به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» در هفتههای اخیر، مسافران همدانی که قصد سفر به مقصد زیارتی مشهد را داشتند با چالشهای جدی برای تهیه بلیت قطار مواجه شدند.
افزایش حدود ۴۰۰ هزار تومانی قیمت بلیط قطار همدان به مشهد و مشکل عدم دسترسی به بلیت قطار چالشی است که مردم همدان نسبت به آن گلایه دارند.
ظرفیت ۷۰۰ صندلی قطار به سرعت و در همان دقایق ابتدایی پُر شد، این درحالی است که بررسیها نشان میدهد شرایط برای رزرو بلیت تا یک ماه آینده امکان ندارد اما آژانسهای مسافرتی بلیت را با قیمتی بیشتر و یا به همراه رزرو هتل به فروش میرسانند.
این مسئله اولین بار نیست که رخ میدهد، خصوصاً در زمانهایی که تقاضا برای سفر به مشهد مقدس بیشتر است مشکلات فراوانی برای مسافران ایجاد میکند در نتیجه باید دید نهادهای نظارتی وظیفه خود را بر نحوه فروش بلیت به درستی ایفا میکنند تا مردم دچار مشکل نشوند یا خیر؟
راهآهن همدان وظیفه نظارت بر فروش بلیط ندارد
سید سعید ابراهیمنژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه آژانسهای مسافرتی و یا افراد میتوانند هنگام بازگشایی سایت بلیت مورد نیاز خود را خریداری کنند، گفت: وظیفه نظارت بر نحوه فروش بلیت بر عهده راهآهن همدان نیست.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر فروش بلیت وظیفه دستگاههای ذیربط در تهران است، افزود: حتی افزایش قیمت بلیت قطار نیز براساس مصوبه انجام شده است و ما دخالتی در آن نداشتیم.
نحوه فروش بلیط قطار صحیح نیست
عباس صوفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه شرکت راهآهن باید نسبت به وضعیت خرید و فروش بلیت قطار نظارت و کنترل داشته باشد، گفت: در صحبتهایی که با مدیرعامل شرکت راهآهن و معاون برنامهریزی شرکت راهآهن داشتهام تأکید کردهام که نحوه فروش بلیت و نظارت بر آن صحیح نیست.
وی با اشاره به اینکه شرکت راهآهن با توجه به درخواستی که برایشان ارسال کرده است موظف به بررسی وضعیت فروش بلیت قطار شده است، افزود: قرار است اعلام کنند که چند درصد از مردم توانستند به صورت مستقیم بلیت را از سامانه و چند درصد از آژانسهای مسافرتی خریداری کنند و من منتظر هستم تا نتیجه این بررسیها طبق آمار اعلام شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر استقبال از قطار زیاد است و ما تنها یک قطار داریم، سکوی دوم راهآهن تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تلاش کنیم که سریعتر به اتمام برسد میتوانیم یک قطار دیگر اضافه کنیم تا دسترسی مردم به راهآهن بیشتر و راحتتر شود.
صوفی با بیان اینکه جلساتی با مسئولان کشوری داشتهایم که اگر بشود طول زمان سفر همدان به تهران را کمتر و سرعت قطار بیشتر شود، تصریح کرد: با این اقدام سفر همدان_تهران در طول روز دوبار انجام میشود.
افزایش دو مرتبه قیمت بلیط قطار در سال محل سوال است
وی با اشاره در پاسخ به اینکه افزایش قیمت بلیت بر چه اساس بوده است، گفت: این افزایش قیمت هم محل سوال است که چرا در طول سال قیمت بلیت قطار دو مرتبه افزایش پیدا کرده است؟
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت از سوی شرکت راهآهن انجام شده است و میگویند با مجوز بوده که البته پیگیر این موضوع نیز هستیم.
عدم پاسخگویی معاون عمرانی استاندار همدان
در ادامه نیز به سراغ معاون عمرانی استاندار همدان رفتیم تا گفتگویی با وی درخصوص نابسامانی وضعیت فروش بلیت قطار داشته باشیم که البته با وجود تماسهای مکرر حاضر به پاسخگویی نشد.
مسئولان راهآهن صدای مسافران همدانی را میشنوند؟
افزایش تعداد قطار و ظرفیت آن میتواند مشکل را تا حدودی رفع کند اما مهمتر از آن رفع مشکل از ریشه است، نحوه فروش بلیتها نیازمند به کنترل و بازبینی دارد، حتی با افزایش ظرفیت قطار تا زمانی که آژانسهای مسافرتی بتوانند همه این ظرفیتها را خریداری کنند بازهم دست مردم به این بلیتها نمیرسد و مشکل همچنان باقی میماند.
تلاش برخی مسئولان برای پیگیری مطالبات مردم قابل تحسین است اما عدم پاسخگویی برخی مسئولان دیگر، جای تعجب دارد!
در شرایطی که وضعیت پروازهای همدان همچنان مبهم است، وضعیت سفر با قطار نیز چالش مواجه شده و حالا مردم همدان که قصد سفر به مشهد مقدس را دارند یا باید با خودرو شخصی و یا با اتوبوس راهی سفر زیارتی شوند که آن هم سختیهای خود را دارد.
اینکه افزایش قیمت بلیت قطار آن هم دو بار در سال در چنین شرایط اقتصادی و معیشتی چه دلیلی دارد سوالی است که مردم به دنبال پاسخ آن هستند.
همدانیها امید دارند که با پیگیریهای مسئولان استان، صدایشان به گوش مسئولان کشوری برسد بلکه این مشکلات به زودی برطرف شوند تا بتوانند با آسودگی خاطر به سفر زیارتی خود ادامه دهند.
انتهای خبر/ سع