• امروز : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 September - 2024
2
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

نَفَس برای همنَفَس

  • کد خبر : 224093
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۲۶
نَفَس برای همنَفَس
لازم است تا مجموعه‌هایی همچون «نفس» در جامعه فعالیت کرده و با ارائه اطلاعات صحیح به خانواده‌ها و زوجین از قتل عمدی جنین جلوگیری کنند؛ زوجین همدانی با مشاوره گرفتن از مجموعه نفس به این نتیجه می‌رسند که فرزند می‌تواند هم‌نَفَسی باشد برای پدر و مادرش و برکات الهی را به سوی زندگی والدین روانه کند.

به گزارش خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» یکی از بحران‌های اساسی در حوزه جمعیت، سقط جنین است که آمار تکان‌دهنده‌ای از آن منتشر شد و بارها مسئولان نسبت به آن هشدار دادند.

چندی پیش بود که رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، در یک برنامه تلویزیونی، به آمار سقط در جهان اشاره کرد و گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۴، روزانه بیش از ۲۰۰ هزار سقط در دنیا اتفاق می‌افتد که سالانه ۷.۳ میلیون سقط می‌شود و در ایران نیز روزانه حداقل هزار سقط اتفاق می‌افتد.

این آمار تکان‌دهنده می‌طلبد تا دستگاه‌های مربوطه هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از سقط های غیرقانونی اقدامی مؤثر داشته باشند.

در همدان با تلاش دغدغه‌مندان حوزه جمعیت مرکز مردمی «نفس» تأسیس شد تا در راستای آگاهی بخشی و حمایت از خانواده‌ها بتواند از سقط جنین جلوگیری کند.

تولد ۳۹۲ نوزاد در آستانه سقط به همت مرکز نفس در همدان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه مرکز پیشگیری از وقوع سقط جنین تأسیس شد تا در راستای اجرای قوانین جوانی جمعیت مؤثر عمل کند، گفت: مرکز «نفس» مردم‌نهاد بوده و هدف اصلی آن جلوگیری از سقط جنین در جامعه است.

 

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای بازسازی مرکز و بیش از ۶۰ میلیون تومان در جهت خرید تجهیزات هزینه شده است، افزود: این مرکز از تاریخ اسفندماه سال گذشته افتتاح شده و موفقیت‌های زیادی در راستای اهداف مد نظر کسب کرده است.

مجذوبی خاطرنشان کرد: سقط های غیرقانونی موجب شده تا آمار دقیقی از سقط در کشور نداشته باشیم اما با اقدامات انجام شده در این مرکز امیدواریم روزبه‌روز کاهش سقط جنین را شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در پایان با بیان اینکه اجرای طرح نفس از سال ۱۴۰۰ منجر به تولد ۳۹۲ نوزاد در آستانه سقط شده است، تصریح کرد: مشاوره‌ فرزندآوری در مجموعه‌های همکار از جمله مجموعه مردمی نفس در این روند تأثیرگذار بوده است.

سقط جنین ناشکری از نعمات الهی است

سید مجتبی حسینی یمین در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه از نظر اخلاقی اگر کسی فرزندش را سقط کند کار قبیحی انجام داده است، گفت: سقط به دلیل اینکه ناشکری و کفران نعمت محسوب می‌شود اقدامی قبیح است.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه فرزند نعمت محسوب می‌شود و کسی که فرزندش را سقط می‌کند کفران نعمت کرده است، افزود: در قرآن آمده است که اگر شکر نعمت کنید، نه نعمت شما بلکه خودِ شما را افزون می‌کنیم و اگر کفران نعمت کنید عذاب خداوند شدید است.

وی ادامه داد: کسی که فرزندش را سقط می‌کند از نظر جسمی و روانی به خود ضرر میزند و آسیب و ضرر جسمی و روانی جزء گناهان است.

حسینی‌یمین با بیان اینکه اگر مادر با سقط جنین خود احتمال مادر شدن تا آخر عمرش را از دست بدهد، آسیب روحی و روانی بیشتری برای او به همراه دارد، عنوان کرد: پس دلیل گناه بودن سقط جنین دلیلی کاملا منطقی دارد.

 

کارشناس مذهبی در پایان با اشاره به اینکه هرگونه معاونت و کمک کردن برای سقط جنین توسط دیگری حرام است، گفت: آیات قرآن کردیم فرمودند که یکدیگر را برای کار خوب کمک کنید اما در کار بد حق تعاون و یاری رساندن به دیگران را ندارید لذا اگر ماما و هر فرد دیگری راه و یا روشی برای سقط نشان دهد این کار حرام است و عذاب الهی را به همراه دارد.

نفس برای هم‌نفس

نداشتن اطلاعات کامل پزشکی، روانشناختی و دینی در عموم جامعه موجب شده تا مردم تصور کنند سقط جنین تا چهار ماهگی و تشکیل قلب منع شرعی ندارد در حالی که سقط از لحظه انعقاد نطفه حرام شرعی است و متأسفانه این اطلاعات به درستی در جامعه تزریق نشده است.

لازم است تا مجموعه‌هایی همچون «نفس» در جامعه فعالیت کنند و با ارائه اطلاعات صحیح به خانواده‌ها و زوجین از قتل عمدی جنین که نعمتی الهی محسوب می‌شود جلوگیری کنند.

بیان آثار زیان‌بار سقط جنین از نظر پزشکی و روانشناختی، تأکید بر گناه بودن سقط عمدی، مشاوره درست دادن و اصلاح گزاره‌های غلط در حوزه جمعیت و بارداری کمک می‌کند تا شاهد کاهش آمار سقط جنین باشیم.

امروز زوجین همدانی با مشاوره گرفتن از مجموعه نفس به این نتیجه می‌رسند که فرزند می‌تواند هم‌نَفَسی باشد برای پدر و مادرش و برکات الهی را به سوی زندگی والدین روانه می‌کند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224093

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.