• امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
1
مطالبه مردمی ساماندهی آرامستان بهار ادامه دارد؛

نیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهار

  • کد خبر : 225574
  • 25 مهر 1403 - 8:20
نیازِ پشتوانه مردمی در ساماندهی آرامستان بهار
ساماندهی آرامستان شهر بهار یکی از مطالبات قدیمی مردمی است‌که تاکنون انجام نشده و نیاز به رضایت و پشتوانه همه بازماندگان آرمیده در آرامستان را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان؛ سامان‌دهی آرامستان بهار یکی از موضوعات و مشکلاتی است‌که سال‌هاست گریبان‌گیر شهر بهار است.

موضوع سامان‌دهی آرامستان به علت‌های مختلف سال‌هاست که به تأخیر افتاده و مشکلاتی در این راه وجود دارد.

آرامستان شهر بهار یکی از آرامستان‌های قدیمی است‌که به‌علت وقف بودن زمین آن، از گذشته تاکنون اهالی اقدام به دفن اموات خود به شیوه‌های مختلف و نامنظم کردند.

همین موضوع باعث شده تا قبورهای نامسطح و نامنظم در قبرستان باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی برای مردم در زیارت اهل قبور شوند.

بسیاری از اهالی از این نابه‌سامانی و بی‌نظمی قبور ناراضی بوده و اعتراض دارند.

تأثیر سنگ قبرهای مجلل در بی‌نظمی آرامستان

یکی از شهروندان گفت: بی‌نظمی و نابه‌سامانی مزار شهدای شهر یا همان آرامستان بهار، موجب می‌شود که مردم در هنگام مراجعه به آرامستان، محل مورد نظر خود را به‌راحتی پیدا نکنند.

وی گفت: بعضی‌ها که تمکّن مالی بالایی دارند اقدام به ساخت قبرهای مجلل و بزرگ با ارتفاع بالا می‌کنند که اصلاً موجب برهم زدن ترکیب آرامستان می‌شود.

این شهروند افزود: بسیاری از بانوان و کودکان در هنگام تردد در آرامستان به سنگ قبرها برخورد کرده و بعضاً این برخوردها موجب زمین خوردن بانوان و کودکان می‌شود.

دغدغه سامان‌دهی آرامستان

موضوع سامان‌دهی آرامستان و فرهنگ آن یکی از دغدغه‌های شورای اسلامی و شهرداری بهار در دو سال اخیر است که بارها رئیس شورای اسلامی و شهردار بهار به آن اذعان کردند.

سعید ماهری پیرو رئیس شورای اسلامی شهر بهار گفت: سامان‌دهی آرامستان بهار یکی از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر است اما این‌کار نیاز به فرهنگ‌سازی و پذیرش تمامی خانواده‌هایی که رفتگان آن‌ها در آرامستان دارای سنگ قبرهای نمایان‌تری هستند است.

طرح جامع توسعه با روی‌کرد جامع‌نگر/ مخالفت برخی از اهالی

مهدی رهنما فعال اجتماعی شهر بهار گفت: ساماندهی آرامستان بهار نیازمند تدوین طرح جامع توسعه و بهبود آرامستان با روی‌کردی جامع‌نگر و با در نظر گرفتن اصول معماری اسلامی و ایرانی، با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان شهرسازی، معماری، تاریخ و جامعه‌شناسی است.

حجت‌الاسلام علی قاسملو مسئول آرامستان بهار گفت: برخی از اهالی با سامان‌دهی آرامستان مخالفت می‌کنند و علاقه ندارند که قبور اموات آن‌ها سامان‌دهی شود.

وی افزود: یکی از علت‌های مخالفت مردم، هزینه‌هایی است که برای خرید و نصب قبرها کردند، چراکه در سامان‌دهی آرامستان ممکن است همین سنگ قبرها دچار آسیب و شکستگی شوند.

قاسملو گفت: فشردگی و نامنظمی قبرها در آرامستان برای ساخت زیرساخت‌ها و حتی سایبان‌ها مشکل ایجاد کرده است، چراکه بنابر اظهار مهندسان و معمارها، ساخت بنا برای آرامستان نیاز به حفاری برای نصب ستون‌ها دارد که بی‌نظمی و ازدحام بیش از حد قبرها، این‌کار را با مشکل مواجه می‌کند.

توسعه حرم شیخِ بهاری و سامان‌دهی آرامستان

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مصباح امام جمعه شهرستان بهار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: آرامستان بهار باید با در نظر گرفتن اصل فرهنگ و رضایت مردم، و هم‌چنین پُرکردن فضای بین قبور برای مسطح سازی آن سامان‌دهی شود.

وی گفت: یکی از راه‌کارها این است‌که حرم آیت‌الله شیخ محمد بهاری توسعه یابد و در توسعه حرم بخشی از قبور هم همسان سازی و سامان‌دهی شوند.

مصباح فرهنگ سازی معتمدین و بزرگان شهر در بین اهالی برای پذیرش و کمک به سامان‌دهی آرامستان را برای این موضوع مهم دانست و گفت: مردم باید این موضوع را بهتر درک کنند که کسانی که از بین ما رفتند برایشان موضوع خرید سنگ قبرهای گران‌قیمت و نمایشی اصلاً اهمیتی ندارد و روح آن‌ها است که باید در آرامش باشد.

آرامستان بهار در موضوع زیرساخت‌ها نیز به‌خاطر موضوع بی‌نظمی در سامان‌دهی دچار مشکل است و با توجه به افزایش جمعیت و استفاده بیشتر اهالی از آرامستان، موضوع سامان‌دهی آن نیازمند عزم راسخ مردم و مسئولان است.

آرامستان بهار یکی از مهم‌ترین آرامستان‌های کشور است، چراکه حرم عارف بزرگ و نامی جهان اسلام آیت‌الله شیخ محمد بهاری و عرفای بزرگی دیگر در آن‌جا آرمیدند، که وصف نورانیت و عظمت آرامستان بهار از زبان عرفا بسیار شنیده شده است.

با سامان‌دهی آرامستانی با این سابقه تاریخی و وجود عرفاو علمای بزرگ که مزار آن‌ها در این بی‌نظمی‌ها و شلوغی‌ها کمتر دیده می‌شود، می‌توان در معرفی عرفای دیگر بزرگ شهر بهار و پذیرش زوّار شیخ محمد بهاری بهتر عمل کرد.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225574

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.