• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
5
هشدار امدادگر هلال احمر: پشه آندس در کمین!

مبارزه با پشه آندس، کلید رهایی از تب دنگی

  • کد خبر : 220430
  • 27 تیر 1403 - 10:49
مبارزه با پشه آندس، کلید رهایی از تب دنگی
امدادگر هلال احمر با اشاره به فعالیت بیشتر پشه آندس در ساعات خاصی از روز، به مردم هشدار داد تا در این زمان‌ها مراقب نیش این حشره موذی باشند.

زهرا رنجبران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، گفت: پشه آندس یک نوع پشه است که ویروس بیماری‌های خطرناکی را منتقل می‌کند.

اغلب موارد بالینی به صورت تب ظاهر می‌شوند اما انواع شدیدی از آن شامل تب خونریزی و شوک با مرگ و میر همراه است بیماری‌های منتقله از پشه آندس درمان قطعی ندارند و تنها راه مبارزه با آن کنترل ناقل این بیماری‌ها (پشه) است.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از تکثیر پشه آندس گفت: تمام مخازن آب را با پوششی مانند شبکه یا پارچه بپوشانید تا پشه‌ها نتوانند به آب دسترسی پیدا کنند،
ظروف غیر استفاده و لوازم قدیمی ظروف پلاستیکی لوازم قدیمی و دیگر وسایلی که آب در آنها جمع می‌شود دور بیندازید.

رنجبران افزود: ظروف حیوانات خانگی و گلدان‌ها را هر ۲-۳ روز یکبار تمیز کنید، گودال‌های زمینی را با خاک پرکنید تا آب در آن‌ها جمع نشود، آب راکد کولر، حوض را خالی کنید، تخلیه و شستن مداوم سطل‌های زباله خانگی را تخلیه و بشویید.

امدادگر هلال احمر ادامه داد: لباس آستین بلند بپوشید، از پماد دفع حشرات و پشه‌بند و نصب توری در پنجره‌ها استفاده کنید.

وی با اشاره به مکان‌های مناسب رشد و تکثیر پشه آندس مهاجم، گفت: گلدان و ظروف زیر‌گلدان حاوی آب، بطری و قوطی کنسرو رها شده در محیط که در آن آب جمع شده باشد، سطل یا منبع ذخیره آب بدون درپوش، هر جایی که امکان جمع شدن آب حتی به مقدار خیلی کم وجود داشته باشد، لاستیک بلا استفاده که آب در آن جمع شده باشد.

رنجبران با اشاره به اینکه تب دنگی از جمله بیماری‌های دارای ناقل است که توسط پشه آلوده منتقل می‌شود، در خصوص انواع مواجهه گفت: انتقال از نیش پشه آئدس آلوده به ویروس تب دنگی و انتقال از زن باردار به جنین در دوران بارداری یا در زمان به دنیا آوردن است.

امدادگر هلال احمر افزود: از علائم خفیف تب‌دنگی استفراغ مداوم، خستگی، درد عضلانی، سر درد، تب زیر ۳۸ درجه و از علائم شدید آن وجود خون در استفراغ ، خونریزی لثه‌ها، تنفس سریع، درد شدید شکم است.

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220430

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

دو + هفده =