• امروز : دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
3

عرفان آیت الله تالهی با مردم و اجتماعی بودن است

  • کد خبر : 38122
  • 28 آذر 1398 - 15:09
عرفان آیت الله تالهی  با مردم و اجتماعی بودن است

سید عباس صالحی با بیان اینکه آیت الله تالهی در سلسله معرفتی، عرفان و اخلاق عملی و نظری به مرحوم ملا حسین قلی همدانی منتهی می شود گفت: عرفان در سیره و نگاه آیت الله تالهی انزوا و فاصله گیری از مردم نیست بلکه با مردم بودن و اجتماعی بودن است. به گزارش عصر همدان؛ […]

سید عباس صالحی با بیان اینکه آیت الله تالهی در سلسله معرفتی، عرفان و اخلاق عملی و نظری به مرحوم ملا حسین قلی همدانی منتهی می شود گفت: عرفان در سیره و نگاه آیت الله تالهی انزوا و فاصله گیری از مردم نیست بلکه با مردم بودن و اجتماعی بودن است.

به گزارش عصر همدان؛ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره ملی آیت‌الله تالهی که پیش از ظهر امروزبا حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد اظهار داشت: آیت الله تالهی و دیگر بزرگانی که از شاگردان مرحوم ملا حسین قلی همدانی بودند نه تنها مایه برکات جهان تشیع و اسلام بلکه مایه برکات جهان بشریت هستند. آیت الله تالهی در سلسله معرفتی، عرفان و اخلاق عملی و نظری به مرحوم حسین قلی همدانی منتهی می شود.

وی افزود: شهید مطهری می فرمایند که بزرگترین حسنه حکیم سبزواری، عارف الهی و فقیه نامدار ملا حسین قلی همدانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مکتبی را که در عرفان و اخلاق آخوند ملا حسین قلی همدانی پدید آورد توسط شاگردان ایشان و آیت الله تالهی ادامه پیدا گفت: این مکتب یک جریان اثرگذار در حوزه عرفان، فقه، اخلاق و هستی شناسی و خداشناسی بود.

صالحی تاکید کرد: تعبد به شریعت در این مکتب از جایگاه والایی برخوردار و دغدغه حسین قلی همدانی و شاگردانش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برخلاف برخی شاخه های اسلامی عرفان و عرفان های نوظهور، این مکتب عرفان را خود کنترلی نمی‌داند بلکه معنای کشیک نفس است.

صالحی با بیان اینکه کشیک نفس نیز درجاتی دارد ادامه داد: مرحوم آیت الله تالهی می‌فرمایند تمام حرکات، اعمال، رفتار و سکنات بنده باید برای خدا باشد و خدا را در نظر بگیرد. .

وی با اشاره به مفهوم مراقبه در این مکتب گفت: در این مکتب مراقبت ،هم در عمل و ذهن است هم در جان.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مکتب آخوند حسین قلی همدانی و شاگردانش به علم اهتمام ویژه ای شده تاکید کرد: عرفان نیز در این سیره و نگاه آیت الله تالهی انزوا و فاصله گیری از مردم نیست بلکه با مردم بودن و اجتماعی بودن است.

در  ادامه  این کنگره حجت الاسلام حبیب الله شعبانی  نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه اگر کسی منیت خود و هواهای نفسانی خود را کنترل کند در مسیر وصول به خداوند قرار گرفته است، اظهارداشت: از توجه رهبر انقلاب به همدان و توجه برای احیای مسیر بزرگداشت علما تشکر می کنم.

وی افزود: احیای این راه و بزرگداشت کسی که این مسیر وصول به خدا را طی کرده به خاطر این است که روح معنوی در حوزه ها احیا شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه معنویت اصیل، معنویت گره خورده به مرجعیت است بیان کرد: عرفان های کاذب که در فضای مجازی گسترش دارد انسان را به جایی نمی رساند و مسیر را باید همانند بزرگانی چون آیت الله تالهی رفت.

آیت‌الله شعبانی در ادامه با بیان اینکه عارف هر چقدرعرفانش بیشتر باشد معنوی تر و سیاسی تر خواهد بود عنوان کرد: روحانی اصیل آن است که علاوه بر علم، به تهذیب نفس نیز توجه کند. انبیای الهی دارای بالاترین عرفان و سیاسی ترین افرادند و اینها صاحبان قلب سلیم هستند.

در ادامه کنگره ملی عارف ربانی آیت‌الله تالهی، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نماز، روزه، جبهه رفتن و موقعیت های ما نباید حجابی در مسیرمان باشد، گفت: عارف دل به خدا داده و در مقامی است که متصل به صفات خداست.

آیت‌الله صدیقی افزود:  کسانی همچون آیت الله تالهی که به این جایگاه می رسند خداوند به آنها توجه و نظر می کند.

وی با بیان اینکه رمز متجلی ساختن اسلام در جهان و نشان دادن قدرت دین توسط امام نشان دهنده قدرت ایمان است گفت: قدرت های جهان نتوانستند در برابر راه امام بیاستند چرا که امام خود را به خدا داده بود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خاطر نشان کرد: برای افرادی نظیر مرحوم آیت الله تالهی، درهمدان  بودن یا در جای دیگر فرقی نداشت وهمه جا برایشان قم و نجف است.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه  موقعیت آیت االله تالهی به خاطر این است که معرفتش کتابی نیست عنوان کرد: علم این مرحوم نیز از طرف خدا و قطره وجود خود را به دریای بیکران خداوند سپرده بود.

وی با اشاره به نگاه آیت الله تالهی به ولایت فقیه عنوان کرد: ایشان ولی فقیه را «حجت حجت» خدا می دانست و یک نقش تکوینی برای ولایت قائل بود.

سید سعید شاهرخی، استاندارد همدان در این کنگره با بیان اینکه خاک همدان عالم پرور است عنوان کرد: علمای بزرگ و فرزانه ای در این دیار زندگی کردند که امروز مایه افتخار بشریت، کشور و استان همدان است.

وی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب نسبت به بزرگداشت مقام آیت الله تالهی خاطر نشان کرد: این یک وظیفه و تکلیف است که جایگاه، عظمت و افتخار آفرینی بزرگان را بشناسانیم.

استاندارد همدان با اشاره به نامگذاری هر سال به نام بزرگان استان گفت: در دوره های قبل سید علی همدانی، سید جمال اسدآبادی، باباطاهر را معرفی و در سال ۹۶ هم کنگره آیت الله نجفی را برگزار کردیم.

در این کنگره منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تکریم علما، الگوسازی برای جوانان است اظهار داشت: این کنگره ها در زمانه ای که نمونه های کاذبی برای جوانان درحال الگوسازی و الگو دهی هستند چراغ راه است.

وی افزود: من با بیت مرحوم آیت‌الله تالهی ارتباط داشتم و از خانواده ایشان شناخت دارم و بیت صالحی از خود برجای گذاشتند.

وزیر علوم با بیان اینکه این کنگره فرصتی برای بازشناسی و معرفی بنیان های فکری و شیوه سلوک بزرگان است تاکید کرد: برای جوانانی که جویای علم، دانش و معرفت هستند کنگره های این چنینی مشعل فروزان است.

غلامی خاطر نشان کرد: آیت الله تالهی از جمله ستارگان درخشانی است که بر تارک این مرز و بوم و شهر علم و عرفان همدان پرتو افشانی کرده اند.

وی با اشاره به ویژگی های آیت‌الله تالهی گفت: مردم داری، ساده زیستی مرحوم، باعث شکل گیری تصویری جذاب در ذهن و دل مردم شد و همواره ارادت خود را به نظام، انقلاب، امام و رهبری را نشان ‌دادند.

در پایان این کنگره از تمبر و مستند آیت الله تالهی رونمایی و از برگزیدگان بخش تحقیق و پژووهش کنگره تقدیر شد

انتهای خبر/ ح

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=38122
  • دیدگاه‌ها برای عرفان آیت الله تالهی با مردم و اجتماعی بودن است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.