• امروز : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 September - 2024
1
معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان خبر داد:

ضوابط تشویقی بافت فرسوده برای جبران ارتفاع ملک

  • کد خبر : 224114
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
ضوابط تشویقی بافت فرسوده برای جبران ارتفاع ملک
معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان با بیان اینکه ضوابط تشویقی بافت فرسوده و تاریخی از تیرماه امسال ابلاغ شده است، گفت: موضوع اساسی در محدوده بافت‌های تاریخی، ارتفاع است که شهروندان نسبت به آن معترض هستند در همین راستا شورای عالی معماری و شهرسازی طرحی تشویقی در نظر گرفت تا بتواند جبران ارتفاع را داشته باشد.

محمد فرهمند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه معاونت معماری و شهرسازی شهرداری همدان یکی از پنج معاونت اصلی شهرداری محسوب می‌شود، گفت: وظیفه اصلی این معاونت نظارت بر امور مرتبط با شهرسازی و ساخت و ساز و دریافت پروانه ساخت و مجوزهای خرد است.

وی با اشاره به اینکه در نگاه بالاتر نیز تهیه طرح‌های توسعه شهری با همکاری ارگان‌های مربوطه همچون راه و شهرسازی، استانداری و کمیسیون ماده پنج از دیگر وظایف این معاونت در شهرداری است، افزود: در مجموع مسائل مرتبط با شهرسازی شهر همدان از وظایفی است که برعهده معاونت معماری و شهرسازی شهرداری است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان ادامه داد: ضوابط میراث فرهنگی در خصوص بافت، ضوابط ارتفاع و حرایم به دو دسته تقسیم می‌شود، اول در مورد ضوابط خاص است که مربوط به بناهای خاص می‌شود و بناهایی که به ثبت میراث فرهنگی رسیدند و بناهای هم‌جوار آن تا شعاع خاصی دارای محدودیت ارتفاع هستند.

فرهمند با بیان اینکه ضوابط کلی بافت نیز به نقشه سال ۱۳۳۵ شهر همدان برمی‌گردد که توسط سازمان میراث فرهنگی تحت عنوان بافت تاریخی به ثبت رسید، عنوان کرد: قبل از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ یعنی پیش از اعلام مصوبه طرح جامع همدان با توجه به اینکه مصوبه بافت و ضوابط بافت تاریخی، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را نداشت دادستان وقت پیگری کردند و بنابراین شد تا زمانی که مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی را نداشته باشند شهرداری‌ها استعلامی برای بافت از میراث نداشته باشند.

وی ادامه داد: با اعلام طرح جامع در سه بند به ضوابط ارتفاع میراث فرهنگی و اینکه و ضوابط ملاک عمل است اشاره شده و عملاً قانونی بودن آن مشخص است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان با اشاره به اینکه چارچوب قوانین در خصوص ارتفاع مشخص است، گفت: ما به عنوان شهرداری قبول داریم کمی ضوابط میراث فرهنگی نیازمند اصلاح و مصالحه کردن هست و در حال حاضر تهیه طرح بافت تاریخی توسط اداره راه و شهرسازی در دست اقدام است تا ضوابط بافت بازنگری داشته باشد.

فرهنمند با بیان اینکه همدان ثبت ملی و هگمتانه ثبت جهانی شده است، عنوان کرد: همین بافت دارای دو حریم که حریم درجه و حریم درجه ۲ نام دارد است و حریم درجه یک طبق ضوابط قابل مداخله نیست و تثبیت شده اما حریم درجه ۲ دورتر از بافت مرکزی بوده و بازنگری ضوابط آن در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: قول داده شده در حریم درجه ۲ کمی سطح قطعیت کمتر و امور ساخت و ساز تسهیل شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان با اشاره به اینکه ضوابط تشویقی بافت فرسوده و تاریخی از تیرماه امسال ابلاغ شد، گفت: جدای از مواردی در خصوص تراکم، اصل اساسی در محدوده بافت ارتفاع است که شهروندان نسبت به آن معترض هستند و شورای عالی در همین راستا طرحی تشویقی در نظر گرفت تا بتواند جبران ارتفاع را داشته باشد.

فرهمند در پایان با بیان اینکه تراکم بیشتر در سطح، ایجاد و احداث کاربری‌هایی غیر مثل تجاری در بافت و معافیت‌های مالیاتی برای جبران ارتفاع به بناها داده می‌شود، تصریح کرد: سعی شده حق قانونی شهروندان و مالکین این بافت‌هایی که ضوابطی برای آن‌ها وجود ندارد تا حدی جبران شود.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224114

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.