• امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
4
کارشناس مامایی تأکید کرد:

نقش پررنگ ماما در جوانی جمعیت

  • کد خبر : 215523
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
نقش پررنگ ماما در جوانی جمعیت
کارشناس مامایی با اشاره به اینکه شعار امسال روز ماما، «ماما سفیر سلامت و جوانی جمعیت» است، گفت: ماما وظیفه دارد با حفظ بارداری سالم که منجر به تولد سالم شود در حفظ جمعیت جامعه بکوشد و با تشویق مادران به فرزندآوری با آموزش صحیح و ارائه معایب تک‌فرزندی، انگیزه بارداری و فرزندآوری را در مادران بیشتر کند.

شهلا ضابطی در گفتگو با خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه جامعه مامایی با نقش محوری خود در تأمین سلامت بانوان و نوزادان اصلی‌ترین حلقه تأمین سلامت خانواده را تشکیل می‌دهند، گفت: در واقع بارداری شاهکار خلقت است که خداوند مادر را در خلق یک موجود زنده با خود شریک کرده لذا مادر مقدس است و همه جای دنیا به او احترام می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه مراقبت از مادر باردار و نوزادش برعهده ماما است، افزود: با مراقبت صحیح خطر به موقع تشخیص و مادر و نوزاد از خطرهای احتمالی نجات و به مراکز تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شود.

این کارشناس مامایی ادامه داد: ارتقاء سلامت مادران یکی از ارکان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است و تأمین سلامت مادران در واقع تأمین سلامت نسل‌های آینده محسوب می‌شود.

ضابطی با بیان اینکه اداره سلامت مادران استانداردهایی برای این خدمات تدوین کرده است، گفت: نقش ماما در این استاندارد‌ها به روشنی در مراقبت‌های سلامت مادران مشخص است که شامل مراقبت‌ در مراحل مختلفی است.

وی با اشاره به اینکه مراقبت‌های پیش از بارداری، تشخیص بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری، مراقبت‌های حین زایمان و بلافاصله بعداز آن و ارزیابی نوزاد و مراقبت از نوزاد از وظایف یک ماما است، افزود: حفظ حرمت، احترام و کرامت مادر در حین دریافت خدمات از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ماما خدمات را توام با احترام و حفظ ارزش‌های انسانی مادر ارائه می‌دهد.

این کارشناس مامایی خاطرنشان کرد: نقش ماما در مراقبت‌های بارداری از لحظه مثبت شدن بارداری آغاز می‌شود، هرچند مادر از قبل از بارداری باید همه مراقبت‌ها را دریافت کند تا آمادگی جسمی و روحی را برای بارداری داشته باشد.

ضابطی با بیان اینکه ملاقات‌های تعیین شده برای مادر تعریف شده که تا هفت ماهگی بارداری باید به صورت ماهانه به ماما مراجعه کند، گفت: از هفت تا هشت ماهگی بارداری هر دو هفته یکبار و ماه آخر بارداری نیز بخاطر حساسیت ویژه باید ملاقات به صورت هفتگی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در هر ملاقات خدماتی همچون ارزیابی و شرح حال مادر توسط ماما انجام می‌شود، تصریح کرد: بررسی سابقه بیماری‌ها و زایمان‌های قبلی مادر، محاسبه سن بارداری و تعیین تاریخ احتمالی زایمان، انجام آزمایش‌هایی برای چکاب بدن مادر، تجویز مکمل و اسید فولیک و بررسی شاخص توده بدنی مادر برای افزایش وزن انجام می‌شود.

این کارشناس مامایی ادامه داد: هرچه ماه‌های بارداری بیشتر شود بررسی صدای قلب جنین و حرکات جنین در هر ملاقات در کنار بررسی فشار خون، وزن و وضعیت جسمانی مادر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ضابطی با اشاره به اینکه در هر مرحله عوامل خطری که ممکن است وجود داشته باشد شناسایی می‌شود، افزود: آموزش علائم خطر به مادر داده می‌شود و در صورت وجود خطر، مادر توسط ماما برای حفظ سلامت بارداری به مراجع تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شود.

ماما، حامی روحی و روانی مادر باردار

وی با بیان اینکه واکسیناسیون مادر و گروه خونی که اگر منفی باشد باید آمپول روگام استفاده کند توسط ماما یادآوری می‌شود، گفت: ماما وظیفه حمایت روحی و روانی مادر و یادآوری تغذیه مفید در بارداری را دارد و در کنار این‌ها به شنیدن ترس‌ها و نگرانی‌های مادر می‌پردازد.

این کارشناس مامایی خاطرنشان کرد: بر اساس تخصصی که ماما دارد در کنار مادر باردار خواهد بود تا مراقبت معمول بارداری و حمایت روحی و روانی را با فرصت زیادی که دارد به عمل آورد.

ضابطی با اشاره به اینکه آگاهی مادر در مورد توانایی‌های بدن خود برای انجام زایمان طبیعی کمک می‌کند تا بر درد و ترس و نگرانی‌های خود غلبه کند، تصریح کرد: بسیاری از علل درد زیاد هنگام زایمان به استرس مادر مربوط می‌شود چون تعادل هورمون‌های بدن که در حین بارداری به او کمک می‌کند تا زایمان آرام و امنی داشته باشد را برهم می‌زند.

وی با تأکید براینکه ماما کمک زیادی به رفع استرس مادر می‌کند، گفت: در کلاس‌های مراقبت و بارداری، مهارت جلوگیری از استرس به مادران آموزش داده می‌شود و افرادی که آموزش ندیدند زایمانی با خاطره‌ای از دردهای شدید خواهند داشت.

کلاس‌های آموزشی در دوران بارداری رایگان است

این کارشناس مامایی ادامه داد: کلاس‌های آموزشی در دوران بارداری به صورت رایگان توسط ماماهای با تجربه در مراکز بهداشتی و درمانی آموزش داده می‌شود و مادران می‌توانند از هفته بیستم بارداری در کلاس‌ها حضور داشته باشند.

ضابطی با بیان اینکه در کنار تمرینات کششی، تغذیه در بارداری، تحریک حواس جنین و آموزش علائم هشدار در بارداری و علائم زایمان در کلاس‌ها آموزش داده می‌شود، افزود: مراقبت از نوزاد و تمام نکاتی که لازم است مادر بداند تا شیردهی موفق داشته باشد و حتی بعداز زایمان از خودش مراقبت کند از دیگر موارد آموزشی در کلاس‌های بارداری است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز ماما، «ماما سفیر سلامت و جوانی جمعیت» است، تصریح کرد: فرزندآوری با توجه شاغل بودن نسل جدید و وضعیت زندگی و اجتماعی کمی کمرنگ شده و ما باید به این موضوع توجه کنیم که هر جامعه یک پنجره جمعیتی دارد که اگر آن پنجره بسته شود و جمعیت به سمت سالمندی بروند، مشکلات زیادی جامعه را دچار چالش می‌کند.

این کارشناس مامایی عنوان کرد: ماما وظیفه دارد با حفظ بارداری سالم که منجر به تولد سالم شود در حفظ جمعیت جامعه بکوشد و با تشویق مادران به فرزندآوری با آموزش صحیح و ارائه معایب تک‌فرزندی، انگیزه بارداری و فرزندآوری را در مادران بیشتر کند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215523
  • دیدگاه‌ها برای نقش پررنگ ماما در جوانی جمعیت بسته هستند

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.