهی مرا از این فیض الهی محروم کنی.

وی بیان کرد: پس از این صحبت‌ها راضی شدم و خودم حمیدرضا را سوار مینی‌بوس کردم و او راهی جبهه‌های غرب شد و در همان اعزام نخست به شهادت رسید.

پدر شهید حمیدرضا دماوندی با بیان اینکه حمیدرضا ۱۰۴ روز در جبهه بود و در منطقه قلاویز به شهادت رسید، عنوان کرد: پیش از شهادتش برای او نامه نوشتم که برگرد و به درست ادامه بده و او در پاسخ گفت که فرصت برای درس‌خواندن زیاد است و الان موقع دفاع از میهن است.

وی گفت: حمیدرضا موقع شهادت ۱۴ سال داشت اما ۱۴ ساله‌های آن زمان با ۱۴ ساله‌های امروز بسیار متفاوت بودند.

شهید حمیدرضا دماوندی سرانجام در ۱۴ مهر ۱۳۶۰ و در سن ۱۴ سالگی به شهادت رسید و نخستین شهید دانش‌آموز شهید ملایر نام گرفت.

در قسمتی از و وصیت‌نامه این شهید آمده است:«تفنگم را بیاورید تا قلب دشمن مزدور را نشانه گرفته و آنرا متلاشی کنم، تا دیگر به خاک مقدس سرزمین عزیز ما حمله نکند. کفنم را بیاورید تا بپوشم؛ زیرا من از سرورم حسین علیه‌السلام بالاتر نیستم.

آری کفنم را بیاورید تا آن را با خون گلگون کنم؛ زیرا من از شهید دکتر چمران بالاتر نیستم. پیامم برای امت این است که وحدت خود را حفظ کنید تا جایی که امکان دارد.»

انتهای خبر/گ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224440

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.