• امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
4

عدم وابستگی به کشورهای قدرتمند تنها راه پیشرفت کشور است

  • کد خبر : 29369
  • 10 آبان 1398 - 23:57
عدم وابستگی به کشورهای قدرتمند تنها راه پیشرفت کشور است

 کارشناس مسائل سیاسی عدم وابستگی به کشورهای قدرتمند و ایجاد استقلال را تنها راه پیشرفت کشور دانست. به گزارش عصر همدان؛ در آستانه سالروز واقعه ۱۳ آبان گفتگویی با یکی از کارشناسان مسائل سیاسی استان همدان داشتیم و از آینده وابستگی کشور به قدرت های بزرگ جویا شدیم. جمشید سیاح کارشناس مسائل سیاسی در استان […]

 کارشناس مسائل سیاسی عدم وابستگی به کشورهای قدرتمند و ایجاد استقلال را تنها راه پیشرفت کشور دانست.

به گزارش عصر همدان؛ در آستانه سالروز واقعه ۱۳ آبان گفتگویی با یکی از کارشناسان مسائل سیاسی استان همدان داشتیم و از آینده وابستگی کشور به قدرت های بزرگ جویا شدیم.

جمشید سیاح کارشناس مسائل سیاسی در استان با اشاره به تلاش برخی سیاسیون برای نزدیکی و وابستگی به امریکا گفت: نظریه وابستگی در دنیا منسوخ شده و نمونه های بزرگی در جهان وجود دارد که نشان می دهد با وابستگی به یک کشور نمی توان به رشد و پیشرفت رسید؛ اما متاسفانه همچنان در کشور و در برخی محافل این نظریه مطرح شده و این دیدگاه همچنان هست.

وی با بیان دیدگاه برخی در برقراری ارتباط با امریکا گفت: همانگونه که سالهای قبل شاهد بودیم این کشور غیر قابل اعتماد است و نمی توان به چنین دولتی تکیه کرد؛ علاوه بر این تجربه های کشورهای مختلف نشان میدهدکه وابستگی به کشورهای قدرتمند نمی تواند نجات بخش باشد.

سیاح اظهار داشت: ما در طول تاریخ شاهد پیشرفت و رشد کشورها در صورت قطع وابستگی شان با کشورهای قدرتمند بوده ایم که نمونه آن را می توان آلمان نام برد. این کشور پس از جنگ جهانی اول وقتی که مورد تحریم سایر کشورها قرار گرفت در عرض ۲۰ سال به پیشرفت قابل ملاحظه ای دست یافت به طوریکه به قطب صنایع سنگین تبدیل شد.

وی کشور هندوستان را نمونه دیگری از عدم وابستگی عنوان کرد و گفت: این کشور پس از عدم وابستگی و بیرون کردن انگلیس توانست رشد کند.

وی ادامه داد: نمونه هایی همچون برزیل و امریکای لاتین نزدیک چهار الی پنج دهه نظریه وابستگی و تکیه به یک قدرت خارجی را دنبال کردند و با اخذ وامهایی سعی در پیشرفت داشتند ؛ اما متاسفانه نتوانستند وام های خود را پرداخت کرده و روز به روز بهره وامشان بیشتر شد و مقروض تر شدند و به هیچ پیشرفتی نرسیدند.

سیاح اظهار داشت: کشور ما کشور جوانی است و همه ظرفیت های انسانی و خدادادی و جغرافیایی را دارد و اگر بتواند همه منابع خود را بومی سازی کند به خوبی می تواند به رشد و پیشرفت برسد.

وی ادامه داد: با دیدن این نمونه های عینی به این نتیجه می رسیم که نظریه وابسته جواب نمی دهد بلکه استقلال بیش از هر چیزی می تواند باعث رشد شود.

این کارشناس مسائل سیاسی به تحریم های کشور امریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: همانگونه که مشخص ایت این تحریم ها نه تنها نتوانسته جلو پیشرفت کشور را بگیرد، بلکه در خیلی از موارد باعث پیشرفت ما نیز شده که نمونه آن را می توان در تسلیحات موشکی و نظامی دید.

وی افزود: نظریه بومی سازی اقتصاد و بومی سازی فرهنگ که نمونه آن همان اقتصاد مقاومتی است که در کشور انجلم شده بهترین راهکار برای قطع وابستگی و ایجاد استقلال است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=29369
  • دیدگاه‌ها برای عدم وابستگی به کشورهای قدرتمند تنها راه پیشرفت کشور است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.