• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
0
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

نقش پررنگ همدانی‌ها در نبرد تَن به تَن مرصاد

  • کد خبر : 220859
  • 05 مرداد 1403 - 8:09
نقش پررنگ همدانی‌ها در نبرد تَن به تَن مرصاد
منافقین با هماهنگی صدام اقدام به حمله از سوی مرزهای غربی کشور کردند اما با کمک خداوند، رزمندگان لشکر ۳۲ انصارالحسین(ع) همدان، با سلاح ایمان و غیرت در نبردی تَن به تَن تلفات سنگینی به منافقین وارد کرده و آن‌ها مجبور به فرار از مرزهای کشورمان شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» در سال ۱۳۶۷ پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی ایران، منافقین کوردل که در عراق مستقر بودند با تسلیحات سنگینی راهی مرزهای جمهوری اسلامی شدند.

منافقین که تصور داشتند جمهوری اسلامی به دلیل پذیرفتن قطعنامه ضعیف شده است هدف خود را فتح تهران می‌دانستند اما غافل از اینکه رزمندگان کشور خصوصا رزمندگان همدانی به سلاح ایمان و غیرت مجهز هستند و ذره‌ای از خاک وطن را به هیچ‌کس نمی‌دهند.

فرمانده منافقین در این نبرد که عملیات مرصاد نام دارد، مسعود رجوی بود و در نهایت پس از چند روز درگیری، با تلفات سنگین و شکست منافقین به پایان رسید و شیرمردان کشورمان توانستند درس بزرگی به دشمنان ایران اسلامی بدهند.
براساس آمار حدود دو هزار نفر از منافقین در عملیات مرصاد به هلاکت رسیدند.

نقش پررنگ همدانی‌ها در عملیات مرصاد

سردار مهدی فرجی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به نقش بی‌بدیل رزمندگان همدانی در عملیات مرصاد، گفت: رزمندگان همدان در هشت سال دفاع مقدس نقش‌های بزرگی ایفا کردند و از نخستین روزهای آغاز جنگ تاریخ‌ساز بودند.

وی با بیان اینکه همدانی‌ها رویدادهای بزرگی را رقم زدند، افزود: اولین روزهای جنگ کسانی که جلوی دشمن در سر پل ذهاب ایستادند بچه‌های همدان به فرماندهی شهید همدانی بودند.

مشاور فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ادامه داد: بعداز آن‌که دشمن خبیث تصور کرد جمهوری اسلامی با پذیرش قطع‌نامه ضعیف شده است اقدام به تجهیز منافقین کرد تا بتواند به ایران اسلامی ضربه بزند اما رزمندگان دلیر همدان در آخرین روزهای دفاع مقدس جلوی بیش از ۳۰ تیپ چریکی منافقین ایستادند.

سردار فرجی با بیان اینکه منافقین وارد کشور شده بودند و نیروهای غیور ما از تنگه گردنه حسن آباد تا مرصاد را گرفتند تا سد آن‌ها شوند، تصریح کرد: رزمندگان با خارج کردن منافقین از مرز توانستند نقش خود را در تاریخ ماندگار کنند و امروز هیچکس نمی‌تواند این نقش را کمرنگ کند.

۱۲۲ همدانی در عملیات مرصاد به شهادت رسیدند

وی با اشاره به اینکه شاید در همدان کمتر به این موضوع پرداخته شده است، عنوان کرد: ۴۰۰ رزمنده از سراسر کشور در این عملیات غرورآفرین به شهادت رسیدند و ۱۲۲ نفر از شهدا، همدانی هستند.

مشاور فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان خاطرنشان کرد: شهید صیاد شیرازی و محسن رضایی نقش همدانی‌ها د‌ر عملیات مرصاد را به موقع و در بزنگاه می‌دانند و سردار شمخانی نیز که فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه بود، حضور فرزندان استان همدان مثل حاج میرزا سلگی، شهید مصباح و ملکی را پررنگ و بی‌بدیل می‌داند.

سردار فرجی با تاکید براینکه شهدای عملیات مرصاد در نبرد تن به تن و مستقیم با منافقین به شهادت رسیدند، عنوان کرد: صحنه نبرد در جنگ تن به تن با شهادت در بمباران خیلی متفاوت است و این نحوه جنگیدن را شاید در صحنه‌ی دیگر هشت سال دفاع مقدس ندیده باشیم.

وی با اشاره به نقش رزمندگان جوان به ویژه دانش‌جویان و دانش‌آموزان، گفت: در این میان نباید از نقش پررنگ خانواده‌ها گذشت، آن روز همه خانواده‌ها راضی بودند که عزیزان خود را راهی مناطق جنگی کنند چراکه همه یقین داشتند از صدام خائن‌تر، منافقین هستند که در برابر مردم کشور ایستادند.

مشاور فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: پایگاه هوایی شهید نوژه نیز در این عملیات نقش پررنگی داشت و در پیروزی رزمندگان بر منافقین تأثیر گذار بود.

اگر رزمندگان همدانی نبودند باید در کرمانشاه با منافقین می‌جنگیدیم

سیدعلی مساوات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه عملیات مرصاد در شرایطی بود که همه تصور می‌کردند جنگ پایان یافته است، گفت: در واقع عراق با نقض صریح قطعنامه ۵۹۸، به سمت اسلام آباد و جنوب پیش‌روی کرده بود.

رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس با بیان اینکه آن زمان رزمندگان لشکر ۳۲ انصارالحسین(ع) همدان در موقعیت شهید محمود شهبازی مستقر بودند، افزود: این موقعیت در کیلومتر ۳۵ جاده کرمانشاه به اسلام آباد و در تنگه چهارزبر بود.

وی ادامه داد: به دلیل تحرکات در جنوب، نیروهای مستقر لشکر انصارالحسین(ع) به ترتیب به جنوب منتقل می‌شدند، با توجه به کمبود وسایل نقلیه امکان رفتن همه نیروها با هم نبود و شاید امداد غیبی بود تا برخی از نیروها در غرب مستقر بمانند و جبهه غرب خالی از نیرو نشود.
مساوات با اشاره به اینکه در جبهه غرب منافقان به سمت مرزها حرکت کردند، عنوان کرد: با متوجه شدن این تحرکات نیروهای همدانی در منطقه آتش به اختار شدند، به محض دیدن منافقان همه شروع کردند به هدف قراردادن دشمن، منافقان حتی باورشان نمی‌شد این گونه غافلگیر شوند.

رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: ادوات و مهمات منافقین زیاد بود و از بهترین تجهیزات استفاده می‌کردند، شاید سلاح‌های ما نسبت به آن‌ها کم‌تر بود اما سلاح اصلی بچه‌ها ایمان و غیرتشان بود.

وی با بیان اینکه روز چهارم درگیری چند فروند هلیکوپتر که امیرسپهبد شهید صیاد شیرازی در آن بوده است، برای شناسایی به موقعیت آمدند، گفت: به محض آمدنشان تعداد زیادی از خودروهای منافقین را مرود هدف قرارداده و تلفات زیادی به آن‌ها زدند.

مساوات با اشاره به اینکه بعد از چندروز درگیری بالاخره دشمن با تلفات بسیار زیادی که داشت تصمیم به عقب‌نشینی گرفت، افزود: منافقین از ترس اینکه نیروهای ایران آن‌ها را دنبال نکنند همه پل‌های موجود را تخریب کردند و حتی جنازه‌های نیروهای خودشان را رها کردند.

رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این عملیات چهره واقعی منافقان را آشکار کرد و مردم به خوبی متوجه چهره خبیث آن‌ها شدند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر مقاومت لشکر ۳۲ انصارالحسین(ع) همدان نبود باید در کرمانشاه و همدان با منافقان می‌جنگیدیم.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220859
  • دیدگاه‌ها برای نقش پررنگ همدانی‌ها در نبرد تَن به تَن مرصاد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.