به گزارش پایگاه خبری «عصر همدان» وجود مدارس ایمن و مناسب برای حضور دانشآموزان قطعاً زمینه فراگیری بیشتر و بهتر دانشآموزان که نسل آیندهساز کشور هستند را فراهم میکند و مسئولان باید در این زمینه تلاش کنند.
مشکلات حوزه آموزش و پرورش نهاوند و مطالبات مردم و دانشآموزان در این خصوص باعث حضور دو مدیرکل در روزهای اخیر در شهرستان شده است و مردم انتظار دارند مشکلات مدارس فرسوده و ناایمن حل شود.
مسئولان شهرستان در جلسات مختلف گلایهها و مطالبات بر زمینمانده مردم را از اداره نوسازی استان مطالبه کردند و از لزوم تعیین تکلیف پروژههای نیمه تمام این ادارهکل در نهاوند خبر دادند و از مسئولان استانی خواهان توضیح و اقدام هستند.
بعد از حضور مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان در نهاوند جلسه بررسی مشکلات و چالشهای آموزش و پرورش نهاوند با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، نماینده مردم نهاوند، فرماندار، امام جمعه و دیگر مسئولان در نهاوند برگزار شد.
لزوم تعیین تکلیف پروژههای آموزشی نهاوند و عدالت در توزیع اعتبارات
علیرضا نثاری نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: مولدسازی املاک و ساختمانهای بلااستفاده آموزش و پرورش در زمینه رسیدن به درآمد پایدار میتواند در حل بسیاری از مشکلات و تکمیل پروژههای شهرستان مؤثر باشد.
وی افزود: توزیع ناعادلانه اعتبارات در سطح استان یکی دیگر از مواردی است که نگاه منطقهای باید در آموزش و پرورش استان عوض شود.
نثاری بیان کرد: رتبه علمی و آموزشی شهرستان در سطح استان و کشور مطلوب نیست و هیچکدام از دانشآموزان نهاوندی در کنکور جزو نفرات برتر و پذیرفتهشدگان دانشگاههای ممتاز کشور نیستند که اشکالات در این خصوص باید شفاف بیان شوند.
وی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از جمعیت دانشآموزی در مدارس دولتی تحصیل میکنند و نیاز است که مشکلات این مدارس پیگیری و حل شود و اداره نوسازی استان باید پروژههای شهرستان را هرچه زودتر تعیین تکلیف کند.
نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آیا هزینههای رفت و آمد دانشآموزان روستایی و دورافتاده پرداخت میشود؟ چون در این رابطه افراد زیادی به دفتر ما مراجعه داشتند.
وی افزود: کمبود سرویس بهداشتی در مدارس بجای خود ولی وضعیت سرویسهای بهداشتی موجود در سطح برخی مدارس به حدی بغرنج است که جای تأسف دارد زیرا سلامت دانشآموز مشغول به تحصیل در چنین فضاهای آموزشی تهدید میشود.
نثاری در پایان گفت: با توجه به اینکه زیربنای فرهنگی و توسعه هر منطقه و کشوری نظام تعلیم و تربیت است خواستار رسیدگی و تحول عادلانه در حوزه مشکلات شهرستان با برنامه محوری شد.
وجود ۱۰ مدرسه فرسوده، تخریبی و نیازمند نوسازی در بخش خزل
در بخش خزل و شهر فیروزان نهاوند بیش از هفت هزار نفر دانشآموز دختر و پسر در حال تحصیل هستند که داشتن مدارس ایمن و نوسازی و بازسازیشده حق آنها است و بخش قابل توجهی از مدارس هم مشکلی ندارند ولی تعدادی از مدارس نیز نیازمند اقدام فوری هستند.
تعداد ۱۰ مدرسه در بخش خزل نهاوند فرسوده، تخریبی و نیازمند بازسازی هستند به همین منظور بررسی مشکلات فضاهای آموزشی نیمهکاره و ناایمن در شهر فیروزان و بخش خزل هم با حضور مدیرکل نوسازی استان و با ورود دستگاه قضایی بررسی شد.
مدرسه ابتدایی ۱۲ کلاسه شهرک فرهنگیان فیروزان از جمله مدارسی است که با وجود پیشرفت قابل توجه ولی هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.
کلنگ این طرح در ۱۳ سال قبل یعنی در سال ۹۰ به زمین زدهشده است و متأسفانه ۱۰ سال پروژه متوقف بوده و در سال ۱۴۰۱ دوباره شروع به کارشده و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم این مدرسه باهمت مسئولان هرچه زودتر به اتمام برسد و در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد.
دیگر فضای آموزشی مشکلدار این بخش مدرسه ابتدایی روستای «لیلاس» است که ناایمن و فرسوده و نیازمند ساماندهی و ایمنسازی است و نداشتن سرویس بهداشتی، دیوارهای خراب، نداشتن محل بازی دانش و … ازجمله مشکلاتی است که دانش آموزان چشمانتظار تحقق وعدههای مسئولان در این خصوص هستند.
مدرسه ابتدایی روستای «امینآباد» و «اکبرآباد» این بخش دیگر مدرسه مشکلداری است که هرچه سریعتر باید برای دانشآموزان مناسبسازی و ایمن شود.
این مدرسه سالها است که جز مدارس فرسوده و تخریبی قرارگرفته است و جانوران موزی و خطرناک مانند عقرب و مار نیز در کلاس درس توسط دانشآموزان مشاهده شده است.
ورود دستگاه قضائی به مدارس ناایمن بخش خزل
تجهیز و تکمیل سیستم گرمایشی برخی مدارس، مقاومسازی ضروری ۱۰ مدرسه شهرستان و جمعآوری مدارس کانکسی بخشی از مشکلات آموزش و پرورش نهاوند است که مکرراً در جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان مطرح ولی به دلایل مختلف محقق نشده است.
امیدواریم با پیگیری مسئولان محلی و استانی زمینه تجهیز و نوسازی و ایمنسازی مدارس شهری و روستایی نهاوند فراهم شود تا بخشی از دغدغه والدین و دانشآموزان در این زمینه مرتفع شود.
این مشکلات و دیگر معضلات مدارس این بخش باعث ورود دستگاه قضائی به موضوع شد تا شاید این مشکلات رفع شود.
عرفان رضایی رئیس حوزه قضائی بخش خزل در خصوص مشکلات مدارس بخش خزل گفت: مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است بحث احیای حقوق عامه توسط دستگاه قضائی است.
وی افزود: با توجه به شکایت فراوان اولیاء و دانشآموزان و مطالبه به حق مردم در خصوص فضاهای آموزشی این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
رضایی ادامه داد: به همین منظور از مدیرکل نوسازی مدارس استان برای حضور در این بخش دعوت شد و با توجه به قولهایی که دادند به زودی مشکلات این واحدها حل خواهد شد.
وی اظهار داشت: در پی شکایت و نارضایتی اولیاء و دانشآموزان به همین منظور و در راستای احیای حقوق عامه جلسهای در دادگاه بخش تشکیل و مدیرکل نوسازی مدارس و سایر مدیران دستگاههای مرتبط حاضر و تأکید گردید نسبت به تکمیل پروژههای ناتمام و نیز رفع خطر از فضاهای غیر ایمن اقدام نمایند.
رئیس حوزه قضائی بخش خزل گفت: پیگیریهای مستمر در جهت رضایتمندی اولیا و دانشآموزان از وضعیت ساختمانهای مدارس ادامه خواهد داشت و در اجرای وظیفه بهعنوان مدعیالعموم عملکرد مدیران مورد رصد واقع خواهد شد.
نیازمند اعتبارات استانی و ملی در حوزه فضاهای آموزشی نهاوند
ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند هم در جلسه بررسی مشکلات آموزش و پرورش شهرستان گفت: بهمنظور رفع مشکلات آموزش و پرورش نهاوند در بحث فضاهای آموزشی و تجهیز مدارس، نباید به اعتبارات شهرستانی اکتفا کرد و باید از ظرفیتهای استانی و ملی در این رابطه بهره گرفت.
وی افزود: خیران عزیز در شهرستان نهاوند از ظرفیتهای بزرگ شهرستان هستند که در بحث مدرسهسازی باید با نیازسنجی دقیق و آیندهنگرانه، خیران را به سمت ساخت فضای آموزشی در مناطق موردنیاز سوق داد.
احمدوند ادامه داد: در چند سال اخیر اداره کل نوسازی مدارس استان کارهای بسیار خوبی در سطح شهرستان نهاوند انجام داده است که جای تشکر دارد؛ اما برخی تعهدات نیز طبق زمانبندی قبلی پیش نرفته است که نیاز به توجه ویژه دارد.
فرماندار نهاوند گفت: رئیسجمهور تأکید داشتهاند که تا مهر سال آینده کلاس کانکسی و فرسوده در سطح کشور نداشته باشیم؛ مطمئناً این هدفگذاری فقط با اعتبارات دولتی قابل تحقق نیست و نیاز است که از تمامی ظرفیتها در این رابطه استفاده شود.
احمدوند با تأکید بر اینکه باید مولدسازی املاک در آموزش و پرورش فعال شود، گفت: اگر قانون مولدسازی بهصورت دقیق در آموزش و پرورش اجرا شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهند شد.
پیگیری مشکلات در دیدار نماینده نهاوند با وزیر آموزش و پرورش
علیرضا نثاری نماینده نهاوند با کاظمی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش شهرستان نهاوند دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده شهرستان نهاوند، نثاری در ابتدای این دیدار گفت: نقش نهادهای آموزشی و مدارس جهت شکلدهی یک جامعه امری بدیهی است و از این رو مجلس و دولت باید در کنار هم از طریق وزارت آموزش و پرورش، معلمان زحمتکش را با عناوین و اشکال مختلف حمایت کنند تا این عزیزان به جز آموزش صحیح علمی و اخلاقی به فرزندان کشور عزیزمان دغدغه دیگری نداشته باشند.
وی افزود: متأسفانه مدارس و مراکز آموزشی شهرستان نهاوند آنچنان که باید درخور شأن این شهرستان نبوده و لازم است وزیر با تهیه، تأمین و تحویل وسایل و تجهیزات موردنیاز به ارتقا مدارس کمک کند.
نثاری بیان کرد: بسیاری از مدارس نهاوند و روستاهای تابعه علاوه بر نیاز به تجهیزات نو و به روز نیاز به انجام عملیات عمرانی ازجمله دیوارکشی، آسفالت مسیر، آسفالت محوطه، تعمیرات داخلی و ایجاد فضای مناسب تفریحی، ورزشی و علمی را دارد که میطلبد وزیر آموزش و پرورش بهصورت ویژه این موارد را پیگیری نمایند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: احداث مدرسه شهرک فرهنگیان فیروزان که دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و باید در صدر اولویت پروژههای وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و هرچه سریعتر شاهد بهرهبرداری از این مدرسه باشیم.
وی با اشاره به علاقه جوانان شهرستان به رشتههای فنی تأکید کرد: که حتماً باید ترتیبی اتخاذ شود که رشتههای فنی گسترش یابد و در گام اول رشته مکانیک به هنرستان پسرانه و طراحی دوخت به هنرستان دخترانه اضافه شود.
به گزارش «عصر همدان» تعیین تکلیف پروژههای نیمه تمام آموزش و پرورش نهاوند (پروژه ساخت چندین مدرسه روستایی)، استخر دانشآموزی، ساختمان اداری آموزش و پرورش، احداث چمن مصنوعی طرح شهید سلیمانی و آسفالت مدارس، بلاتکلیفی مجموعه ورزشی چمن گلزرد، کمبود بیش از ۱۹۰ نفر معلم در بخشهای ابتدایی و متوسطه اول و دوم ازجمله مشکلات و مطالبات مردم نهاوند در این بخش است.
انتهای خبر/س