• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
3
یادداشت؛

مسئولان هنوز صدای آژیر خطر معضلات اجتماعی را نشنیدند!

  • کد خبر : 223149
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
مسئولان هنوز صدای آژیر خطر معضلات اجتماعی را نشنیدند!
قطعاً با بیان سربسته مشکلات، مشکلی حل نمی‌شود، آژیر خطر معضلات اجتماعی در استان همدان خیلی وقت است به صدا درآمده اما به نظر می‌رسد هنوز مسئولان ذیربط جز تعدادی محدود، صدای این آژیر خطر را نشنیدند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» مدتی است که اخبار تلخ اجتماعی از خودکشی گرفته تا کشف خانه‌های فساد در همدان به چشم می‌خورد.

هرچند برای آنکه بفهمیم وضعیت مشکلات اجتماعی در همدان در چه حالی است خیلی نیاز به خواندن اخبار ندارد و کافیست فقط چند روزی در بین مردم و مکان‌های عمومی حضور پیدا کنیم تا از معضلات اجتماعی آگاه شویم.

وضعیت به حدی جدی شده که نماینده ولی‌فقیه در استان همدان نیز در جلسه شورای فرهنگی نسبت به اینکه بودجه‌های آسیب‌های اجتماعی کجا هزینه شده و چرا مصوبات شورای فرهنگ عمومی اجرا نمی‌شوند انتقاد کردند و شخصاً به دلیل عدم کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان از مردم عذرخواهی کردند.

طبق قانون، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان‌ همدان شامل امام جمعه مرکز استان به عنوان رئیس شورا، استاندار به عنوان نایب رئیس شورا، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان، مدیر کل سازمان صدا و سیمای مرکز استان، یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان به انتخاب مجمع نمایندگان استان، یک نفر از رؤسای دانشگاه‌های مرکز استان به انتخاب مجمع رؤسای دانشگاه‌های مرکزاستان، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان، مدیر کل اطلاعات استان، مدیر کل تربیت بدنی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، شهردار مرکز استان، فرمانده نیروی انتظامی مرکز استان، فرمانده نیروی مقاومت بسیج مرکز استان، رئیس جهاد دانشگاهی مرکز استان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، رئیس کل دادگستری استان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، یک نفر از رؤسای نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان به انتخاب مجمع، نهاد نمایندگی استان، مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان، مسئول دفتر رسیدگی به امور مساجد استان، یک نفر از ائمه جماعات فعال به پیشنهاد امام جمعه، یک نفر از ارباب جراید استان به پیشنهاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سه نفر از شخصیت‌های معتبر فرهنگی و هنری استان (حداقل یک نفر از خواهران) هستند که همگی باید برای اجرای مصوبات و اهداف شورا تلاش کنند تا کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

اما سوال مهم این است که آیا واقعاً در چندسال گذشته اقدامات مؤثری از سوی این شورا به چشم خورده است یا خیر؟ آیا همه این افراد به وظایف خود عمل کردند و یا اینکه در زمان پاسخگویی فقط کم‌کاری خود را بر گردن دیگر اعضا انداختند؟

باید توجه داشته باشیم که اگر نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در جلسه علنی بابت هموار نشدن مشکلات اجتماعی استان عذرخواهی می‌کنند بخاطر کم‌کاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان است که فقط عادت به دادن آمارهای ریز و درشت کردند وگرنه عذرخواهی اصلی بر گردن مسئولی است که برای کاهش اعتیاد، خودکشی و سایر معضلات اجتماعی، عملکرد ثمربخشی نداشته است.

چرا در مناطق حاشیه شهر مواد مخدر جلوی چشم همگان به راحتی به فروش می‌رسد اما اقدامی برای جمع‌آوری عرضه‌کنندگان مواد مخدر نیست؟ چرا دختران و پسران ۱۳ ساله در پارک‌ها به راحتی سیگار می‌کشند و اقدامی برای آگاهی آن‌ها نشده؟ چرا با اینکه همه می‌گویند همدان مشهور شادی است اما شاهد برنامه‌های مناسب شاد اجتماعی و فرهنگی نیستیم؟ چرا وقتی دختر نوجوانی می‌خواهد خودکشی کند مردم و جامعه به جای جلوگیری از خودکشی او، شروع به تشویق او می‌کنند؟ و هزاران سوال و چراهای دیگر که در اذهان وجود دارد و مسئولی برای پاسخگویی آن‌ها در جامعه حاضر نمی‌شود!

شاید عده‌ای با خواندن این مطلب بگویند منفی‌بافی و سیاه‌نمایی نکنید، وضعیت استان اینقدر‌ها هم وخیم نیست اما باید حقیقت را گفت، با بیان سربسته مشکلات، مشکلی حل نمی‌شود؛ آژیر خطر معضلات اجتماعی در استان همدان خیلی وقت است به صدا درآمده اما به نظر می‌رسد هنوز مسئولان ذیربط جز تعدادی محدود، صدای این آژیر خطر را نشنیدند!

باید انتقاد از همه مسئولانی که نسبت به اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان موظف هستند اما در حالی که تعهد به اجرا داشتند، نبود بودجه را بهانه کردند و هیچ مصوبه‌ای را اجرا نکردند توسط همه رسانه‌ها آغاز شود تا شاهد تحول در وضعیت کنونی باشیم.

روشنگری شود که واقعاً اگر بودجه برای اجرای مصوبات نبوده، پس بودجه‌ها کجا هزینه شده است؟

زینب سعیدی
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223149
  • دیدگاه‌ها برای مسئولان هنوز صدای آژیر خطر معضلات اجتماعی را نشنیدند! بسته هستند

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.