• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

موکب‌داری، رقابتی آمیخته با عشق برای خدمتگزاری

  • کد خبر : 220514
  • 30 تیر 1403 - 6:54
موکب‌داری، رقابتی آمیخته با عشق برای خدمتگزاری
موکب‌داری، سنّتی که از متن عواطف و عشق شیعه جوشیده، رقابتی آمیخته با عشق برای خدمتگزاری میهمانان حسین‌ علیه‌السلام، که حتی مادیّت و تبلیغات غربی‌ها هم نتوانسته با آن مقابله کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ ایستگاه صلواتی یادگار دفاع مقدس و موکب زنده کننده خاطرات مسیر پیاده‌روی اربعین، این در دو اسم و یک معنا هستند.

قرن‌ها از واقعه کربلا در روز عاشورا می‌گذرد ولی نه‌تنها ذره‌ّای از حرارت این داغ در قلوب مومنین کم نشده بلکه هر سال و هرروز بر حرارت و شور این عزاداری‌ها افزوده می‌شود.

جالب‌تر اینکه نو به نو خلاقیت عزاداران که ریشه در نیّت پاک و خالص‌‌شان دارد باعث ایجاد جذابیّت و تنوع در قالب شرع می‌شود.

موکب یا ایستگاه صلواتی هم یکی از آن ایده‌های خلّاق و خداپسندانه است که در قالب خیمه‌ها و چادر‌، محلی‌ برای پخش نذورات مردم عزادار به حب‌ّ سیدالشهدا و برای رضای خدا می‌باشد.

چند سالی‌ست با رونق گرفتن پیاده‌روی اربعین، حضور پرشور مردم عزیز و غیرتمند ایران در این قیام‌‌الله و همایش پرشور زائرین اربعین پس از بازگشت با خرده روایت‌های جذاب و جالب از پذیرایی سخاوتمندانه مردم امام‌حسینی عراق‌، دوست دارند همان صحنه‌های زیبا را دوباره در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در ایران بازسازی کنند چرا که همین امر باعث رونق دو چندان این رسم و مدل زیبای عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت عشق، اباعبدالله الحسین علیه‌السلام گردیده است.

عشاق‌الحسین هر سال از ماه‌ها قبل از ایام محرم با هر وسعت مالی در تکاپو برای احیاء این فریضه الهی و ایام‌الله محرم هستند و هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی این اقدامات مقدّس را بگیرد، مشکلاتی مانند کمبود وقت و همچنین مشکلات مالی و هر چه این مشکلات بیشتر و بزرگتر، عزم عزاداران حسینی جزم‌تر و آنها در انجام آن مصمم‌تر می‌کند.

نبرد اراده‌ها را به منصه ظهور گذاشته و جبهه حق در مقابل جبهه شیطان از هر زمان دیگری قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

موکب‌‌داری که حدوداً ۲۰ سال است در حال فعّالیت در هیئت حسینی که متبرک است به نام حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام است از حال و هوای روزهایی می‌گوید که هر سال قبل از شروع ایام محرم چگونه در محلّه‌ای فقیر‌نشین تعداد زیادی از افراد محلّه خالصانه هر چه در توان دارند را در اختیار جلسه سیدالشهدا قرار می‌دهند.

عدّه‌ای که تمکّن مالی بیشتری دارند به هیئت و موکب کمک مالی می‌کنند و عدّه‌ای دیگر سعی می‌کنند تمام کارهای خود را جمع و جور کرده، از مشغله‌های روزمرّه خود بکاهند و تمام وقت خود را برای برپایی و احیاء عزای امام حسین علیه‌السلام صرف کنند.

معجزات و کرامات هر سال که هیچ‌گاه از آن بی‌بهره نبوده‌اند و نخواهند بود، دیگر به امری عادی برای پیرغلامان تبدیل شده است.

محمد مولائی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اظهار کرد: چه معجزه‌ای از این بالاتر که وقتی پرچم موکب افراشته می‌شود دیگر نمی‌دانیم خرج جلسه از کجا فراهم می‌شود و هر چه به پایان دهه محرم نزدیک می‌شویم دیگر ترس از خرج کردن پول و حتی خرید نسیه در بین خادمین کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: با دیدن این کرامات، ایمانمان به این جمله که یادگار قدیمی‌هاست بیشتر می‌شود که «خرج جلسه آقا، خودش جور می‌شود».

موکب‌دار هیئت حضرت ابالفضل‌العباس علیه‌السلام از روزی گفت که کشاورزی ۱۴ گونی سیب زمینی به هیئت کمک کرده و تصمیم گرفته بودند لقمه نذری در موکب بین عزاداران پخش کنند.

مولائی در ادامه گفت: پولی برای تهیه روغن و نان و دیگر مخلفات نداشتیم، اما با کمال تعجب در کمتر از یک ساعت متوجه شدیم که همه چیز آماده تهیه لقمه است.

وی بیان کرد: یک روز ۱۲۰۰ لقمه سیب زمینی سرخ و روز دیگر ۲۳۰۰ لقمه الویه و روز دیگر همین تعداد و شاید بیشتر لقمه سیب زمینی آب‌پزه آماده پخش شد.

این موکب‌دار از انگیزه‌اش برای خادمی جز خلوص و عشق به امام حسین‌ علیه‌السلام، چیزی نگفت و در پایان بیان کرد: من زندگیم را با عشق به حسین علیه‌السلام آمیخته‌ام. دو کودک دارم و آنها را در هر شرایطی، سختی راه، گرما و حتی بی‌پولی به سفر اربعین می‌برم تا با پوست و گوشتشان عشق به حسین را بیاموزند، عشق به حسین علیه‌السلام، بزرگترین هدیه من پدر، به فرزندانم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ موکب‌داران هیئت‌های حسینی در این دوره سررشته‌داران نهضتی معنوی بوده که دنیای امروز به شدت نیازمند آن است، در این هیاهوی مادیّات و تبلیغات فراوانی که حول آن صورت می‌گیرد، موکب‌داران هیئت‌های حسینی راه جدیدی را به بشر نشان داده که در آن انسان به«آسایش» روحی و روانی می‌رسد.

اما این پیام معنوی، سکولار نبوده و به تعبیر مقام معظم رهبری عشقی مجنونانه نیست بلکه همراه با بصیرت و ترکیبی از عقل و عاطفه است و در واقع یک سنّت معنوی متمایز از سنن معنوی ادیان و مذاهب دیگر اسلامی است.

انتهای خبر/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220514
  • دیدگاه‌ها برای موکب‌داری، رقابتی آمیخته با عشق برای خدمتگزاری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.