• امروز : چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
1
کارشناس مسائل سیاسی:

عدالت باید در دستور کار رئیس جمهور باشد

  • کد خبر : 219367
  • 11 تیر 1403 - 8:34
عدالت باید در دستور کار رئیس جمهور باشد
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پشتیبانی از حق در هر کجای عالم و گسترش عدالت باید در دستور کار رئیس جمهور باشد، گفت: رئیس جمهور باید از خودکامگی و استبداد پرهیز کند و فهم دقیقی از مناسبات سیاسی در عالم داشته باشد.

سید مجتبی حسینی یمین در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه برای انتخاب رئیس جمهور به منتخب باید دید قانون اساسی چه معیارهایی را مشخص کرده است، گفت: قانون اساسی اولین متنی است که بعداز هزار و ۴۰۰ سال جمعی از نخبگان و فقها آن را نوشتند.

وی با اشاره به اینکه متن تمام مسائل در سال‌های مختلف جمع و تبدیل به قانون اساسی شد، افزود: در قانون اساسی و در اصل ۱۱۵ آمده است که رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: شخصیت رئیس جمهور بر اساس قانون باید مذهبی باشد، در این قانون نمی‌گوید فرد متدین باشد و یا متقی باشد بلکه می‌گوید مذهبی باشد یعنی کسی که به صورت نیمه اجتهادی در دین نظری داشته باشد و خودش اهل فهم و استنباط از دین باشد.

حسینی یمین با بیان اینکه در قانون تأکید شده است که رئیس جمهور باید از رجال سیاسی باشد، گفت: منظور از رجال سیاسی این نیست که فرد علوم سیاسی خوانده باشد بلکه به این معنی است که فهم دقیقی از مناسبات سیاسی در عالم داشته باشد و واقعا مرد سیاست باشد و انسان سترگی در این مسئله باشد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور طبق قانون اساسی باید مدیر باشد، عنوان کرد: معنی این نیز یعنی رئیس جمهور بتواند افراد را به خوبی شناسایی و هرشخص را در جایگاه مدیریتی مناسب قرار دهد، تعامل داشته باشد و رهبری کردن بلد باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: رئیس جمهور باید مدبر باشد و آینده‌نگری کند و در کنار حسن سابقه دارای امانت باشد، اگر در هر جایگاهی بوده خیانتی نکرده باشد و اهل تقوا باشد.

حسینی یمین با تاکید براینکه رئیس جمهور باید مؤمن باشد، افزود: معتقد بودن فرد به مبانی جمهوری اسلامی ایران که مسئله اصلی آن ولایت فقیه هست بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برخی از دیگر شرایط را در سوگندنامه‌ای که در اصل ۱۲۱ است می‌شود پیدا کرد، رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه رئیس جمهور باید فردی باشد که همه قانون اساسی کشور را قبول داشته باشد، عنوان کرد: رئیس جمهور باید خود را وقف به مردم کند و پشت میز نشین نباشد و با رفتار خود، ترویج دهنده دین و اخلاق باشد.

حسینی یمین خاطرنشان کرد: پشتیبانی از حق در هر کجای عالم و گسترش عدالت باید در دستور کار رئیس جمهور باشد و از خودکامگی و استبداد پرهیز کند.

وی با اشاره به اینکه حفظ حرمت اشخاص و افراد از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور است، تصریح کرد: حراست از مرزها و توجه به استقلال سیاسی و فرهنگی کشور برای رئیس جمهور مهم باشد، یعنی آدمی‌ نباشد که خود را هضم کند در هاضمه جهان.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=219367
  • دیدگاه‌ها برای عدالت باید در دستور کار رئیس جمهور باشد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.