• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
1

وحدت حوزه و دانشگاه گره زدن دو قوه محرک برای پیش برد جامعه/ شهید مفتح تزکیه و تربیت الهی را با علوم جدید همراه ساخت

  • کد خبر : 96931
  • 27 آذر 1399 - 11:43
وحدت حوزه و دانشگاه گره زدن دو قوه محرک برای پیش برد جامعه/ شهید مفتح تزکیه و تربیت الهی را با علوم جدید همراه ساخت

۲۷  آذر ماه یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است او برای اینکه دانشگاه را از تهاجم فرهنگی استکبار و طاغوت نجات دهد، درِ خانه دانش را به روی حوزه گشود و چشمه ایمان را در زمین اندیشه جاری ساخت. به گزارش عصر همدان، آیت الله مفتح از فعالان […]

۲۷  آذر ماه یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است او برای اینکه دانشگاه را از تهاجم فرهنگی استکبار و طاغوت نجات دهد، درِ خانه دانش را به روی حوزه گشود و چشمه ایمان را در زمین اندیشه جاری ساخت.

به گزارش عصر همدان، آیت الله مفتح از فعالان و مبارزان فرهنگی در دوران پیش از انقلاب بود روش مبارزه این شهید عالی قدر ایجاد فرهنگستان های متعدد برای ترویج آرمان های اسلام، آگاهی بخشی نسبت به جریان استکبار جهانی، تحصیل و تدریس هم در حوزه ی علمیه و هم در فضای آکادمیک دانشگاه بود به همین دلیل سالروز شهادت این عالم بزرگ روز گرامی داشت وحدت بین حوزه و دانشگاه نامیده شده است.

دکترمفتح در سال ۱۳۰۷ در خانواده ای روحانی و با پدری ادیب به دنیا آمد و دروس ابتدایی را همراه با معارف دینی و ادبیات ایران فرا گرفت. بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی به مدرسه آقای آخوند ملاعلی رفت و بعد از مدتی به مدرسه علمیه قم مهاجرت کرد و افتخار شاگردی آیت الله سیدمحمد کوه کمری، آیت الله بروجردی، آیت الله محقق، علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله را کسب کرد در این زمان به دانشگاه روی آورد و علاوه بر درجه اجتهاد در حوزه علمیه موفق به کسب مدرک دکترا از دانشگاه شد.

وی در زمینه هماهنگ کردن معلمان و دانش آموزان با حوزه و دانشجویان تلاش های بسیاری انجام داد این اقدامات به تشکیل “کانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان” منجر شد کانونی که نخستین مجمع هماهنگ کننده و نزدیک کننده روحانی و دانشجو از نظر رهبر انقلاب بود.

همچنین فعالیت های آیت الله مفتح در زمینه ترویج و شناساندن اسلام واقعی در دانشگاه منجر به تشکیل مجمعی به نام «جلسات علمی اسلام شناسی» شد که در آن جمعی از طلاب و روحانیون کتاب هایی را که در زمینه اسلام نوشته بودند عرضه می کردند و بعد از بررسی های لازم با مقدمه ای مناسب به چاپ می رساندند این جلسات تا قبل از تعطیلی به دست ساواک موفق به انتشار ۱۰جلد کتاب و تحت تاثیر قرار دادن جو دانشگاه در آن زمان شد نمونه هایی از این کتب عبارت اند از: دنیا در خطر سقوط؛ شیعه و زمام داران خودسر؛ جهان بینی و جهان داری علی علیه السلام، خرافه یا حقیقت.

هدف شهید مفتح از ایجاد جریان آگاه سازی در دانشگاه مقاومت در برابر فرهنگ های بیگانه  بود

هدف شهید مفتح از ایجاد این جریان آگاه سازی در دانشگاه مقاومت در برابر فرهنگ های بیگانه و آشنا ساختن نسل جوان بود که کمک شایانی به آماده سازی آنها بر ضد طاغوت و پیوستنشان به مبارزه به شمار می آمد.

شهید مفتح برای ادامه تبلیغات به خوزستان رفت و در آنجا محبوبیت و مقبولیت زیادی کسب کرد پیچیدن آوازه دکتر مفتح و تاثیر گزاری زیاد ایشان بر نمردم خوزشتان موجبات تبعید ایشان به نقطه ای بد آب و هوا از جنوب کشور را فراهم کرد بعد از تمام شدن دوران تبعید از بازگشت ایشان به قم جلو گیری به عمل آمد و دکتر مفتح مجبور به اقامت در تهران شد در این مرحله، برای تدریس در دانشگاه تهران مشغول و با شهید مطهری وارد همکاری و تبادل عقیده شد. قامه نماز جماعت در مسجد دانشگاه تهران و سخنرانی های ایشان در مسجد این دانشگاه موجب  ترغیب نسل روشن فکر و تحصیل کرده به اسلام گردید.

در سال ۱۳۵۲ آیت الله مفتح امامت مسجد جاوید را پذیرفت و این مسجد را پایگاهی برای روشنگری و آگاهی، مطالعه و آموزش فقه و فلسفه حول محور اسلام و مبارزه با استکبار و طاغوت ساخت کم کم این پایگاه به عنوان سنگر محکم و مهم مبارزات انقلابی مورد توجه بسیار زیاد قشر دانش آموز و دانشجو قرار گرفت اما ساواک اجازه نداد این مسجد بیش از هیجده ماه به فعالیت های چشم گیر فرهنگی و تبلیغی خود ادامه دهد. سرانجام در سوم آذر ۱۳۵۳ پس از سخنرانی یار و هم رزم شهید مفتح، آیت الله خامنه ای و با هجوم ساواک، مسجد جاوید تعطیل شد و دکتر مفتح به زندان افتاد.

دکتر مفتح بعد از آزادی از زندان پهلوی امامت مسجد قبا را پذیرفت و به این ترتیب پایگاه مبازراتی بزرگی همچون مسجد قبا صدر اسلام تشکیل داد در این پایگاه تجمعات ۳۰ هزار نفری برای اولین بار تشکیل شد. مردم حتی از شهرستانها برای شنیدن سخنان شهید مفتح به مسجد قبا هجوم می آوردند. یاد و خاطره نماز عید فطر سال ۱۳۵۷ که در قیطریه تهران و با استقبال بی‌نظیر مردم تهران به امامت شهید مفتح انجام شد در تاریخ انقلاب همیشه می‌درخشد. در خطبه‌های این نماز، شهید مفتح برای اولین بار نام امام خمینی را آشکارا بر زبان جاری و رهبری امام را مورد تأکید قرار داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید مفتح با تشکیل شورای انقلاب از سوی امام به عضویت این شورا درآمد. پایان فعالیت های فرهنگی و بصیرت افزای این معلم بزرگ وار در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۵۸ مقابل دانشگاه الهیات و به ضرب گلوله گروهک فرقان رقم خورد. این شهید عالی قدر وحدت حوزه و دانشگاه را برگزید تا تزکیه و تربیت الهی را با علوم جدید همراه سازد. آرمان او نهادینه کردن «فرهنگ استقلال» و  «  استقلال فرهنگی» در کشور بود.

شهید مفتح یک روحانی برجسته، فداکار، روشن فکر و آشنا به نیاز زمان

مقام معظم رهبری درباره شهید مفتح می فرماید: «مرحوم شهید مفتح، علاوه بر اینکه یک روحانی برجسته و فداکار و روشن فکر و آشنا به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت که در تعداد معدودی از فضلای آن زمان این خصوصیت وجود داشت و آن قدرت ارتباط گیری با نسل جوان و دانشجویان و کسانی که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و یک عالم به دین بشنوند، تصادفی هم نیست که روز اتحاد دانشجو و روحانی، یا حوزه و دانشگاه، روز شهادت ایشان قرار داده شده است؛ چون انصافاً حلقه وصلی بود متناسب با چنین خصوصیتی. خدای متعال پاداش این شهید عزیز را داد و آن شهادت بود. شهادت پاداش بزرگ و اجر عظیمی است و خدای تعالی بندگان ساحل خود را از این اجر محروم نکرد.»

پس از مرور زندگی سراسر فرهنگی مبارزاتی دکتر مفتح، نظر حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه ها را در خصوص لزوم وحدت و پل ارتباط بین حوزه ودانشگاه جویا شدیم.

وحدت در اهداف حوزه و دانشگاه الزامی است

سال ۵۸ شهید مفتح در دانشکده الهیات دانشگاه تهران ترور شد و به شهادت رسید به تعبیر یکی از دوستان، شهید مفتح، تنها رئیس دانشکده ای است که در دانشگاه خودش ترور شده است و این روز را به درستی روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیدند.

حجت الاسلام رستمی افزود: فلسفه نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟ آیا قرار است طلبه ها پزشک شوند یا دانشجوها و پزشکان قرار است طلبه شوند؟ منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فیزیکی نیست و آنچه رهبران جامعه از این مفهوم اعلام کرده و به ما یادآور شده اند، موضوع وحدت در اهداف بین حوزه و دانشگاه بوده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان ضرورت و نیازی یاد کرد که مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری قرار گرفته است و افزود: انسان ها به عنوان امانت در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته اند حوزه تحصیلات آکادمیک از این نظر حائز اهمیت است که در حال تعلیم و تربیت و شکل دهی به الگوها هاست.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب به ۵ مرحله اشاره شده است، گفت: در مراحل ابتدایی آن تاکید شده که انقلاب اسلامی شکل گرفته اما این پایان راه نیست و باید دولت اسلامی شکل بگیرد و در حال حاضر با تشکیل دولت اسلامی فاصله داریم؛ دولتی که تمام قواعد، ساختار ها، اهداف و فرهنگ مبتنی بر آن مربوط به اسلام است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: پس از تشکیل دولت اسلامی، باید جامعه اسلامی شکل بگیرد؛ جامعه ای که تمام ساختارهای موجود و سبک زندگی آن مبتنی بر اسلام است. نهایتا باید به تمدن اسلامی برسیم. هدفی که بسیار بزرگ و بلند است و رسیدن به آن نیاز به زحمات بسیار دارد. هدف این آرمان بلند تولید فکر، اندیشه، محتوا، اقدام و راهبرد و استخراج اصول و قواعد کار مجموعه های علمی جامعه از جمله حوزه و دانشگاه است.

خیلی ها دنبال جدایی حوزه و دانشگاه بوده و هستند

وی ادامه داد: حذف متفکری مثل شهید مطهری از ابتدای انقلاب جامعه را به این متوجه کرد که دور بودن دو نهاد مهم دانش، اندیشه و تفکر در جامعه ما منجر به ناتوانی در حرکت به سمت اهداف خواهد بود. خیلی ها به دنبال این بودند که این دو نهاد از هم دور باشند. از ابتدا بنای دانشگاه و ساختار دانشگاه، دوری از دین و نهادهای دینی بود. البته دینداری دانشجویان و اساتید و به واسطه جامعه دین باور اجازه به نتیجه رسیدن این طراحی خطر ناک را نداد.

حجت الاسلام رستمی با بیان این مطلب که وحدت حوزه و دانشگاه یعنی به هم گره زدن دو توان، دو بازو و دو قوه محرک برای به حرکت در آوردن جامعه، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی نیست که روش های یکدیگر را به صورت کامل بپذیرند؛ بلکه حوزه و دانشگاه باید هر کدام در تخصص ها دقیق نگاه کنند و دید باز نسبت به مسائل پیش رو داشته باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با این نکته سخنان خود را پایان داد: این دو نهاد باید به این فکر کنند که برای رسیدن به تمدن اسلامی به چه چیزهایی نیاز داریم و این موضوع جزو الزامات نهادهای اندیشه ورز جامعه است. باید فکر کنند که چالش های پیش روی نظام و مردم چیست؟ ما در حال حاضر با یک جریان طاغوتی در حوزه نظام سلطه مواجه هستیم، نظریه پردازی برای تمدن اسلامی و تولید محتوا برای تمدن اسلامی بر عهده حوزه و دانشگاه است.

انتهای پیام/ رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=96931
  • دیدگاه‌ها برای وحدت حوزه و دانشگاه گره زدن دو قوه محرک برای پیش برد جامعه/ شهید مفتح تزکیه و تربیت الهی را با علوم جدید همراه ساخت بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.