• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
0
ملایری‌ها آماده پذیرایی از زائران کوی عشق؛

موکب قدمگاه ورود به کربلاست

  • کد خبر : 221692
  • 21 مرداد 1403 - 11:58
موکب قدمگاه ورود به کربلاست
شهرستان ملایر از دیرباز در مسیر زائران شهر عشق کربلا قرار داشته است و بزرگان این دیار از گذشته تاکنون در خدمت به زائران زبانزد بوده‌اند و نمونه آن در وقف‌نامه میرزا محمد سیف‌الدوله دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ ماه محرم که تمام می‌شود تپش دل‌های عاشقان اباعبدالله(ع) تغییر می‌کند و فکر و ذهن همه به یک سمت معطوف می‌شود.

نوای لب‌ها در این روزها فقط یک جمله می‌شود و عاشقان آن را دائم با خود زمزمه می‌کنند؛ «قدم، قدم با یه علم ایشالا اربعین میرم سمت حرم…»

مسیر اربعین، زیارت امام حسین(ع) و پیاده‌روی از نجف تا کربلا، شور و عشقی بی‌نظیر در دل‌های مردم ایجاد می‌کند که ماه صفر همه ساله میلیون‌ها عاشق از نقاط مختلف ایران اسلامی راهی آن می‌شوند.

شوق و حرارت زیارت کربلا از زیبایی‌های بی‌نظیر این سفر عشق است و در کنار آن خدمت به زائران جلوه بی‌مانند دیگری است که نمونه آن در هیچ کجا دیده نمی‌شود.

موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در مسیر زائران اربعین یک‌به‌یک برپا می‌شوند به شوروشوق خدمت به مسافران سرزمین عشق صحنه‌هایی جاودانه را رقم می‌زند.

زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان همه دست در دست یکدیگر داده و با برپایی موکب‌ها در شهرها و روستاهای مختلف عاشقانه خدمت می‌کنند و خاک‌پای زائران را طوطیای چشمان خود می‌کنند.

خدمت به زائران اربعین و برپایی موکب‌ها سنت زیبا و ماندگاری است که سال‌های سال از آن می‌گذرد و عاشقان اباعبدالله برای خدمت از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کنند.

شهرستان ملایر از دیرباز در مسیر زائران شهر عشق کربلا قرار داشته است و بزرگان این دیار از گذشته تا کنون در خدمت به زائران زبانزد بود اند و نمونه آن در وقف‌نامه میرزامحمد سیف‌الدوله دیده می‌شود.

در سال‌های اخیر و پس از اینکه موج جدیدی از زیارت اربعین در بین ایرانیان شکل گرفت هر ساله شاهد خدمات بی‌نظیر مردم ملایر در موکب‌های اربعین به زائران این سفر معنوی هستیم و هر سال شاهد افزایش خدمات مردمی هستیم.

* خدمات‌دهی به زائران اربعین در ۳۳ نقطه ملایر

مسئول ستاد مردمی اربعین ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت ستاد مردمی اربعین اظهار کرد: ۱۵ موکب و ۱۸ ایستگاه صلواتی در ایام پیاده‌روی اربعین به زائران در ملایر خدمت می‌کنند.

علیرضا باقری با بیان اینکه اولین ایستگاه خدمات‌دهی به زائران اربعین از روستای پری آغاز می‌شود، عنوان کرد: بیشتر موکب‌های پذیرایی در روستاهای شهرستان قرار دارند.

وی عنوان کرد: آخرین ایستگاه خدمات‌دهی مردم شهرستان ملایر در مسیر ملایر به نهاوند در روستای آورزمان و در مسیر ملایر به بروجرد در روستای انوج قرار دارد.

با بیان اینکه هر ۵ کیلومتر یک ایستگاه صلواتی در شهرستان ملایر فعال است عنوان کرد در ایام پذیرایی از زائران اربعین ۲ موکب شهری نیز در شهرستان فعالیت می‌کند.

* فعالیت شبانه‌روزی ۱۲ ایستگاه در ملایر

مسئول ستاد مردمی اربعین ملایر عنوان کرد: ۱۲ ایستگاه صلواتی خدمات‌دهی به زائران اربعین در شهرستان به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند.

وی با اشاره به مهم‌ترین خدمات به زائران اربعین در موکب‌ها در ملایر عنوان کرد: اطعام، اسکان، خدمات فنی، امور فرهنگی، نماز جماعت، استحمام و امور رفاهی از جمله خدمات در موکب‌های ملایر است.

باقری با بیان اینکه خدمت‌دهی به زائران اربعین در شهرستان ملایر در مسیر رفت‌وبرگشت انجام نمی‌شود، تصریح کرد: موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی به‌صورت مردمی و خودگردان توسط هیئت‌امنا فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: از ابتدای سال چندین جلسه ستادی شهرستانی و یک جلسه استانی برگزار شده است و ملایری‌ها آماده پذیرایی از زائران کوی عشق هستند.

مسئول ستاد مردمی اربعین ملایر با اشاره به ثبت محل فعالیت‌های موکب‌های اربعین شهرستان ملایر در اپلیکیشن‌های بلد و نشان عنوان کرد: هر ایستگاه روزانه به طور متوسط ۵ هزار نفر خدمات ارائه می‌کند.

* فعالیت موکب ملایری‌ها در شهر کربلا

وی با زمان فعالیت موکب‌های اربعین در شهرستان ملایر اشاره کرد و افزود: خدمات موکب‌های شهرستان از ۱۰ روز قبل از اربعین آغاز و تا ۲ روز بعد از اربعین ادامه دارد.

باقری به فعالیت موکب بقیه الله ملایر در شهر کربلا اشاره کرد و گفت: این موکب در دومین سال فعالیت به همت مردم شهرستان ملایر روبروی اداره برق شهر کربلا فعالیت و روزانه تا هزار نفر خدمات‌دهی می‌کند.

وی بیان کرد: در هر موکب نزدیک به ۴۰ تا ۱۲۰ نفر خادم فعالیت دارند که متشکل از اهالی خیرین و معتمدین آن محل است.

فعالیت ۳۹۰ خادم در موکب فاطمه الزهرا ملایر

مسئول موکب فاطمه الزهرا ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: موکب فاطمه الزهرا ملایر یکی از قدیمی‌ترین موکب‌های شهرستان است.

حمید زمانی افزود: به همت خیرین و عاشقان اباعبدالله این موکب از ۵ صفر فعالیت خود را در بهشت هاجر ملایر آغاز می‌کند و خدمات این موکب ۱۸ روز ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته موکب فاطمه الزهرا ملایر عنوان کرد: اسکان، اطعام، خدمات فرهنگی، تبلیغ فرزندآوری و عفاف و حجاب، نماز جماعت، زیارت نیابی شهدا، خدمات فنی، هلال‌احمر و درمانگاه از جمله خدمات این موکب است.

مسئول موکب فاطمه الزهرا ملایر با اشاره به فعالیت ۳۹۰ خادم در این موکب عنوان کرد: سال گذشته به بیش از ۷۵ هزار نفر خدمات‌دهی شد.

وی با بیان اینکه تمام هزینه‌های موکب توسط خیرین و هیئت‌امنای انجام می‌شود، تصریح کرد: امسال خدمات جدید به این موکب از جمله غرفه واکس، رخت‌شورخانه و خیاط‌خانه اضافه شده است.

* حس و حال خدمت در موکب ایام اربعین وصف‌ناشدنی است

یکی از خادمان موکب‌های ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به حس حال خدمت به زائران اربعین عنوان کرد: حس و حال خدمت در موکب ایام اربعین وصف‌ناشدنی است.

امیر فرمایی بیان کرد: هنگامی مشغول آماده‌کردن چای و غذا و میان‌وعده‌ای تا موقع توزیع و جمع‌آوری ظروف و شستن دیگ‌ها لحظات عاشقی است.

وی عنوان کرد: درست که از قافله اربعین جامانده‌ای اما خودت را در بین زائران سیدالشهدا می‌بینی که دارند قدم‌به‌قدم به کربلا نزدیک می‌شوند صدای نوحه‌های اربعینی که از باندهای موکب پخش می‌شود اصلاً فرصت فکرکردن به خادم را نمی‌دهد که چرا جامانده‌ام.

خادم موکب فاطمه الزهرا ملایر گفت: هنگامی زائران خسته قدم به موکب می‌گذارند برای استراحتی کوتاه یاد کاروان عاشورائیان می‌افتی که راه طولانی شام تا کربلا را طی کردند و تازه حال دل کربلائی می‌شود.

وی گفت: حین پذیرایی از زوار درون‌دلت روضه‌خوانی شروع می‌شود و دست خودت نیست اشک‌هایت به گونه جاری می‌شوند.

فرمایی اشک هر خادم بغض آرزویی دانست که ای‌کاش کربلا بودم تا از کاروان خسته کربلا که از شام آمده بود با جام آبی خنک پذیرایی می‌کردم.

وی گفت: در موکبی که بنام نامی خانم فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها مزین است هر قدمی که برمی‌داری گویی که خانم تشکر می‌کند که به زائران قبر فرزندش خدمت می‌کنی.

خادم موکب فاطمه الزهرا ملایر افزود: موکب قدمگاه ورود به کربلاست و خادمی در موکب حکم نوکری ارباب را دارد و لحظه‌لحظه خدمت در موکب وقتی که به عشق ارباب باشد لحظه‌های بهشتی است که تو را از دنیا و مافی‌ها جداکردن و به وادی عشقت کشانده است.

محمد گل محمدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=221692
  • دیدگاه‌ها برای موکب قدمگاه ورود به کربلاست بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.