• امروز : یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 30 June - 2024
3

شرکت کردن در انتخابات واجب است یا خیر

  • کد خبر : 219161
  • 08 تیر 1403 - 14:22
شرکت کردن در انتخابات واجب است یا خیر
حضرت امام خمینی‌(ره) می‌فرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است.

حجت‌های دینی همگی بیانگر شرط حضور برای آینده‌ی روشن جامعه اسلامی است.
حفظ نظام اسلامی از حفظ جان امام واجب‌تر است چرا که امام حسین علیه‌السلام هم جان خود را فدای حفظ نظام اسلامی‌کرد، حضرت امام علی‌‌‌علیه‌السلام هم جان خود را فدای حفظ نظام اسلامی کردند سایر ائمه هدی پیروان حقیقی ایشان نیز چنین کردند.
برای این که این نظام اسلامی که ثمره خون شهیدان وتلاش مجاهدان در راه خداست پا برجا بماند یکسری مقدمات دارد و ویکی از آن ها حضور در انتخابات است.
در فقه آمده مقدمه واجب هم واجب است، غسل مستحب است اما برای نماز خواندن واجب است، اما آیا انتخاب اصلح هم واجب است این که ما کسی را انتخاب کنیم که نظام را نجات دهد هم واجب است یا نه فرقی نمی‌کند.
شما می‌توانید اصلح را انتخاب کنید مقام معظم رهبری می‌فرمایند کسی را انتخاب کنید که برنامه داشته باشد برای خدمت، تواصی به حق هم باید باشد و صحبت‌های اخیر معظم‌له درمورد انتخاب کاندیدها ملاک عمل است .
روایتی از حضرت امیرالمومنین داریم که می‌فرماید
لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّهِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ أن لا یُقارُّوا على کِظَّهِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَیتُ حَبلَها على غاربِهِا
اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجّت با وجود یار و یاور و اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته است که بر سیرى ستمگر و گرسنگى ستمدیده رضایت ندهند، هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانه‌اش مى‌انداختم وبیانگر آن است که اگر من دارم حکومت را قبول می‌کنم اگر این مردمی که می‌بینم اینجا نباشند ریسمان این حکومت را برگردن شتر خلافت می‌اندازم.
اگر مردم بیایند و امام را تنها بگذارند می‌شود صفین.
کسی به امام صادق گفت آقا چرا قیام نمی‌کنید امام فرمودند اگر من به تعداد این حیوانات (حیواناتی که در آنجا حضور داشتند )یار داشتم قیام می‌کردم تعداد حیوانات را شمردند ۱۷ تا بودند.

سهل بن حسن خراسانی به محضر امام صادق (ع) رسید و به ایشان عرضه داشت صد هزار شمشیر به دست در خراسان آماده هستند تا قیام کنید. یعنی به معنای امروزی گفت از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن. تنور در منزل امام روشن بود. ایشان به سهل فرمود: داخل تنور برو، او گفت: من خیرخواه شما هستم و آماده قیام، چرا به تنور بروم؟‌هارون مکی در همین زمان وارد شد و حضرت به او گفت داخل تنور برو، او بدون آنکه چیزی بپرسد، وارد تنور شد. حضرت رو به سهل کرد و از احوال خراسان پرسید. او پاسخ داد اما به امام گفت: او می‌سوزد. امام باز سوال دیگری کرد و سهل مجدداً گفت این فرد می‌سوزد، در نهایت امام به او گفت: در تنور را بردار و وضعیت او را ببین. حسن مشاهده کرد‌ هارون با همان وضعیتی که داخل تنور شده بود، بدون هیچ آسیبی در آنجا حضور دارد. امام از او سوال کرد مشابه این فرد در خراسان چه تعداد دارید؟ او گفت فردی این چنین نداریم.

امام زمان (عج) ۳۱۳ یار تنوری می‌خواهد یعنی افرادی که بفهمند امام مظهر خداست و همان گونه که خداوند ابراهیم را به داخل آتش انداخت و به آتش گفت سرد باش چنان که یخ نزند، امام نیز می‌تواند به آتش بگوید، سرد باشد، یعنی باید به امام اعتماد داشت و این مهمترین مولفه در امام شناسی است.
و وقتی امام‌امت حضور در انتخابات را تکلیف می‌کند پس وظیف مشخص است
اگر امام عصر‌(عج) هم بخواد بیاید باید مردم حضور داشته باشند، مردم باید باشند.
آیات فراوانی وجود دارد که می توان به
«وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىوَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ»
«وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»
خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود.
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‌ یَنْصُرْکُمْ‌»
«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» اشاره کرد و همگی این آیات و روایات و حجت‌های دینی همگی بیانگر شرط حضور برای آینده‌ی روشن جامعه اسلامی است.
امانت را باید به اهلش بسپارید، شیاطین سرها را از لانه‌های خود بیرون‌ آوردند، وظیفه جهاد تبین وظیفه ما است که مگذاریم شیاطین مردم را از حضور دلسرد کنندبلکه ملاک انتخاب تبین شود کما اینکه تبین نیز شده است و رئیس جمهور شهید نمونه‌ای مثال زدنی برای انتخاب است.

حسین درخشنده
فعال فرهنگی وپژوهشگر

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=219161
  • دیدگاه‌ها برای شرکت کردن در انتخابات واجب است یا خیر بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.