• امروز : دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 28 October - 2024
0
مشکلی که همچنان پا برجاست؛

نبود صنایع تبدیلی در قطب تولید سیب استان

  • کد خبر : 226494
  • 07 آبان 1403 - 8:23
نبود صنایع تبدیلی در قطب تولید سیب استان
باغداران نهاوندی به‌عنوان قطب تولید سیب استان همدان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و کارخانه‌های فرآوری همچنان درگیر خام‌فروشی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری «عصر همدان»، شهرستان نهاوند به‌عنوان قطب تولید محصولات زراعی و باغی استان همدان سالانه هزاران تن انواع محصولات را راهی بازار مصرف استان و کشور می‌کند.

باغداران نهاوندی باوجود همه زحمات یک‌ساله اما آن‌چنان که باید از سود محصول تولیدی خود بهره‌مند نمی‌شوند.

عمده سود محصولات باغی نهاوند نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود و با خارج شدن محصولات از این شهرستان، کشاورزان نیز سود کمی از دسترنج سالانه خود می‌برند.

هزینه‌های فراوان برداشت محصولات و نبود کارخانه‌ها و کارگاه‌های فراوری به‌عنوان معضل اصلی کشاورزان و باغداران نهاوند است که متأسفانه هنوز حل‌نشده است.

در کنار محصولات زراعی کشاورزان نهاوندی محصولات باغی این شهرستان نیز با داشتن بهترین کیفیت در استان زبان‌زد هستند که نیاز است برای سودآوری این محصولات چاره‌ای اندیشیده شود.

در میان میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه نهاوند ولی سیب این شهرستان چیز دیگری است و کیفیتی کم‌نظیر دارد که برای شیرینی کام کشاورزان نیاز به صنایع تبدیلی در این شهرستان به‌شدت احساس می‌شود.

سود اصلی نصیب واسطه می‌شود

علی زمانیان یکی از باغداران نهاوندی است که کمبود سردخانه‌ها را یکی از مشکلات باغداران عنوان کرد و گفت: نهاوند میوه زیاد دارد ولی متأسفانه صنایع تولیدی و فراوری ندارد و سردخانه هم جوابگوی نیاز ما نیست و به همین دلیل و سود زیادی نصیب ما نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر کارخانه‌ای باشد که محصول ما را بخرد خوب است ولی الآن هرچه زحمت می‌کشیم هزینه می‌شود و این‌یک مشکل بزرگ است.
زمانیان افزود: از مسئولان درخواست داریم این معضل را حل کنند تا بااین‌همه تولید میوه و به‌خصوص سیب، کارخانه‌ای مانند کمپوت سازی یا آبمیوه گیری یا میوه خشک‌کنی در این شهرستان ایجاد شود.

وی بیان کرد: معمولاً محصول را برای میدان بار می‌فرستیم چون امکاناتی نداریم که نگهداری کنیم و باید ارزان بفروشیم و واقعاً هزینه تهیه سبد و کارگر و حمل‌ونقل بسیار بالا است و این‌ها به‌غیراز هزینه‌های طول سال مانند سم و کود و هرس و آبیاری است.

این کشاورز نهاوندی گفت: باوجوداین همه زحمت انتظار داریم هم قیمت محصول خوب باشد و هم حمایت لازم از ما بشود چون الآن زحمت اصلی را ما می‌کشیم ولی سود نصیب واسطه‌ها می‌شود.

 

نهاوند قطب تولید سیب استان
توکل آبشناس رئیس جهاد کشاورزی نهاوند در گفتگو با خبرنگار حوزه کشاورزی پایگاه خبری «عصر همدان» گفت: باغداران نهاوندی امسال بیشترین و مرغوب‌ترین سیب درختی استان را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: علاوه بر مصرف شهرستان، سیب تازه نهاوند به دیگر مناطق کشور منتقل می‌شود و به مصرف می‌رسد و بخشی هم در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: در این شهرستان حدود ۱۴ هزار هکتار انواع باغ میوه وجود دارد که پنج هزار هکتار از این باغ‌ها مخصوص سیب درختی است.

وی بیان کرد: بیشترین سیب تولیدی شهرستان شامل قرمز و زرد است و امسال پیش‌بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن انواع سیب راداریم.

آبشناس گفت: حدود ۷۰ درصد سیب پاییزه استان همدان توسط کشاورزان نهاوندی تولید می‌شود.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری اظهار داشت: نیاز شهرستان این‌گونه کارگاه‌ها و کارخانه‌ها است و حمایت‌هایی هم از این عزیزان انجام می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: برای سرمایه‌گذاران دردادن پروانه تأسیس و در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی و هر کمکی که بتوانیم انجام می‌دهیم.

 

قیمت پایین برای کشاورز و بالا برای مردم

علی‌جعفر سهرابی دیگر باغدار بخش مرکزی نهاوند است که از قیمت پایین گلایه دارد و می‌گوید: اگر این روزها به نهاوند سفر کنید در مناطق مختلف عده‌ای را می‌بینید که در کنار جاده مشغول خرید سیب هستند.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل گران بودن هزینه‌های برداشت برخی از باغداران ترجیح می‌دهند که محصول را بتکانند و به‌صورت گونی بفروشند.

این کشاورز نهاوندی افزود: این سیب‌ها که دچار له‌شدگی و زدگی می‌شوند با کامیون به‌صورت روزانه به کارخانه‌های کمپوت‌سازی و آبمیوه گیری در استان‌های دیگر منتقل می‌شوند.
سهرابی می‌گوید: ببینید اوضاع باغداران چطور است که سیب باکیفیت را در گونی و باقیمت هر کیلو چهار هزار تومان می‌فروشند.

وی عنوان می‌کند: واقعاً اینجا است که مسئولان باید از کشاورزان حمایت کنند چون همین میوه را از مغازه بخواهی بخری کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان باید بپرداخت کنی ولی با کمترین قیمت از دست کشاورز می‌رود.

این کشاورز نهاوندی ادامه می‌دهد: اگر در شهرستان که بیشترین سیب را دارد کارخانه‌ای یا کارگاهی باشد باعث افزایش قیمت خرید از کشاورزان می‌شود و باقیمتی کمتر به دست مردم می‌رسد.

وی در پایان می‌گوید: الآن سود اصلی را دلال و واسطه کسب می‌کند و کشاورز و مردم دراین‌بین ضرر می‌کنند چون هم قیمت برای کشاورز پایین است و هم به دست مروم گران می‌رسد که امیدواریم مسئولان فکری بکنند.

 

صنایع تبدیلی نیاز شهرستان

نبود صنایع تبدیلی، خام فروشی، قیمت بالای نهاده‌ها و سموم، هزینه‌های بالای داشت و برداشت و حمل‌ونقل ازجمله مشکلات باغداران نهاوندی است که هرساله با ن دسته و پنجه نرم می‌کنند.

باغدارانی که زحمت یک‌ساله خود را که با هزینه‌های زیاد و با سختی پرورش داده‌اند انتظار دارند مسئولان برای حل مشکل آن‌ها فکر و اقدامی بکنند.
چرا در نهاوند که قطب تولید کشاورزی استان است هیچ کارخانه تولید و فراوری محصولات کشاورزی و به‌خصوص محصولات باغی وجود ندارد و کشاورزان مجبورند دسترنج یک‌ساله خود را باقیمت پایین بفروشند.

وقت آن رسیده که با دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی یا حتی بخش دولتی با احداث یک کارخانه فراوری انواع میوه از خروج سالانه هزاران تن میوه مرغوب از شهرستان جلوگیری شود.
باغداران این شهرستان امیدوارند با ایجاد کارخانه و صنایع فرآوری و تبدیلی سود بیشتری نصیبشان شود و از مسئولان درخواست دعوت از سرمایه‌گذاران و پاسخ به این مطالبه بر حق را دارند.

امیدواریم مسئولان برای حل این مشکل فکری کنند و این مطالبه چندین ساله کشاورزان نهاوندی را بشوند و اقدامی انجام دهند.

 

انتهای خبر/ س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=226494

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

2 × یک =