• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1
یادداشت:

فرصتی برای بازگشت از چاله جمعیتی

  • کد خبر : 223201
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
فرصتی برای بازگشت از چاله جمعیتی
مسئولان بدانند که جهاد، روزگاری دفاع در مقابل دشمن متخاصم بود و الان حمایت از خانواده‌‌ها در راستای افزایش جمعیت است، پس تا دیر نشده، کاری برای حل معضل کاهش جمعیت بکنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند، از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنید».
فرصت‌هایی که قطعاً دیگر باز نخواهد گشت‌، روزگاری یکی از دلایل فرزند‌آوری کمک به اقتصاد خانواده بود چرا که عمدتاً خانواده‌ها از سنین پایین، فرزندان ذکور خود را سرکار می‌فرستادند تا هم حرفه‌ای را یاد بگیرند و هم با دستمزد خود به معیشت خانواده کمک کنند.

حالا ما در روزگاری قرار گرفته‌ایم که نه‌تنها فرزندان کمکی به معیشت خانواده نمی‌کنند بلکه هزینه‌های سرسام‌آور فرزند‌آوری و نیز تغذیه، پوشاک و تحصیلات آنها، موانعی بزرگ در مسیر فرزند‌آوری، به حساب می‌آیند و این هزینه‌های کمرشکن تماماً به‌عهده خانواده است.

متأسفانه دولت‌ها علیرغم تمام منویات بجا، به‌حق و تمدن‌ساز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید در شرایط موجود که به‌اصطلاح پنجره طلایی فرزند‌آوری در حال بسته شدن است به خانواده‌ها کمک کنند.

کمک‌های اصلی دولت‌ها در وهله اول کمک به اقتصاد خانواده‌هاست ولاغیر، اما صرفاً با دادن وام، نمی‌شود مشکل و معضلی به‌این بزرگی را حل کرد! چرا که تورم به‌گونه‌ای است که دستمزدها، سالهاست که از غول‌تورم جامانده‌اند.

کارگران، با فرض حداقل حقوقی که اکثر ادارات و ارگان‌های دولتی و غیر‌دولتی بجای تقویت نیروهای خود فقط حقوقی که معروف به قانون کار‌ است را به کارگران می‌دهند، مبلغی در حدود هشت الی ۱۰ میلیون که با این مبلغ ناچیز چگونه هم اجاره‌خانه خود را تأمین کنند و هم خرج خانه را بدهند؟

کارگر مستأجر که زمانی موتور محرک کشور بود حالا خودش با موتور نیم‌سوز درحال حرکت است و تازه این اول ماجراست، چرا که بسیاری از صاحب‌خانه‌ها در زمان عقد قرارداد اجاره حتما از مستأجر می‌پرسند چند فرزند دارید؟ و اظهار می‌کنند که خانه را به خانواده‌های پرجمعیت اجاره نمی‌دهند!

حالا مظلومیت رهبر انقلاب اینجا معلوم می‌شود، چرا که حدود دو دهه است که ایشان به کرات تاکید کرده‌اند دولت‌ها باید مشکل اقتصاد و مسکن را حل کنند ولی این معضلات همچنان با قدرت و قوت باقی مانده‌اند.

اما مسئولان بدانند که جهاد روزگاری دفاع در مقابل دشمن متخاصم بود و الان حمایت از خانواده‌ است، پس تا دیر نشده کاری برای حل این معضل بزرگ اجتماعی بکنند.

طاهره ساعتی معصومی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223201
  • دیدگاه‌ها برای فرصتی برای بازگشت از چاله جمعیتی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.